topNotif

معرفی گیاه فاخره و خواص آن

1941 بازدید
31 مرداد 97
سمانه

گیاه فاخره و خواصش را بشناسیم !

در بازار دارویی ایران و در کتب قدیم با نام های فاخره، کبابه شکافته، دهان باز، دهان گشاد، کبابه دهان گشاد و کبابه دهن شکافته شناخته می شود. در کتب طب سنتی با نام فاغره آمده است.

معرفی گیاه فاخره و خواص آن

گرد میوه فاخره را با سرکه مخلوط کرده برای معالجه بیماری های دندان و جرب تجویز می کنند. گرد گیاه حشره کش است. از جوشانده ریشه گیاه برای معالجه گزش مار سمی مصرف می شود و همچنین برای بیماری های سیستم گوارش استفاده می شود. گرد دانه های گیاه را برای تقویت معده می خورند، اسانس آن خاصیت اسانس اکالیپتوس را دارد و به عنوان ضد عفونی کننده، ضد نزله و زایل کننده بو مصرف می شود.

معرفی گیاه فاخره و خواص آن

معرفی گیاه فاخره و خواص آن

در چین از میوه گیاه برای تسکین درد دندان استفاده می شود و برای معالجه آفتاب زدگی، وبا و به عنوان داروی ضد کرم برای بچه ها به کار می رود. عصاره ریشه گیاه برای معالجه خنازیر، مار گزیدگی و نرم کردن سینه مصرف می شود. در تایوان از جوشانده سر شاخه های جوان سبز گیاه به عنوان خنک کننده و ضد عفونی کننده و ضد سرفه استفاده می شود و غرغره آن برای رفع التهاب گلو مصرف می شود.

در هند و چین از میوه آن به عنوان قابض، ضد کرم، بادشکن، معرق، محرک، تب بر استفاده می شود و برای معالجه نزله و قطع ترشحات مخاطی و خونریزی رحمی و تسکین روماتیسم و لومباگو تجویز می شود. ریشه آن به عنوان معرق، تب بر و قاعده آور مورد توجه است. از برگ های آن برای معالجه استسقا و کولیک استفاده می شود. در شبه جزیره مالایا پوست له شده و کوبیده درختچه را در حفره دندان برای تسکین درد دندان می گذارند.

 

همچنین بخوانید: معرفی اگیر ترکی و خواص آن

 

با دیگر کاربردهای فاخره آشنا شویم

در هند از میوه ها و از پوست درختچه به عنوان مقوی و تونیک و تب بر و برای رفع سو هاضمه و در مورد وبا تجویز می شود از سرشاخه های سبز گیاه و میوه آن برای رفع درد دندان، بادشکن و مقوی معده به کار می رود.

در هند از میوه گیاه که معطر است به عنوان قابض، محرک، مقوی معده و رفع سو هاضمه های ناشی از ناراحتی های طحال و به شکل اسهال مصرف می شود. مخلوط با عسل برای تسکین درد روماتیسم می خورند. پوست ریشه گیاه مسهل کلیه می باشد.

در فیلیپین جوشانده پوست درختچه را می خورند برای تسکین درد سینه موثر است آن را له کرده و مخلوط با روغن برای معالجه درد معده روی معده می مالند و جویده و له شده آن را با مخلوط آب بزاق روی محل مارگزیدگی می گذارند.

مهمترین مصرف این گیاه ضد کرم بودن آن است. پوست میوه آن داروی بسیار خوبی است. معرق، ضد اسپاسم، ضد اسهال، مقوی معده و ضد کرم معده است. برای معالجه ناراحتی های ریه و برونش ها و استسقا، اسهال، تکرر ادرار و هر نوع ناراحتی و بیماری که مقداری مفرط ترشح آب در عوارض آن مطرح باشد مفید و موثر است.

نکته: باید توجه شود تجویز آن در مواردی که بیمار دارای تب ناشی از ناراحتی های ریوی باشد ممنوع است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

دهان باز را با خواص ضد سرفه، قطع کننده ترشحات مخاطی، دفع کننده کرم معده، بادشکن، مقوی هاضمه، قابض، ضد عفونی کننده، تب بر، محرک، تقویت کننده معده، ضد اسپاسم، مقوی کبد، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0