topNotif

معرفی گیاه نادرک (ناترک) و خواص دارویی و درمانی آن در طب سنتی

2283 بازدید
08 دی 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 30 آذر 1400

نادرک را بشناسیم.

در مناطق نیم حاره جنوب ایران می روید. در بلوچستان با نام های محلی نادرک و ناترک و بتشک و کتشک شناخته می شود. در آبادان آن را با مورد اشتباه کرده و مورد می نامند.

 

معرفی گیاه نادرک

معرفی گیاه نادرک

مشخصات نادرک را بدانیم.

درختچه کوچکی است با شاخه های راست، برگ های آن دراز و دو سر برگ باریک می شود. سطح برگ ها ناصاف براق، انتهای آن کرکدار است. گل های آن زرد مایل به سبز و میوه آن بالدار و پهن و به شکل پولک و خشک به ابعاد 10-18 و 10 در 22 میلی متر است. این درختچه در تنگه سرحد بلوچستان به صورت وحشی دیده می شود. در آبادان برای پرچین منازل می کاشتند چون هرس آن به سهولت انجام می گیرد. در هند نیز می روید.

ترکیبات شیمیایی نادرک را بدانیم.

در نادرک ساپونین وجود دارد و به علاوه در حدود 0/02 درصد دارای آلکالوئید و گلوکوزید است. در دانه های آن در حدود 3/4 درصد دودونین یافت می شود. از برگ های گیاه بتا سیتوسترول و استیگماسترول جدا شده است. دانشمند دیگری در تحقیقات خود در برگ های نادرک آلکالوئید، گلوکوزید و تانن و چند رزین یافت کرده است.

 

همچنین بخوانید:  خواص دارویی گیاه آکاسیا

 

خواص نادرک را بدانیم.

عصاره هیدروالکلی ناترک به عنوان آنتی اکسیدان و ضدالتهاب قوی در درمان بیماری های التهابی و تسکین دردهای طولانی مدت مثل داروهای اپیوئیدی موثر می باشد.

برگ های نادرک ضد کرم و معرق است و در موارد نقرس و روماتیسم آثار مفید دارد. از له شده آن برای تحلیل ورم و التیام زخم و سوختگی استفاده می شود. پوست آن را به عنوان قابض مصرف می کنند و جوشانده برگ آن به صورت کمپرس و حمام استعمال می شود. در تایوان از برگ های آن برای قطع تب استفاده می شود.

عصاره حاصل از برگ های آن به عنوان یک داروی اختصاصی جهت درمان بواسیر و تسکین درد در بعضی نواحی مصرف دارد. بعلاوه از آن به صورت غرغره و جهت درمان ذکام یونجه ای، نزله حاد و مزمن، مخاط بینی و چشم که همراه با جریان ترشحات بینی و اشک است، به کار می رود. در فیلیپین جوشانده پوست درخت را به عنوان محلول قابض در موارد معالجه اگزما و زخم های ساده، استعمال خارجی و در عین حال به عنوان ضد کرم مصرف می کنند که بسیار نافع می باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن فندق را با خواص تقویت کننده معده، ضد ریزش موی سر و ابرو، پیشگیری از سرطان سینه و پروستات، تقویت کننده سیستم تولید مثل، درمان بعضی از بیماری های کبد، حاوی ویتامین های ب 1، ب2، ب6 و ای، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0