topNotif

خواص گیاه بهمن سرخ و بهمن سفید در طب سنتی

10977 بازدید
05 آذر 97
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

آخرین به روزرسانی 30 مهر 1398

خواص گیاه بهمن سرخ و بهمن سفید در طب سنتی

بهمن (نام علمی Centaurea behen) گیاهی است علفی و از خانواده compositae که در نواحی کوهستانی می روید. این گیاه دو ساله دارای ارتفاع 40 تا 50 سانتیمتری است که گاهی ارتفاع آن تا حدود ۷۰ سانتیمتر می‌رسد. رنگ برگ هایش سبز متمایل به زرد است و شبیه به برگ های درخت آلو بخارا می باشد. برگ ها کمی زبر با رگبرگ های برجسته است، سطح برگ پوشیده از تار سفت خار مانند می باشد. گل های آن زرد، با دم گل نسبتا دراز، پوشیده از برگچه هایی است که مجموعا به صورت مخروطی درآمده و در راس آن یک دسته گل قرار دارد. این گیاه به دو گونه سرخ و سفید دارد که دارای خواص دارویی و درمانی فراوانی می باشند. حال در ادامه این مقاله با خواص گیاه بهمن سرخ و بهمن سفید در طب سنتی آشنا شوید.

 

خواص گیاه بهمن سرخ و بهمن سفید در طب سنتی

خواص گیاه بهمن سرخ و بهمن سفید در طب سنتی

 

اندام قابل مصرف گیاه بهمن

قسمت ریشه این گیاه خواص دارویی و درمانی دارد. ریشه بهمن سرخ، سرخ رنگ (ظاهرش سرخ تر از داخل آن است) بوده و ریشه بهمن سفید، خارج و داخلش سفید متمایل به زرد است. بهمن سرخ و سفید، هر دو خواص مشابه دارند با این تفاوت که بهمن سرخ خواص درمانی قوی تر و نیز گرم تر از سفید آن، دارد. طعم ریشه گیاه بهمن سفید و سرخ شیرین است. همچنین، ریشه این گیاه شبیه به ریشه زردک است، با این تفاوت که ریشه بهمن کمی سخت تر، همراه با کجی، نا همواری و دارای بوی معطر و مطبوع می باشد.

محل روییدن این گیاه در مناطق کوهستانی چون خراسان، کرمانشاه، همدان، کردستان، اطراف ری، ایذه، گتوند، اشتران کوه و اطراف شهر پاسارگاد شیراز است.

موارد مصرف ریشه گیاه بهمن در دوران باستان

در کتاب های تاریخی، از ریشه گیاه بهمن سرخ و بهمن سفید در یک جشن باستانی به نام بهمنگان یا بهمنجه استفاده می کردند. در این جشن باستانی که در دومین روز ماه بهمن برگزار می شد، از ریشه گیاه بهمن در هر غذایی استفاده می کردند. ایرانیان باستان معتقد بودند که خوردن این گیاه به تقویت حافظه کمک می کند.

 

همچنین بخوانید:  خواص دارویی گیاه کورک یا کبر را بشناسیم

 

خواص درمانی ریشه گیاه بهمن

  • طبیعت این دارو گرم و خشک است.
  • ریشه گیاه بهمن برای افرادی که دارای مزاج سرد و مرطوب هستند، بسیار سودمند است.
  • برای تقویت قوای جنسی مفید است.
  • مقوی قلب بوده و برای افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی از جمله ضعف قلب هستند، بسیار موثر است.
  • از بین برنده نفخ بوده و برای درمان اختلالات بلغمی بسیار مفید است. همچنین، پاک کننده خوب خلط های بلغمی می باشد.
  • برای درمان خفقان، سنگ کلیه و سنگ های مجرای ادراری بسیار مفید است.
  • جهت درمان یرقان ویروسی موثر واقع می شود.
  • مالیدن ضماد ریشه بهمن به موی سر باعث خوشبو شدن و درخشندگی، مو خواهد شد.
کاربرد و نحوه مصرف گیاه بهمن در طب سنتی
درخشندگی پوست صورت و درمان لکه های سفید 

ضماد آن جهت لطافت و درخشندگی پوست صورت و درمان لکه های سفید بسیار موثر است. بدین منظور، یک مثقال از ریشه گیاه بهمن سرخ، یک مثقال از ریشه گیاه بهمن سفید و یک مثقال نمک طعام را مخلوط و آسیاب کنید. این پودر آسیاب شده را به نصف استکان عسل رقیق شده با آب، اضافه کنید. سپس این ضماد را روی صورت بمالید و پس از چهار ساعت با آب گرم بشویید. این ضماد جریان خون را در مویرگ های پوست صورت افزایش داده و باعث زیبایی و درخشندگی پوست صورت می شود.

خاصیت چاق کنندگی 

ریشه بهمن دارای خواص چاق کنندگی است. بدین منظور افرادی که قصد افزایش وزن دارند، 10 گرم پودر ریشه گیاه بهمن را ناشتا با آب میل کنند. همچنین می توانید 20 گرم ریشه گیاه بهمن را در آب بجوشانید. سپس آن را صاف کرده و مقداری شکر و بادام شیرین به آن افزوده و قبل از صبحانه (ناشتا) میل کنید.

درمان بیماری های زنانه وترشحات واژن

ریشه گیاه بهمن برای درمان بیماری های زنانه مانند درمان ترشحات اضافی واژن بسیار مفید است. بدین منظور، ریشه گیاه بهمن را در آب بجوشانید و مقداری زعفران به آن اضافه کنید. سپس این مخلوط را در رحم تنقیه (فرو بردن محلول یا مایعات به داخل واژن جهت از بین بردن عفونت و امراض واژن) کنید. همچنین، برای ساخت این محلول می توانید از پودر شده این گیاه استفاده کنید. این محلول رطوبت اضافی واژن را از بین می برد و آن را نیز خوشبو می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بهمن سرخ را با خواص تقویت نیروى جنسى و ازدیاد اسپرم، چاق کننده، باز کننده انسداد مجارى عروق و برطرف کننده نفخ و گاز، درمان یرقان (زردی)، خرد کردن سنگ کلیه و مثانه،بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

12
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0