معرفی درخت لیلکی سه خار

5930 بازدید
08 مهر 97
سمانه

معرفی درخت لیلکی سه خار و خواص آن

درختی است که در ایران به نام لیلکی آمریکایی و لیلکی سه خار و لالکی سه خار می شناسند.

معرفی درخت لیلکی سه خار

معرفی درخت لیلکی سه خار

مشخصات لیلکی سه خار

درختی است به ارتفاع 15-16 متر شاخه ها و ساقه های آن دارای تیغ های سفت سه شاخه و چند شاخه، برگ های آن دارای بریدگی بسیار است به طوری که هر برگ را به 20 -30 برگچه تقسیم می کند. هر برگچه به طول 2-3 سانتیمتر است. میوه آن دارای غلاف شبیه باقلا ولی نازک است که در داخل غلاف دانه های آن قرار گرفته است.

این درخت بومی آمریکای شمالی است و در هندوستان کاشته می شود به ایران وارد شده و در برخی از باغ های کشور به عنوان درخت زینتی کاشته می شود. غلاف میوه درخت معمولا از سال 4-5 ظاهر می شود. تکثیر این درخت از طریق کشت بذر و یا دانه آن صورت می گیرد و چون دانه ها سخت است آن ها را قبلا در آب گرم برای چند ساعت خیس می کنند و پس از آن می کارند. این درخت از طریق پیوند تکثیر می شود.

ترکیبات شیمیایی لیلکی سه خار

از نظر ترکیبات شیمیایی و مواد عامله طبق مطالعات به عمل آمده در درون چوب این درخت در حدود 4/8 -4 درصد تانن وجود دارد. در اندام گیاه وجود مواد تریاکانتین، هایپوکسی سین و مواد صمغی تایید شده است. غلاف های رسیده میوه که در جریان هوا خشک شده باشد دارای دو ماده رنگی به نام آکرامرین و اولملین و مقداری مواد قندی است در حالی که در غلاف های سبز و نارس میوه دارای فلاونوئید گلی کوزید می باشد. عصاره غلاف میوه دارای خاصیت آنتی بیوتیک بر ضد میکرو ارگانیسم های دیگر می باشد. قسمت غیر قابل صابونی شدن روغن دانه آن دارای فیتوسترول می باشد. در برگ های آن دو ماده عامل وجود دارد یکی ماده عامل فعالی به نام هایپوکسی سین با خاصیت انقباض رحم و تسریع زایمان و دیگری یک ماده خنثی با خاصیت سرکوب کننده و ضعیف کننده می باشد.

 

همچنین بخوانید:  خواص سیکاس و درخت ساگو را بشناسیم

 

خواص لیلکی سه خار

در هند از این گیاه به عنوان داروی ضد درد و مسکن و مخدر استفاده می شود به علاوه مردمک چشم را باز می کند یعنی از داروهای میدریاتیک است. گونه هایی از این گیاه در چین می روید که از گیاهان دارویی هستند. گونه ای از لیلکی در مناطق پست و مرطوب جنگل های شمال ایران به طور خودرو می روید و از جنگل های آستارا تا نور انتشار دارد و حداکثر تا 500 متر بالا می رود. در برخی کتب فارسی آن را به نام لالکی خزر نوشته اند و در شمال ایران نیز با نام های محلی در گیلان و آستارا لالکی و لیلکی، در شفارود لک، در رامسر و نور و کلارستاق کرات گفته می شود.

خواص لیلکی چینی

غلاف میوه را برای رفع سرفه، نفخ، درمان اسهال خونی مزمن و بیرون آمدن مقعد مصرف می کنند. ضمنا به عنوان مسهل، قی آور، تصفیه کننده خون و همچنین ضد سم در موارد مسمومیت های ناشی از فلزات تجویز می شود. از دانه آن در موارد ناراحتی های درد زایمان سخت و دندان های کرم خورده و سرطان رکتوم استفاده می شود. تیغ های آن به عنوان ضد انگل و جوشانده آن را برای شستن زخم و بیماری های پوستی به کار می برند. از پوست ساقه و ریشه درخت به عنوان کرم کش و تب بر مصرف می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه زبان گنجشک را با خواص تنظیم کننده حرکات دودی شکل روده‌ها و دفع کننده انگل‌های روده‌ای، افزاینده ترشح ادرار و خرد کننده سنگ مثانه، مقوی اعضای تناسلی و افزاینده نیروی جنسی، ضد نفس تنگی و مسکن سرفه‌های مزمن، تصفیه کننده خون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

6
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. h
    24 مهر 1398

    سلام.جسارتا منظورشما ازلینک رامتوجه نمی شوم.هدف بنده استفاده در سایت،کانال تلگرامی ویا… نیست.انشاءا… صرفاجهت تحقیق وتهیه پاورپوینت وکنفرانس.

    • عطارک
      24 مهر 1398

      درود بر شما

      با ذکر نام مانعی ندارد

      موفق باشید

      • h
        24 مهر 1398

        ممنون انشاءا… خیرببینید.

  2. h
    11 مهر 1398

    سلام.ببخشید ممکنه انشاءا… ازمطال باذکرمنبع برای تحقیق استفاده کنم?

    • عطارک
      11 مهر 1398

      درود بر شما
      بله به شرط ذکر نام و لینک عطارک بلامانع می‌باشد.

      • h
        24 مهر 1398

        ممنون.انشاءا… خیرببینید.

0