topNotif

معرفی گیاه تاتوره علفی

3152 بازدید
22 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

معرفی گیاه تاتوره علفی

تاتوره علفی با نام های دیگر داتوره، طلانور، گوزماثل، بقم، نفیر، جوزالماثل، جوزماثم، جوزمانا هم نام برده می شود. این گیاه علفی، یک ساله و خیلی سمی است. به دلیل داشتن گل های زیبا و درشت از گیاهان زینتی است که در باغ ها و گل کاری ها کاشته می شود. اگر چه تاتوره گیاهی سمي است و در مصرف آن بايد احتياط شود، اما خواص دارويي نیز دارد. امروزه بيشتر، از تركيبات استخراج شده اين گياه مانند هيوسيامين و آتروپين به عنوان يك داروی آنتي كلينرژيكي استفاده مي شود. پودر تاتوره به عنوان يك داروي ضد آسم مصرف سنتي دارد. حال در ادامه با گیاه تاتوره علفی آشنا شوید.

مشخصات ظاهری گیاه تاتوره علفی

تاتوره (Daturastramonium) گياهي است علفی، يك ساله که از خانواده سيب زمينیان یا سولاناسه (Solanaceae) می باشد. بلندی آن در حدود یک متر یا کمی کمتر (بین ٥٠ تا ١٥٠ سانتيمتر) می رسد. ساقه آن استوانه ای و بدون پوشش كركی تا اندكی كركدار است. برگ هاي اين گياه، ناصاف، پهن، تخم مرغي و لوزي شكل و قاعده برگ ها، گوه اي تا قلبي با حاشيه دندانه اي-سينوسي است كه به درازاي ١٠ تا ١٥ سانتيمتر و به عرض ٧ تا ١٠ سانتيمتر مي رسد. گل های آن درشت و منفرد، جام گل قيفي شكل (بوقی شکل) و به رنگ سفيد يا ارغواني است که در اواخر بهار ظاهر می شود.

تاتوره داراي ميوه اي به صورت پوشينه، به شکل تخم مرغ، خاردار و محتواي دانه هاي فراوان است كه در ٤ رديف جاي دارند و با پيدايش چهار شكاف طولي از آن خارج مي گردند. از كليه اعضاي گياه در حالت تازه، بوي قوي، نافذ و ناپسند استشمام مي شود.

 

معرفی گیاه تاتوره علفی

 

محل رویش و پراکنش گیاه تاتوره علفی

منشا اصلی تاتوره هندوستان و سواحل درياي خزر  بوده است، ولي امروزه اين گياه در غالب نواحي آمريكا، اروپا و آسيا پراكنده است. از اين گياه در كشورهاي شرق اروپا و روسيه به صورت خودرو بهره برداري مي شود. رويش اين گياه در ايران، خصوصا در سواحل خزر و شهرهایی اطراف تهران، کرج، شهر ری، راه تهران به فیروزکوه، مناطق غیر مزروع اراک، آذربایجان، بلوچستان، مازندران، راه غازیان به چوکام و رودبار به رشت به طور خودرو،گزارش شده است.

ترکیبات شیمیایی گیاه تاتوره علفی

این گیاه شامل تركيبات شیمیایی نظیر آلكالوئيدهای مشتق از تروپان می باشد. همچنین، حاوی فلاونوئيدها، كومارين ها، اسکوپولامین، هيوسيامين و آتروپين است. پودر تاتوره به رنگ سبز سدري ديده مي شود و داراي طعم تلخ و بوي ناپسند است.

خواص دارویی گل و برگ های تاتوره علفی

این گیاه دارای طبیعت سرد و خشک است. تاتوره علفی به درمان بیماری التهاب ملتحمه (کنژنکتیویت) کمک می کند. بدین منظور، برگ تازه را له کنید و روی ورم ملتحمه چشم بگذارید. این کار باعث تحلیل ورم و تسکین درد چشمی می شود. به طور کلی گذاردن برگ های تاتوره روی هر ورم و دمل باعث تحلیل آن می شود و ضماد آن برای التیام زخم ها بسیارمفید است. همچنین، برای التیام زخم های سرطانی، سوختگی ها و بواسیر دردناک نافع می باشد. مالیدن دم کرده برگ با سرکه برای تحلیل ورم ها، استسقا و قطع ترشح عرق نیز موثر واقع می شود. علاوه بر این، چکاندن عصاره حاصل از گل تاتوره علفی در گوش برای رفع درد گوشمفید است.

 

همچنین بخوانید:  گیاه بسفایج و خاصیت های شگفت انگیز آن

 

خواص دارویی تخم تاتوره علفی

اگر پنج گرم از کوبیده تخم تاتوره علفی خورده شود، مخدر، ضد درد، ضدعفونی کننده است و برای رفع نفخ، ترشح مفرط اسید، درد کبد، دردهای دوران عادت ماهیانه و همچنین قطع عرق های شبانه مسلولین (مبتلایان به بیماری سل) مفید می باشد. علاوه بر این، برای آرام کردن حمله های سیاه سرفه و تسکین آسم تجویز می شود. برای التیام زخم ها، درد مقعد و بواسیر نافع است. سردردهای خونی و صفراوی مزمن را تسکین می دهد و بسیار خواب آور است. برای رفع شوره سرو جلوگیری از ریزش مو، عصاره تازه آنرا برسربمالید.

نکته: اثر تاتوره بر روی دستگاه گوارش، غدد عرق، غدد گوارشی و مردمک چشم مانند مهر گیاه است و به علت سمی بودن آن، از این گیاه فقط در صنایع داروسازی استفاده می شود. مسمومیت کودکان به وسیله دانه های تاتوره نسبتا شایع و مقدار کشنده آن حدود 20 دانه است.

تذکر

مصرف آن به صورت خوراکی، جز زیر نظر پزشک متخصص مجاز نیست و مصرف بیش از حد مجاز آن، مضر است. شخصی که بیش از حد مجاز آن را مصرف کند، سخنان بیهوده و پراکنده می گوید، نمی تواند راه برود یا درست بنشیند، موش و مورچه و بعضی چیزهای دیگر به نظر او می آید و می خواهد آن ها را بگیرد. خلاصه عقل و شعور را از او زایل می سازد و او حالتی شبیه به دیوانگان پیدا می کند و اگر مداوا نشود حالت جنون برای همیشه در او باقی می ماند.

درمان عوارض ایجاد شده از مصرف بیش از حد مجاز تخم تاتوره علفی

اگر مقدار کمی از آن خورده شده باشد، با خوراندن رازیانه کوبیده و یا فلفل سیاه نرم از ضرر آن تا حدودی جلوگیری می شود. علاوه بر این، استفراغ کردن می تواند مفید باشد. استفراغ کنید و پس از آن روغن زیتون یا روغن گردو بخورید و پاها را در آب گرم قرار دهید و بدن را گرم نگه دارید، بدین طریق می توان از شدت عوارض ایجاد شده جلوگیری کرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تاتوره را با خواص تسکین دردهای عادت ماهانه، ضد نفخ، تسکین آسم، رفع شوره سر، برای التیام دهنده زخم ها و درد مقعد و بواسیر، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0