topNotif

معرفی نیلوفر آبی هندی و بررسی خواص درمانی آن در طب سنتی

3573 بازدید
24 آذر 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

نیلوفر آبی هندی را بشناسیم.

معرفی نیلوفر آبی هندی : به فارسی نیلوفر آبی هندی و لاله مردابی و در گیلان در شمال ایران سعله باقلیو به هندی کانوال می گویند. نیلوفر هندی گیاهی است آبی چند ساله با برگ های به رنگ سبز فلزی، پهن دایره ای شکل با دمبرگ بسیار دراز ساقه مانند به طول 1-2 متر، گل های آن معطر، پهن درشت به عرض 10 -15 سانتیمتر به رنگ قرمز با کناره های صورتی و سفید که در تابستان ظاهر می شود.

تکثیر آن با تقسیم ریشه و کاشت آن در بهار صورت می گیرد. از این گیاه ارقامی با گل های زرد رنگ و قرمز آتشین نیز وجود دارد. نیلوفر هندی به آفتاب کامل احتیاج دارد و در آب بندها و دریاچه ها و استخرهای کاملا آفتابی می روید. هندوها معتقدند که بودا در مغز دانه یک نیلوفر هندی متولد شده و به همین دلیل است که این گیاه در چین و در هند از روزگاران کهن یک گیاه مقدس بوده است.

نیلوفر هندی بومی آسیاست و در سال 378 پس از میلاد به اروپا وارد و منتشر شده است. در مناطق مختلف آسیا در چین و هند و ایران و سایر مناطق دنیا انتشار دارد. در ایران در شمال ایران در گیلان در آب های راکد و آب بندها و استخرهای رشت و بین رشت و لاهیجان فراوان دیده می شود.

معرفی نیلوفر آبی هندی

ترکیبات شیمیایی نیلوفر آبی هندی را بشناسیم.

از نظر خواص و ترکیبات شیمیایی در برگ ها و دمبرگ و دم گل شبیه ساقه نیلوفر هندی و همچنین در جنین دانه آن آلکالوئید نلومبین یافت می شود. در برگ های آن آلکالوئید نوسیفرین و رومرین و نور نوسیفرین مشخص شده است. از برگ های تازه آن با عصاره گیری در حدود 0/1 درصد نلومبوزید به دست می آید که کوثر سی تین 3- گلوکو گلوکورونید است.

در گزارش بررسی های شیمیایی دیگری که محققان تهیه کرده اند،  آمده است که در این گیاه مواد گلوسید، نشاسته، آسپاراژین، چربی، نلومبین و ویتامین ث وجود دارد و در گرد ساقه های زیرزمینی یا ریزوم گیاه سوکروز و رافینوز و استاچیوز یافت می شود. بررسی ها نشان می دهد که آلکالوئیدهای گیاه در برگ ها، دمبرگ ها و لپه های دانه های آن وجود دارد ولی در ریشه و ساقه زیرزمینی آن آلکالوئید یافت نمی شود.

آلکالوئیدهایی که از نیلوفر هندی جدا شده است عبارت اند از نوسیفرین، رومرین و نور نوسیفرین در مورد آلکالوئید نلومبین اشاره شده است که سمی می باشد.

خواص نیلوفر آبی هندی را بدانیم.

به طور کلی قسمت های مختلف گیاه از جمله گره های ریشه، برگ ها، ساقه ها یا دم گل و دمبرگ ها و گل ها، گلبرگ ها، پرچم یا آلات نر گل و میوه و دانه آن به عنوان مقوی و تونیک برای معالجه اسهال، قطع احتلام در شب و احتلام های غیر ارادی مفید است. در ساقه های زیرزمینی جوان تر و در لپه های دانه گیاه نوعی نشاسته مغذی و مقوی شبیه آروروت وجود دارد که آن را در آب جوشانیده و به صورت فرنی رقیق برای معالجه اسهال ساده و اسهال خونی به بیماران می دهند.

برگ، گلبرگ ها، میله های مادگی گل و قسمت اسفنجی آن همه دارای خاصیت بند آوردن خون می باشند. به علاوه ریشه های آن قابض، خنک کننده و مبرد است و برای خون مفید می باشد و برای معالجه وجود خون در ادرار و قطع خونروی از رحم یا روده و شکم، ناراحتی های ریه ها، ذات الریه و سرفه مفید است. به علاوه برای آفتاب زدگی، ترشح زیاد و مفرط عادت ماهیانه، اسهال خونی و وبا اثر مفید دارد.

 

همچنین بخوانید: گل نیلوفر آبی و خواص و مضرات آن را بشناسیم

 

خواص دانه نیلوفر آبی هندی

جنین دانه نیز برای معالجه وبا و ترشح غیر ارادی اسپرم مفید است. اگر مقداری از آن خورده شود خواب را زیاد می کند. دانه آن جریان گردش خون را تنظیم و تسریع کرده و برای افزایش نیروی جنسی و مردانگی نافع است. از دانه آن برای معالجه ترشحات سفید مفرط مهبل و سوزاک استفاده می کنند.

برای عرق کردن در شب و عصبانیت و کم خوابی و ناراحتی های زنانگی نیز مفید است. به علاوه تشنگی را فرو می نشاند و ضد قی می باشد، برگ های گیاه برای رفع ناراحتی های پس از زایمان یا دوره نفاس یعنی 42 روز پس از زایمان مفید است. برگ های آن ضد تب و پادزهر مسمومیت های قارچی است، گل های آن قابض است، تب بر و ضد وبا می باشد.

در کامبوج از دم کرده ریشه نیلوفر هندی به صورت چای برای رفع ترشحات مفرط عادت ماهیانه استفاده می شود. در هند گل ها و گل برگ های آن را کوبیده و له کرده و در موارد سیفیلیس به کار می برند و از دانه آن به عنوان یک داروی مبرد و خنک کننده علاوه بر موارد فوق برای بیماری های پوست و جذام نیز مصرف می شود.

توجه:

نیلوفر هندی دارای آلکالوئید سمی است و مصرف آن باید در حد مجاز و با نظارت پزشک متخصص انجام گیرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل نیلوفر را با خواص مقوی معده، درمان دردهای مجاری تنفسی، درمان اسهال، ضد تشنج، خواب آور ملایم، درمان بیماری های کلیوی و مثانه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0