topNotif

معرفی گل زنبق و خواص آن

4871 بازدید
06 آبان 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

آخرین به روزرسانی 23 مهر 1398

معرفی گل زنبق و خواص آن که بد نیست بدانید

زنبق یکی از گیاهان تزینی است که به نام های سوسن، سوسن آزاد، چنبه، ایرسای ژرمنی و زنبق سفید نیز شناخته می شود. گل زنبق که رنگ های مختلفی دارد از گل های زیبا و تزینی است که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. قسمت های مصرفی این گیاه ریزوم (ساقه زیرزمینی) آن می باشد که به عنوان مدر و مسهل استفاده می شود. همچنین، برای درمان بیماری های مثانه، برونشیت، اختلالات کبدی و استسقا مفید است. علاوه بر ریزوم زنبق، برگ ها و گل های آن نیز خواص درمانی دارد. حال در ادامه این مقاله با گل زنبق و خواص آن آشنا شوید.

مشخصات ظاهری گیاه زنبق

زنبق گیاهی است پایا و علفی که برگ هایی به شکل شمشیر، نوک تیز، دراز و سبز رنگ دارد. گل های زنبق معطر و به رنگ بنفش یا سفید و دارای خطوط آبی هستند و هر گل آن دارای شش گلبرگ است که در ماه اردیبهشت ظاهر می شود. ریشه زنبق نیز غده ای و ریزوم آن ضخیم می باشد که بیشتر در کشور های ساحل مدیترانه یافت می شود. مرکز عمده و تولید کننده اصلی زنبق نیز در کشور ایتالیا (فلورانس) تمرکز یافته است. گونه هایی از این گل به صورت خودرو در مناطق مرطوب، به ویژه نواحی شمالی ایران نیز یافت می شود.

 

معرفی گل زنبق و خواص آن

معرفی گل زنبق و خواص آن

 

خواص گل زنبق

زنبق دارای طبع گرم و خشک بوده و برگ های آن دارای ویتامین ث و آنتی بیوتیک طبیعی است. از زنبق به عنوان مدر، ملین، محرک و از بین برنده انگل استفاده می شود. همچنین، عطسه آور، اشتها آور، خلط آور و زیاد کننده بزاق دهان بوده و برای درمان استسقا مناسب است. علاوه بر این، برای رفع کورک، التیام سوختگی، رفع چروک، طراوت پوست و لک و جوش های قرمز پوستی مفید است.

ریزوم و ریشه های خشک زنبق تقویت کننده بدن می باشند. همچنین، افرادی که به دنبال درمان گیاهی یبوست هستند می توانند ریشه زنبق را بکوبند و آن را ناشتا مصرف کنند. عصاره گل زنبق نیز برای تقویت حافظه موثر است.

 

همچنین بخوانید:  خواص و مضرات گیاه خرزهره

 

موارد مصرف گل زنبق

  • اگر زبان کوچک فردی متورم شد، می توانند زنبق را غرغره کنند تا به اندازه طبیعی برگردد. همچنین، به افرادی که دارای ناراحتی ریوی هستند، توصیه می شود که زنبق مصرف کنند تا بیماری آن ها تسکین یابد.
  • از گرد زنبق برای دهان شویه نیز می توان استفاده کرد. گرد آن را به مدت یک الی سه دقیقه داخل آب جوش بریزید و بگذارید خنک شود، سپس با محلول به دست آمده دهان و دندان خود را بشویید.
  • افرادی که در معرض سرما قرار می گیرند و دچار سرما زدگی پوست می شوند نیز در صورت استفاده از زنبق زودتر سرما زدگی آن ها درمان می شود.
  • گیاه جند بید ستر و مشک را در روغن زنبق گرم کرده و آن ها را حل کرده و روی بیضه بچکانید و بمالید. در طب سنتی، این نسخه برای درمان فتق مفید بوده است.

طرز تهیه جوشانده ریشه (ریزوم) زنبق

ریشه زنبق مدر بوده و برای استسقا و جمع شدن آب در بدن مفید است. همچنین، برای معالجه برونشیت، سرفه، اختلال کیسه مثانه و کولیت از آن استفاده می کنند. علاوه بر این، ریشه زنبق برای گرفتگی و انبوهی کبد موثر است. روش تهیه جوشانده ریشه زنبق به شرح زیر است:

  • ریشه زنبق را تمیز کرده و قسمت های اضافی را با کارد بتراشید و به قطعات ریز در آورید.
  • اجازه دهید در شرایط مساعد گیاه خشک شود.

برای هریک از ناراحتی های فوق و بیماری های یاد شده مقدار 20 الی 30 گرم ریشه های زنبق خشک و یا تازه را در یک لیتر آب جوش به مدت 2 الی 3 ساعت خیس کنید. سپس، به مدت 10 دقیقه با حرارت کم آن را دم کنید. در نهایت آن را صاف کرده و با عسل طبیعی شیرین کنید و در طول روز یک الی دو فنجان از آن را کم کم بنوشید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه ایرسا را با خواص تصفیه کننده خون و صفرابر، بازکننده عروق و بهبود دهنده گردش خون، تقویت کننده اعصاب و مسکن سردرد، ضد التهاب اندام های تنفسی، ضد استسقاء، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0