معرفی خواص درمانی غاریقون

7634 بازدید
12 شهریور 97
سمانه

غاریقون و خواصش را بدانیم

قارچی است که در کتب طب سنتی و به عربی با نام های غاریقون و غاریقون ابیض نام برده شده است.

مشخصات غاریقون

قارچی خوراکی است که روی درختان خانواده سوزنی برگ به خصوص انواعی که با نام شربین شناخته می شود، می روید. این درختان در مناطق کوهستانی آلپ، شمال ایتالیا، جنگل های سیبری و سایر جنگل های سوزنی برگ کوهستانی نیمکره شمالی می رویند. به همین دلیل این قارچ نیز در این مناطق فراوان یافت می شود. غاریقون ابیض به شکل توده سفید مخروطی شکل مدور روی تنه درختان و بیشتر روی درختان کهن ظاهر می شود و وزن آن تا یک کیلوگرم نیز می رسد. سطح خارجی آن از پوست سخت و ضخیمی پوشیده شده و روی آن لوله های کوتاه کوچک با منافذی زرد رنگ وجود دارد. پس از کندن قارچ مواد خارجی آن را جدا و تمیز کرده و قطعه قطعه می کنند و به شکل قطعات نامنظم، سفید رنگ اسفنج مانند غبارآلود در می آید و طعم آن تلخ است.

کاربرد و خواص درمانی غاریقون

غاریقون ابیض از مسهل های قوی است ولی کمتر به عنوان مسهل مصرف می شود و به سبب تاثیر خاصی که آگاریک اسید روی انتهای عصبی غدد مولد عرق دارد و مانع ترشح می شود معمولا برای قطع عرق های شبانه بیماران مسلول و همچنین قطع ترشح شیر استفاده می شود. در این موارد اگر به میزان 2-3 دسی گرم از گرد آن را شب در هنگام خواب بخورند معمولا پس از 5-6 ساعت اثر آن ظاهر می شود.

معرفی خواص درمانی غاریقون

معرفی خواص درمانی غاریقون

 

قارچ غاریقون خوب می سوزد و اگر با شوره آغشته شود خیلی بهتر می سوزد. از نظر طبیعت طبق رای حکمای طب سنتی غاریقون کمی گرم و بیشتر خشک می باشد و معتقدند که مسهل بلغم و سودا است و برای باز کردن کوفتگی های کبد و کلیه مفید است. اگر 2 گرم آن با آب خورده شود برای بند آوردن خون و اخلاط از سینه موثر است و اگر 4 گرم آن با انیسون خورده شود برای تنگی نفس نافع است و اگر با 4 گرم رب شیرین بیان خورده شود، برای درد سینه و سرفه مزمن سرد بلغمی، تنگی نفس و سختی تنفس مفید است.  اگر 4-5 گرم آن با آسارون و عسل سرشته و خورده شود برای خرد کردن سنگ کلیه و مثانه مفید است.

روش تهیه گرد غاریقون :

غاریقون سفید را گرفته به مقدار مورد نظر قطعه قطعه کرده و در گرم خانه می خشکانند و آن را نرم نموده از الک بسیار ریز داروسازی ابریشمی نمره 100 رد می کنند. این گرد مسهلی است قوی و مقدار خوراک آن 2-0/5 گرم به طور حب می باشد.

 

همچنین بخوانید:  گیاه حرشف مریمی و خواصش را بشناسیم

 

حب قوی غاریقون :

1 گرم گرد غاریقون سفید را با مقدار کافی لعاب صمغ و عصاره جنتیانا مخلوط نموده و 20 حب بسازند و برای دفع عرق های شبانه مسلولین 4-8 حب در هر شب میل شود.

مشخصات غاریقون جراحان

این قارچ نوعی از غاریقون است، این قارچ از همان تیره قارچ غاریقون سفید است. در داخل این قارچ ماده ای به نام آمادو وجود دارد. قارچ غاریقون جراحان روی درختان بلوط، نم دار و راش زندگی می کند. برای تهیه آمادو قارچ های جوان آمادو را گرفته در زیرزمین برای مدتی می گذارند تا کمی نرم شود و پس از آن که قشر سخت روی آن را با دقت می گیرند قسمت اسفنجی نرم آن را قطعه قطعه کرده و به قطعات نازکی در می آورند و آن را می کوبند و ضمن کوبیدن کم کم آن را مرطوب می نمایند و در دست می مالند تا به شکل توده نرم بیرون آید.

از آمادو مانند اسفنج برای شستن زخم های دردناک استفاده می شود و برای جلوگیری از خونریزی مفید است. اگر در محل بریدگی زخم که خون از آن جاری است بگذارند خون فورا قطع می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

غاریقون را با خواص قطع عرق های شبانه بیماران مسلول، دمان و بهبود تنگی نفس، دفع سنگ کلیه و مثانه، تقویت کلیه و کبد ، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0