معرفی گیاه دارویی انجبار و خواص درمانی آن

6196 بازدید
28 آذر 96
سمانه
,

در این مقاله به معرفی گیاه دارویی انجبار می پردازیم

انجبار گیاهی است پایا، ساقه اش صاف و ساده، بیش از یک متر ارتفاع که ریزوم های بزرگ، پیچ دار و انشعابی دارد. بوته اش شبیه ترشک و خوشه گل ها شبیه به سنبله بارهنگ است. برگ هایش در بالا سبز و در زیر کدر و کرک دار است. برگ های زیرین، دمبرگ درازی دارد و سایر برگ ها بی پایه اند. گل ها به رنگ گلی یا صورتی کمرنگ با گل پوش منفرد است و پرچم ها از بیرون دیده می شود. در ماه خرداد تا تیر گل می دهد. در کنار جوی های آب و حاشیه بعضی جاده ها می روید. به نام های اتارف، پرشیان دارو و یا پرشیای دارو هم می نامند.

ساختار گیاه انجبار :

در اندام هایش بخصوص در ریزوم پیچیده آن مقدار زیادی نشاسته، اسید سیلیسیک، کانه شین، لعاب، صمغ، یک ماده رنگی، ویتامین ث و تانن های مخصوصی وجود دارد و گیاهی است بسیار قابض و موجب بند آمدن خونریزی های داخلی و خارجی می شود. قسمت های مورد استفاده انجبار ریزوم، ریشه و برگ گیاه است که در فصل پاییز ریزوم آن جمع آوری شده و در آفتاب خشکانده می شوند، ریشه های بزرگ آن را برش طولی می دهند.

 

معرفی گیاه دارویی انجبار

معرفی گیاه دارویی انجبار

 

خواص و اثرات دارویی انجبار :

طبع انجبار سرد و خشک است، از نظر خواص درمانی ضد تب، مدر، ملین، التیام دهنده، قابض قوی، ضد اسهال، مقوی عمومی، ضد عفونی کننده، ضد غلبه ی دم، ضد التهاب، محرک و اشتها آور است. در درمان اسهال و اسهال خونی، دیسانتری، رفع ترشحات مخاطی، بی اختیاری دفع ادرار، ترشحات زنانگی، ترشحات معده و روده، سوزش مجاری ادرار، گلودرد، ورم مجاری بول بعد از رفع حالت التهابی آن، بواسیر، انزال منی، تب نوبه، خونریزی رحم، التهابات اندام های تناسلی خانم ها، التیام زخم، نزله های مزمن، سل، خونریزی های ساده داخلی و خارجی، جلوگیری از سقط جنین، رفع ترشحات سفید مهبل، وجود خون در ادرار توصیه شده است.

 

همچنین بخوانید:  درمان های خانگی برای واریس

 

در استعمال خارجی به دلیل این که نشاسته آن در آب تبدیل به لعاب می شود، مصرف جوشانده صد و پنجاه گرم ریزوم آن در یک لیتر آب، به شکل غرغره یا دهان شویه برای التیام زخم و ناراحتی های حلق، سفت کردن لثه های نرم، التهابات لثه، لوزتین (ورم لوزه ها) یا گلو و به صورت تزریق واژینال در دستگاه تناسلی، جهت ترشحات زنانگی و رفع ورم مجاری ادراری و در دفع شن کلیه و مثانه اثرات مفیدی دارد.

جوشانده انجبار :

جوشانده انجبار به صورت تنقیه جهت رفع اسهال، بواسیر، درمان خراش های ناحیه مقعد موثر است. بعضی از افراد برگ های تازه و جوان آن را به صورت سالاد یا به صورت پخته مصرف می کنند. ضماد آن برای واریس و خارج کردن چرک از زخم ها و دمل ها  مورد استفاده قرار می گیرد. در دام پزشکی هم برای ناراحتی های گوارشی دام ها مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر ریزوم آن مصرف دارویی دارد و ریزوم بوته های جوان بهتر و مرغوب تر است، پس از جمع آوری در بهار یا پاییز، پس از گل دادن، آن را می خشکانند و مصرف می نمایند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

ریشه انجبار را با خواص سفت کردن لثه های نرم، رفع اسهال، درمان بواسیر، رفع ورم مجاری ادرار، درمان خراش های ناحیه مقعد، التیام زخم، درمان واریس و مداوای زخم ها و اولسرها، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0