topNotif

13 تاثیر شگفت انگیز سنبل الطیب برای سلامتی

4482 بازدید
13 آبان 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 10 اسفند 1400

13 تاثیر شگفت انگیز سنبل الطیب برای سلامتی

معرفی گیاه سنبل الطیب : گیاه سنبل الطیب (Valeriana officinalis) که با نام های علف گربه، آلک، سنبل هندی، والریانه، والرین، ناروس و سنبل کوهی شناخته می شود، گیاهی پایا دارای ساقه گرد، شیار دار میان تهی که بلندای آن به ارتفاع 120 سانتی متر تا 2 متر می رسد. گیاه شناسان می گویند زمانی که این گیاه در چراگاه ها می روید، بوی گل های آن فضا را پر می کند. این گیاه ریشه معطر و اسانسی مطبوع دارد که دارای خواص درمانی فراوانی است. سنبل الطیب دارای اثر آرام بخش، خواب آور و ضد اسپاسم است و در مواردی چون بیقراری، مشکلات عصبی برای خوابیدن، فشار عصبی و کولیک های گوارشی مورد استفاده قرار می گیرد. حال در ادامه این مطلب به معرفی گیاه سنبل الطیب و خواص و مضرات آن خواهیم پرداخت.

معرفی گیاه سنبل الطیب (علف گربه)

سنبل الطیب گیاهی است از خانواده سنبل الطیب (Valerianaceae)، علفی و دارای ساقه قوی به ارتفاع تا ۲ متر که به حالت خودرو در جنگل های کم درخت، مخصوصا حاشیه جریان های آب یا گودال ها می روید. ریزوم آن پوشیده از ریشه های فراوان است. در قاعده ساقه این گیاه مجاور سطح خاک، تعدادی فلس مشاهده می شود که تحتانی ترین قسمت ساقه را می پوشانند.

برگ های آن دارای وضع متقابل و منقسم به ۷ تا ۱۱ برگچه باریک نیز در گیاه مشاهده می شود که ظاهری باریکتر از دیگران دارند. قسمت های فوقانی ساقه، دارای برگ هایی مرکب از برگچه های نسبتا باریک به تعداد کمتر است.

 

13 تاثیر شگفت انگیز سنبل الطیب برای سلامتی

13 تاثیر شگفت انگیز سنبل الطیب برای سلامتی

 

گل های این گیاه، دارای رنگ سفید یا صورتی با بویی مطبوع است و به صورت گل آذین دیهیم سه شاخه با شکل چتر مانند بر روی ساقه ظاهر می شود. جام گل لوله ای، متورم و منتهی به پهنکی منقسم به ۵ لوب مساوی است. در داخل آن ۳ پرچم و یک مادگی مرکب از تخمدان ۳ برچه ای دیده می شود که ۲ تای آن ها بتدریج تحلیل می رود و تنها سومی باقی می ماند و در نهایت به میوه فندقه و منتهی به یک دسته تار در انتها تبدیل می شود. دانه آن دارای رویانی با لپه های بزرگ و مسطح است. بوی مطبوع ریزوم و ریشه گیاه، گربه را به سمت خود جلب می کند، به طوری که جانور، در اطراف آن به جست و خیز می پردازد. از این جهت این گیاه را علف گربه نیز می نامند.

محل رویش و پراکنش گیاه سنبل الطیب (علف گربه)

سنبل الطیب به صورت خودرو در غالب نواحی اروپا و آسیا می روید. همچنین، در کشورهای انگلستان، بلژیک، هلند، آلمان، کشورهای شرق اروپا و مصر کشت و بهره برداری می شود. سنبل الطیب اصل در ایران نمی روید ولی پراکندگی ۶ گونه دیگر از این جنس در ایران گزارش شده است. این گیاه در نواحی معتدل می روید و در ماه های فروردین و اردیبهشت نیز گل می دهد. گل های آن به رنگ قرمز بعضی وقت ها سفید و بسیار کوچک و بسیار معطر است. اندام دارویی آن گل ها و برگ های جوان و به خصوص ریشه آن می باشد.

ترکیبات شیمیایی گیاه سنبل الطیب (علف گربه)

این گیاه دارای ترکیبات اسانسی (0/3 تا 0/7 درصد) نظیر ترکیبات منوترپن ها و سزکویی ترپن ها، با مهمترین ترکیبات بورنئول استات و میرتنیل استات می باشد. همچنین، حاوی والپوتریات ها (0/5 تا 2 درصد) و ‌مشتقات اسید والریانیک می باشد. در سنبل الطیب مقداری اسید والریانیک، آلبومین، والریانین، صمغ، پتاس، جوهر لیمو، فسفات و چند ماده دارویی دیگر موجود است. پودر ریشه و ریزوم سنبل الطیب رنگ قهوه ای روشن، بوی مخصوص و طعمی تلخ دارد.

 

همچنین بخوانید:  مضرات و خواص سنبل ختایی و سنبل رومی

 

خواص دارویی سنبل الطیب

طبیعت این گیاه گرم و خشک است. سنبل الطیب از روزگاران دور برای معالجه امراض و تولید دارو مورد استفاده بوده است. از ریشه سنبل الطیب به عنوان درمان بیماری های قلبی عروقی، سکته، تشنج معده (اسپاسم و گرفتگی معده)،کلسترول (کاهش چربی خون)، کابوس، درمان افزایش فشار خون، تشنج اطفال، رعشه و آسم عصبی استفاده می شود.

سنبل الطیب برای ناراحتی های قلبی مفید بوده و عمل خون رسانی به بافت میوکارد قلب و تنطیم کرونر قلب را آسان می کند و تقویت کننده مراکز خودکار قلب است.همچنین، برای تمام حالات عصبی، رفع میگرن و بی خوابی مفید است.

علاوه بر این، دمنوش سنبل الطیب برای غش و حمله های عصبی، ضعف، خستگی اعصاب، خستگی های مفرط، گرفتگی معده که سبب استفراغ می شود، بسیار موثر است. چای سنبل الطیب برای تنقیه به منظور دفع کرم های سنجاقی و شستشوی موضعی برای معالجه زخم و جوش های صورت سودمند است. گیاه سنبل الطیب همچنین باعث ایجاد درخشندگی پوست می شود.

در صورت داشتن دندان قروچه، سنبل الطیب را کوبیده، با آب و روغن زیتون بگذارید بجوشد. پس از سرد شدن آن را بر گردن خود بمالید تا دندان قروچه رفع شود. در صورتی که دهانتان جوش زد می توانید سنبل الطیب را بجوشانید. پس از سرد شدن دهان را با آن غرغره گنید. این عمل را چندین بار تکرار کنید تا جوش های دهان از بین روند.

مضرات سنبل الطیب

مصرف زیاد و طولانی مدت سنبل الطیب باعث ایجاد مسمومیت، ضعف دید (اگر سنبل الطیب را با آب گشنیز مصرف کنید نه تنها باعث ضعف دید نمی شود بلکه باعث تقویت قدرت بینایی نیز می گردد)، ضعف شنوایی می شود. همچنین، استفاده بیش از حد از آن برای کلیه مناسب نیست، بنابراین توصیه می شود در مصرف آن زیاده روی نکرده و اعتدال را رعایت نمایید.

طرز تهیه دمنوش سنبل الطیب

برای تهیه دمنوش سنبل الطیب، یک قاشق غذا خوری از آن را در نیم لیتر آب در حال جوش به مدت نیم ساعت خیس کنید. پس از سرد شدن در طول روز دو مرتبه هر بار به اندازه یک فنجان بنوشید. مصرف این دمنوش قبل از خواب، برای رفع بی خوابی موثر است.

طرز تهیه شیره سنبل الطیب

از ریشه سنبل الطیب نیز می توان نوعی شیره تهیه کرد به این صورت که دو قاشق غذا خوری از ریشه های سنبل الطیب را در یک لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت یک روز (بیست و چهار ساعت) به همان حالت باقی بماند. سپس شیره آن را بکشید و هنگام خواب یک دوم فنجان از آن بنوشید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه سنبل الطیب را با خواص کاهش تپش قلب و تقویت قلب و درمان بی خوابی و تشنج اطفال و دافع سودا و درمان کابوس و دندان قروچه و از بین بردن نفخ و افزایش اشتها، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0