topNotif

معرفی پالونیا و پیچ اناری گل درشت

4465 بازدید
12 مهر 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

معرفی پالونیا و پیچ اناری گل درشت و خواصشان

*مشخصات پالونیا

به فارسی پالونیا و پولونیا نامیده می شود. درختی است که برگ های آن پهن قلبی شکل، نوک تیز و دارای دم برگ دراز می باشد. گل های آن درشت، لوله ای شکل و شیپوری به رنگ بنفش که به شکل خوشه باز معمولا در بهار قبل از برگ ها ظاهر می شود. درخت پالونیا بومی چین است در ژاپن نیز کاشته می شود. این درخت در سال 1315 به ایران وارد و در باغ گیاه شناسی دانشکده کشاورزی کرج کاشته شده و پس از آن به سبب گل های زیبای آن مورد توجه قرار گرفته و به سایر نقاط کشور منتقل و در باغ ها کاشته می شود. تکثیر آن از طریق کاشت قلمه آن است.

ترکیبات شیمیایی پالونیا

از نظر ترکیبات شیمیایی در برگ گیاه پالونیا اسید می باشد و از پوست تنه درخت یک گلیکوزید به نام سیرینگین جدا شده است.

معرفی پالونیا و پیچ اناری گل درشت

معرفی پالونیا و پیچ اناری گل درشت

خواص پالونیا

پوست تنه درخت و چوب درخت قابض است. کرم کش است و برای التیام زخم، قطع ریزش مو و هذیان در تب تیفوئید مفید است. جوشانده برگ های آن برای شست و شوی زخم های بد خیلی مفید است. به علاوه برای رشد مو و تثبیت رنگ مو نافع و موثر است. از نظر خواص این گیاه معمولا جانشین پیچ اناری گل درشت است.

*پیچ اناری گل درشت

به فارسی باغبان ها به آن پیچ اناری گل درشت می گویند.

مشخصات پیچ اناری گل درشت

گیاهی است به صورت درختچه قوی بالا رونده که بلندی آن 2 -2/5 متر و از نرده ها و درختان مجاور بالا می رود. برگ های آن متقابل پری و گل های آن دراز شیپوری به رنگ حنائی و قرمز که در تمام بهار و تابستان گل می دهد. تکثیر آن با بذر است ولی روشی که بیشتر معمول باغبان ها می باشد کاشت قلمه بهاره آن و یا خوابانیدن و زیر خاک کردن شاخه ای از آن در تابستان است. این درختچه بومی چین و ژاپن می باشد به ایران وارد شده و اغلب در باغ های کشور کاشته می شود.

 

همچنین بخوانید: جینگوبیلوبا کهن سال ترین گیاه جهان

 

خواص و کاربرد پیچ اناری گل درشت را بدانیم.

در چین و ژاپن معمولا گل های گیاه عنوان دارو دارد. برگ ها و سرشاخه ها و ریشه گیاه نیز مصرف دارد و خواص مفیدی دارند ولی به هر حال گل های آن را از نظر میزان تاثیر مرجح می دانند. معمولا گل های درختچه را از اواخر تابستان تا اوایل پاییز در مواقعی که هوا مساعد باشد کنده و در آفتاب خشک می کنند و جمع آوری می نمایند و بهتر است همین که گل ها شروع به شکفتن نمودند برداشت آن ها شروع شود.

گل ها ترش مزه و مبرد و خنک کننده است و برای انواع ناراحتی های ماهانه زنان از جمله قطع بدون دلیل عادت ماهیانه یا خونریزی های پس از زایمان، ترشحات خارج از اندازه عادت ماهیانه و ترشحات مفرط سفید مهبل مفید است. گل های پیچ اناری گل درشت برای تصفیه خون و کاهش تب نافع است و مدر می باشد. مصرف آن برای زنان باردار ممنوع است. برای بیماری قند، خونریزی از رکتوم و کمی اشتهای بچه ها اثر مفید دارد. جانشین این دارو از نظر خواص پالونیا می باشد.

گونه دیگری از این گیاه به طور وحشی در ایران می روید، که در ادامه به شرح آن پرداخته می شود.

مشخصات گونه وحشی

درختچه ای است با شاخه های پراکنده و غیر خزنده، خاکستری رنگ، برگ ها متقابل با دم برگ کوتاه کمی موجی و کمی دراز است. گل های آن به رنگ قرمز اناری یا زرد پس از خشک شدن به رنگ زرد قهوه ای در می آید. این گیاه را در بلوچستان پارپوک و لاهیرو می نامند. بین سیرجان، بندرعباس، لار، سعید آباد، حاجی آباد و در خراسان نزدیک اندیمشک و شوش نیز دیده می شود. نام محلی آن در این مناطق انار شیطان است. در هندوستان نیز به طور وحشی می روید.

خواص انار شیطان

در هندوستان پوست شاخه های جوان آن را به عنوان داروی موثری برای معالجه سیفیلیس به کار می برند. ضمنا از برگ ها و گل ها و سرشاخه های آن برای قطع ترشحات مفرط زنانگی استفاده می شود. درختچه ای است دارای پیچ ها و شاخه های خزنده و بالا رونده، گل های آن حنایی رنگ است، این درختچه بومی آمریکای شمالی است و در ایران به عنوان درختچه زینتی در باغ ها کاشته می شود. از چوب گونه های پیچ اناری در نجاری زینتی به عنوان چوب معطر زیبا استفاده می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تخم مرو را با خواص درمان سرفه، درمان خارش گلو، باز کننده تارهای صوتی، خلط آور، تب بر، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0