معرفی گیاه راولفیا سرپنتینا و خواص درمانی آن

2686 بازدید
28 آذر 97
بهاره

معرفی گیاه راولفیا سرپنتینا و خواص درمانی آن

راولفیا سرپنتینا (Rauvolfia serpentina)، گیاهی از خانواده خرزهره (Apocynaceae) است. این گیاه بوته ای و دارای ساقه راست به ارتفاع نیم تا یک متر و پوشیده از پوستی به رنگ روشن است. این گیاه دارای ریزوم (زمین ساقه) و ریشه چوبی بدون انشعاب به طول حدود 20 سانتیمتر و قطر تقریبا 2 سانتیمتر است. برگ ها مجتمع به 3 تایی، پهنک به طول 17 سانتیمتر و عرض تقریبا 5 سانتیمتر و نوک تیز است که در سطح فوقانی به رنگ سبز شفاف و در سطح تحتانی به رنگ سبز روشن تر دیده می شود.

گل های آن، سفید رنگ با پایه گلی به رنگ قرمز شفاف و طول 5 تا 12 میلی متر می باشد و چون کاسه گل نیز به همان رنگ است، مجموعا ظاهری زیبا به گل آذین می بخشد. از اختصاصات دیگر گل راولفیا این است که لوله جام، در نصف بالای طول خود، حالت متورم نشان می دهد. میوه اش شفت گوشتدار و دارای مزوکارپ آبدار است. این میوه پس از رسیدن، رنگ سیاه مایل به ارغوانی پیدا می کند و قطر میوه بیشتر از 6 میلی متر تجاوز نمی کند.

محل رویش و پراکنش گیاه راولفیا سرپنتینا

گیاه راولفیا سرپنتینا بومی نواحی حاره آسیا است و در کشورهای هندوستان، تایلند، پاکستان، جنوب ویتنام و سوماترا به صورت کشت شده و خودرو بهره برداری می شود.

معرفی گیاه راولفیا سرپنتینا

اندام قابل استفاده گیاه راولفیا سرپنتینا

اندام قابل استفاده راولفیا سرپنتینا، ریشه آن می باشد. پودر ریشه گیاه راولفیا سرپنتینا به رنگ قهوه ای، بدون بو و دارای مزه تلخ است. گیاه راولفیا سرپنتینا شامل قطعات استوانه ای و نوک تیز از ریشه ها، به طول 10 تا 12 سانتیمتر و قطر 15 تا 22 میلی متر است که اغلب خمیده و کمتر منشعب است.

این قطعات شکننده (برخلاف گونه های دیگر راولفیا)، براق و دارای سطحی چوب پنبه ای و نرم هستند. اغلب آن ها به رنگ خاکستری مایل به قهوه ای دیده می شوند. قسمت چوب پنبه ای راحت از ریشه جدا می شود و در زیر آن ناحیه پوست ریشه به رنگ قهوه ای تیره تا قرمز قهوه ای دیده می شود. پوست ریشه یک پنجم سطح ریشه را در بر می گیرد.

ترکیبات شیمیایی گیاه راولفیا سرپنتینا

این گیاه شامل ترکیباتی آلکالوییدی (یک تا دو درصد) است. ریشه گیاه راولفیا سرپنتینا شامل ده ها آلکالوئید از خانوادگروه اندول آلکالوییدها مانند رزرپین، اجمالین، آجمالاسین، رسیامین و زرپنتین می باشد.

 

همچنین بخوانید: با خواص گل ختمی آشنا شویم

 

خواص درمانی گیاه راولفیا سرپنتینا

  • به دلیل وجود عناصر رزرپین و رسیامین در ریشه گیاه راولفیا سرپنتینا، فشار خون کاهش می یابد.
  • خاصیت آرام بخشی دارد. وجود عنصر آجمالاسین در گیاه راولفیا سرپنتینا تا حدودی ضد اضطراب می باشد.
  • این گیاه در کنترل عصبانیت و هیجان های ناشی از خشم موثر واقع می شود.
  • جهت درمان بی خوابی و اختلالات خواب استفاده می شود.
  • برای درمان اختلالات روانی مثل اسکیزوفرنی و اختلالات روانی شدید، مفید است.
  • برای درمان جای نیش مار و انواع خزندگان استفاده می شود.
  • تب بر است.
  • برای بیماری رماتیسم موثر است.
  • برای درمان یبوست و انگل ها روده و معده کاربرد دارد.
  • در بهبود بیماری های کبدی موثر است.
  • برای درمان حمله های ناشی از بیماری صرع استفاده می شود.

عوارض مصرف گیاه راولفیا سرپنتینا

گیاه راولفیا سرپنتینا، گیاه سمی محسوب می شود. بنابراین، استفاده از آن بدون دستور پزشک بسیار خطرناک است. همچنین، این گیاه با برخی داروهای دیگر تداخل داشته و می تواند اثرات نامطلوب مختلفی از جمله استفراغ، اسهال، سرگیجه، سردرد، اضطراب یا واکنش های آلرژیک بالایی را ایجاد کند. به علاوه، ریشه گیاه راولفیا سرپنتینا سبب انقباض های رحمی شدید شده و موجب زایمان زودرس می شود. بنابراین، استفاده از این گیاه برای زنان باردار بسیار مضر بوده و خطر سقط جنین را بالا می برد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق گل ختمی را با خواص درمان آسم، ضد ناراحتی های عصبی و عضلانی، رفع التهاب مثانه، برونشیت و گرفتگی صدا، نرم کننده پوست، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0