topNotif

معرفی گیاه دیفن باخیا

2259 بازدید
08 آبان 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

معرفی گیاه دیفن باخیا و خواص آن

در ایران با نام خارجی آن دیفن باخیا شناخته می شود. گیاهی است چند ساله برگ های آن بیضی نوک تیز پهن و بزرگ به ابعاد 18-25 در 7-8 سانتیمتر به رنگ سبز تیره با لکه های سبز روشن نامنظم و بین رگبرگ ها لکه های سفید، ساقه آن سبز استوانه ای نسبتا ضخیم و افراشته و سریع الرشد است. بلندی آن در مواردی که در گلدان داخل منزل کاشته می شود تا یک متر هم می رسد.

معرفی گیاه دیفن باخیا

معرفی گیاه دیفن باخیا

اسم علمی این گیاه Dieffenbachia amoena، از خانواده Araceae می باشد. این جنس دارای 30 گونه مختلف از گیاهان همیشه سبز چند ساله است که برای برگ های زیبایش پرورش داده می شوند. گونه amoena بومی نواحی حاره امریکا می باشد و ارتفاع آن به 60 تا 120 سانتیمتر می رسد. برگ های این گیاه مستطیل شکل و سبز رنگ بوده و دارای لکه های سفید و کرم است.

دیفن باخیا گیاهی است که به آب زیاد احتیاج دارد و در محل نیم آفتاب در خانه باید گذارده شود. مناطق حاره و گرم را دوست دارد و در مناطق معتدل، در داخل منزل و یا در گلخانه کمی مرطوب و گرم باید نگهداری شود. درجه حرارت متوسط 7 درجه سانتی گراد برای آن مناسب است و اگر از 7 درجه کمتر شود صدمه می بیند. تکثیر آن از طریق قلمه ساقه آن است و در حرارت هوای 26 درجه سانتی گراد زود ریشه می دهد. از پاجوش های آن هم می توان برای تکثیر استفاده نمود.

 

همچنین بخوانید: آشنایی با گیاه بلادون

 

در مناطق با هوای خشک باید روی برگ های آن مرتبا آب پاشی کرد که مرطوب و شفاف باشد. این گیاه بومی آمریکای حاره است و گونه ابلق آن بومی کلمبیا، ونزوئلا و اکوادور است. در ایران به عنوان گیاه زینتی در گلخانه و یا در خانه کاشته می شود.

ترکیبات شیمیایی دیفن باخیا را بدانیم.

از نظر ترکیبات شیمیایی عصاره آن سمی است و ساقه زیرزمینی و ریزوم گیاه دارای اکسالات کلسیم می باشد.

آیا گیاه دیفن باخیا سمی است؟

نام فارسی آن یعنی سم برگ به سمی بودن برگ های دیفن باخیا اشاره دارد. شیره گیاهی سمی دیفن باخیا باعث می شود اعضای بدن تحریک شود و برای کودکان و حیوانات خانگی مضر است، پس اگر فرزند کوچک یا حیوانی در خانه دارید، گلدان دیفن باخیا را از دسترس او خارج کنید و خودتان هم در زمان تیمار، آبیاری و تکثیر با احتیاط رفتار کنید.

خواص دیفن باخیا را بدانیم.

در مالایا برگ های آن را برای معالجه روماتیسم و تحلیل ورم به کار می برند، برای این کار برگ ها را به صورت گرد در می آورند و به صورت ضماد می مالند و یا آن را در روغن می جوشانند و به صورت مرهم می مالند.

نکته: این گیاه سمی است و مصرف آن باید با احتیاط و با نظارت پزشک می باشد.  

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق پنیرک را با خواص نرم کننده، ضد سوختگی، ضد سرفه، کاهش آبریزش بینی، ملین، پادزهر قوی گزش، صاف کننده صدا، خلط آور، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0