معرفی گیاه ثیل کبیر و اقحوان متعفن

2107 بازدید
05 شهریور 97
سمانه

ثیل کبیر و اقحوان متعفن را بشناسیم.

*ثیل کبیر

گیاهی است که در کتب طب سنتی با نام ثیل کبیر آمده است.

مشخصات ثیل کبیر

ثیـل کبیر گیاهی است چند ساله خیلی از نظر شکل متنوع و متغیر است، از طریق ساقه زیرزمینی گیاه سریعا انتشار می یابد و مثل قالیچه سطح خاک را می پوشاند. ساقه گل دهنده آن به ارتفاع 10 -70 سانتیمتر می رسد. گل ها بنفش و میوه های آن معمولا شش شاخه و گاهی کمتر که همه شاخه ها از یک نقطه خارج می شوند و هر شاخه به شکل سنبله با دانه های خیلی ریز می باشد.

در تمام مناطق عالم در نواحی حاره، نیمه گرم، معتدله و در سواحل دریاها می روید. در ایران در دامنه های البرز، اطراف تهران، کرج، سواحل شن زار شمال ایران، در گرگان، بندر گز، آستارا و در آذربایجان و در کردستان، کرمانشاه، همدان، تفرش، اصفهان، خوزستان و عملا در تمام مناطق شرق و غرب ایران می روید.

خواص و کاربرد ثیل کبیر

در چین از جوشانده گیاه مخلوط با نوعی برنج تخمیر شده در موارد خونریزی های شدید از زخم ها و یا پس از زایمان که خون روی شدید باشد و به علاوه برای معالجه خونریزی زیاد و مفرط عادت ماهیانه تجویز می شود که بخورند، ساقه زیرزمینی آن تصفیه کننده خون است و معروف به مدر بودن است. به علاوه نرم کننده و مسهل ملایمی است. داروی خوبی برای ناراحتی های معده است و در موارد تب و هذیان و لرز خیلی مفید است.

معرفی گیاه ثیل کبیر و اقحوان متعفن

معرفی گیاه ثیل کبیر و اقحوان متعفن

در فیلیپین از جوشانده آن به عنوان مدر و برای نرم کردن سینه استفاده می شود و برای معالجه بیماری های اعضای تناسلی و ادرار مصرف می شود. ساقه های آن را جویده و مخلوط با بزاق دهان روی زخم می مالند. در هند جوشانده اعضای زیر زمینی گیاه برای استسقا در مرحله دوم سیفیلیس تجویز می شود. از دم کرده ساقه های زیرزمینی آن برای بند آوردن خون از بواسیر استفاده می شود.

ریشه های له شده آن را مخلوط با کشک برای تسکین التهاب مجاری ادرار و سوزش آن مصرف می کنند. شیره گیاه قابض است و روی زخم تازه قسمت بریده شده اعضای بدن مالیده می شود. مدر است و در موارد استسقا، هیستری، صرع و در مورد اسهال های مزمن و اسهال خونی مصرف می شود. ثیل کبیر از نظر طبیعت سرد و خشک است.

*اقحوان متعفن

در کتب طب سنتی با نام های اقحوان منتن و اقحوان نام برده شده است.

مشخصات اقحوان متعفن

گیاهی است یک ساله، کوچک و از نظر شکل خارجی شبیه سایر بابونه ها، گل های آن مجتمع در یک طبق و به صورت منفرد در انتهای شاخه های گل دهنده ظاهر می شود. اطراف طبق گل های سفید و در دایره وسط آن گل های زرد قرار دارند. برگ های آن پوشیده از کرک دارای بریدگی زیاد ولی به شدت بریدگی سایر بابونه ها ساقه آن بی کرک است. فرق عمده آن با سایر بابونه ها و اقحوان ها بوی بسیار نا مطبوعی است که پس از دست کشیدن روی گیاه از تمام اندام گیاه برمی خیزد و به همین جهت سرشاخه های گلدار و برگ های خشک شده آن اثر ضد حشره ای دارد.

 

همچنین بخوانید: پروانش و مشخصاتش را بشناسیم

 

این گیاه معمولا در کنار جاده ها و در گودال های منطقه وسیعی از اروپا و شمال، آفریقا، آسیا و آمریکای شمالی انتشار دارد در ایران در بلوچستان و در مناطق مرزی ایران و عراق به طور خودرو دیده می شود.

ترکیبات شیمیایی اقحوان متعفن

از نظر ترکیبات شیمیایی در این گیاه اسانس روغنی فرار با بوی نامطبوع وجود دارد.

خواص و کاربرد اقحوان متعفن

از نظر کاربرد دارویی خیلی شبیه بابونه رومی است و معمولا گل ها و برگ های خشک آن، مقوی، ضد عفونی کننده و قاعده آور و قی آور است و در رفع سردردهای شدید موثر است. گیاه و گل آن تلخ و سوزاننده است و ممکن است در پوست های لطیف تاول ایجاد کند.

به علت بوی نامطبوعی که دارد حشرات از آن گریزانند. لذا کسانی که کندوی عسل دارند برای نزدیک شدن به کندو دستان خود را به گرد گل های خشک گیاه آلوده می کنند. برگ ها و گل های خشک برای حشره کشی به خصوص برای دفع شته موثر است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل پاخری را با خواص خلط آور و مفید برای بیماری های ریه، تقویت کننده قلب، افزاینده فشار خون و محرک سیستم ایمنی بدن، برطرف کننده یبوست و رفع کننده سرماخوردگی و برونشیت مزمن و آسم، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0