معرفی گیاه آقطی و خواص بینظیر آن برای همه

2373 بازدید
01 تیر 97
سمانه

معرفی گیاه آقطی و خواص آن

آقطی نام درختچه ای است که گاهی ارتفاع آن به چهار متر می رسد. شلیمر در کتاب خود نوشته است که دکتر پولاک آن را در ایران دیده و اسم محلی آن را یاس کبود شنیده و برگردان کرده است. به حالت وحشی در جاده های مازندران می روید و در لاهیجان و گیلان نیز از درخت های بومی است. بعد از اینکه آقطی گل کرد میوه هایش ظاهر می شود، این میوه ها به شکل دانه های کوچکی است که نخست سبز و بعد قرمز می شود و در وسط آن تخمی وجود دارد. در سویس و کشورهای اروپایی از میوه آقطی مربا و شربتی عالی درست می کنند.

خشک کردن آقطی

اگر شما در جایی هستید که به درخت آقطی دسترسی دارید، باید پوست شاخه های جوان آن را از فروردین ماه تا تیر ماه جمع آوری و خشک کنید و باید شاخه های جوان آن را ببرید و با سر کارد پوست اولش را که کمی تیره رنگ است بتراشید، و پوست دومش را تکه تکه کرده و خشک کنید. گل های آقطی را باید در خرداد ماه بچینید و به شکل دسته ای در سقف اتاقی که در معرض هوا قرار دارد آویزان کنید تا خشک شود.

برگ های آقطی را باید در خرداد ما تا تیر ماه بچینید و در سبدی بریزید و در جایی که هوا از آن عبور می کند بگذارید تا زود خشک شود. هر وقت احتیاج داشتید مورد استفاده قرار دهید. در قدیم درخت آقطی را کاملا می شناخته اند، بقراط حکیم که در سالهای 460-361 ق م.می زیست برای آقطی خواص ممتاز ملین، ادرار آور و درمان امراض زنان تشخیص داده بود.

دیوسکورید دستور می داد برگ ها و شاخه های جوان آقطی را بپزید و برای دفع صفرا و بلغم مثل سبزی های پخته بخورند. ریشه درخت آقطی را در آب می پزند و به عنوان دوای ضد سم برای درمان مارگزیدگی مصرف می کنند. در کتاب مخزن الادویه نوشته شده است که جوشانده ریشه آقطی را در آب بریزید و با آن حمام ته نشین بگیرند رحم آنها نرم خواهد شد.

معرفی گیاه آقطی و خواص آن

معرفی گیاه آقطی و خواص آن

ترکیبات و خواص آقطی

طبق آخرین تحقیقات علمی که به دست آمده است پوست درخت آقطی دارای تانن، رزین، اسانس سامبورژین و سامبوسین است و برگ های آن در خود امولسین، انورتین، ساکارز و سالپتر دارد. گل های آقطی دارای یک روغن، مایع اصیل، تانن، رزین، کولین، قند، موسیلاژ، اسید مالیک، اسید و الریانیک و اسیدوینیک است.

میوه های آقطی دارای ماده ای تلخ، موم، سقز، رزین، و اسیدهای پانتوزان ویتروزین است. شما می توانید از گل های آقطی برای رفع برونشیت، و زکام استفاده کنید. در مصارف خارجی برای ورم و جوش پلک، گل آقطی قابل استعمال قابل است. میوه های درخت آقطی را بر ضد یبوست و درد اعصاب به کار می برند. پوست و برگ های آقطی یا گل های آن را چون ادرار آور است، برای اختلالات کلیه ها و رماتیسم مصرف می کنند.

نسخه های درمانی با آقطی

برای معالجه برونشیت با گل آقطی

پنجاه گرم از گل های آقطی را که خشک شده یا تازه چیده شده باشند را در یک لیتر آب جوش به مدت پانزده دقیقه دم کنید. و بعد آن را صاف و یا عسل شیرین کنید و هر روز سه تا چهار فنجان از آن را بنوشید.

برای معالجه یبوست با میوه آقطی

بیست تا چهل گرم میوه های تازه یا خشک آقطی را در نیم لیتر آب یا شیر جوش بریزید و ده دقیقه روی آتش بجوشانید، و بعد از روی آتش بردارید و ده دقیقه دم کنید، و سپس با عسل شیرین کنید و صبح ناشتا دو یا سه باز به فاصله نیم ساعت از آن بنوشید.

تب را با دم کرده گل های آقطی معالجه کنید.

دم کرده گل های آقطی تب را قطع می کند. شما می توانید آن را مورد گریپ و تمام تب های تند مثل سرخک و مخملک به کار ببرید. برای تهیه دم کرده گل های آقطی باید پنجاه گرم گل های آقطی خشک یا تازه را در یک لیتر آب جوش به مدت دوازده دقیقه دم کنید و بعد صاف کرده و با عسل شیرین و در طی شبانه روز سه تا چهار فنجان از آن را بنوشید.

 

همچنین بخوانید:  گیاه دارویی آقطی سیاه یا انگور کولی

 

درد اعصاب

بیست تا چهل گرم میوه های آقطی تازه یا خشک را در نیم لیتر آب یا شیر داغ بریزید و ظرف محتوای آن را روی آتش بگذارید تا ده دقیقه بجوشد، و بعد آن را از روی آتش بردارید تا ده دقیقه به حال خودش بماند و دم بکشد و بین غذای صبحانه، ناهار و شام از آن سه فنجان بنوشید.

معالجه ورم عضله با گل آقطی

یک دسته از گل های آقطی را بچینید، گلبرگ های آن را جدا کنید و وسط یک کمپرس قرار دهید و روی جایی که ورم کرده است دست کم یک ساعت بگذارید بماند.

جوش پلک چشم

صد گرم گل های خشک یا تازه آقطی را در یک لیتر آب جوش به مدت ده دقیقه دم کنید، بعد آن را صاف کرده و به طور نیم گرم یا سرد، پلک های چشم خود را که جوش آورده است با آن بشویید و هر روز چهار تا پنج بار این شست شو را ادامه دهید.

اختلالات کلیه ها

پنجاه گرم برگ خشک آقطی را در یک لیتر آب سرد بریزید و یک یا دو ساعت خیس کنید، بعد ظرف محتوی آن را به مدت سه تا پنج دقیقه روی آتش بگذارید تا بجوشد، بعد آن را از روی آتش بردارید و پانزده دقیقه دم کنید؛ سپس آن را صاف کنید و در طول شبانه روز سه تا چهار فنجان از آن را بنوشید. این جوشانده ادرار آور ممتازی است.

شما همچنین می توانید وقتی گرفتار بیماری حبس البول شدید دم کرده گل های آقطی را مصرف کنید، و در این مورد باید پنجاه گرم گل های خشک یا تازه آقطی را در یک لیتر آب جوش بریزید و دوازده دقیقه دم کنید، بعد آن را صاف کرده و با عسل شیرین سازید و هر روز سه یا چهار فنجان از آن را بنوشید.

انواع رماتیسم

جوشانده برگ های آقطی به ترتیبی که در مورد درمان و رفع اختلالات کلیه شرح دادیم، یا دم کرده گل های آقطی به ترتیبی که برای معالجه برونشیت توضیح دادیم، به همان مقدار دردهای رماتیسم را آرام می کند

زکام

پنجاه گرم گل های خشک یا تازه آقطی را در یک لیتر آب جوش به مدت دوازده دقیقه دم کنید و بعد آن را صاف کرده و با عسل شیرین سازید و هر روز سه تا چهار فنجان از آن را بنوشید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کشمش کولی را با خواص درمان و از بین بردن شپش، از بین بردن آفت، تسکین دندان درد، مورد استفاده در هومیوپاتی، رفع اضطراب، درمان عفونت غدد پلکی، رفع خستگی و ضعف اعصاب، درمان اختلالات مجاری ادرار، درمان سوزاک، رفع سردرد، درمان تورم غدد لنفاوی زیر گلو و گردن (خنازیر)، رفع ریزش مو، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0