معرفی گیاه چاواپ و خواصش

1693 بازدید
09 شهریور 97
سمانه

گیاه چاواپ و خواصش را بشناسیم.

گیاهی است از انواع گیاه سنا در بلوچستان آن را با نام های محلی چاواپ، چاشن و هاوارد می شناسند.

مشخصات گیاهی چاواپ

چاواپ گیاهی است یک ساله که بلندی آن حدود یک متر است. برگ های آن مرکب از 6 – 10 برگچه صاف با بوی متعفن 2 – 7 سانتیمتر طول دارد. گل های آن زرد رنگ، میوه آن غلافی است به طول 10 – 12 سانتیمتر که 20 – 30 دانه سبز رنگ در آن قرار دارد. این گیاه در بلوچستان می روید در هند نیز می روید.

معرفی گیاه چاواپ و خواصش

ترکیبات شیمیایی گیاه چاواپ

از نظر ترکیبات شیمیایی در گیاه وجود مودین، اوکسی متیل آنتراکینون و توکسالبومین تایید شده و از تخم آن تانیک اسید در حدود 36 درصد لعاب، 2/5 درصد روغن چرب، امودین، توکسالبومین و کریزاروبین جدا شده است. در گزارش بررسی های دیگری آمده است که از گیاه ماده فیزیسیون جدا شده است. در گزارش بررسی های دیگری آمده است که در تخم گیاه روغن چرب، لعاب، تانن، امودین، گلوکوسنین، کریزوروبین یافت می شود و سمیت دانه در اثر حرارت از بین می رود.

 

خواص و کاربرد گیاه چاواپ

این گیاه در مناطق حاره هر دو نیم کره عالم مصرف دارویی دارد. در چین و ژاپن از جوشانده تخم آن برای معالجه دل درد و رفع اسهال استفاده می شود. در فیلیپین از جوشانده تخم آن به عنوان تب بر استفاده می شود، له شده برگ های آن را روی محل گزیدگی حشرات می گذارند و برای رفع سردرد روی پیشانی و سر می گذارند و یا از جوشانده برگ های آن برای رفع ناراحتی معده و دندان درد می خورند به علاوه خوردن آن در موارد ترشحات مفرط سفید سوزاکی مهبل نیز مفید است.

در یادداشت هایی به عنوان مسهل و ضد هرپس معرفی شده است، خمیری که از له شده برگ های آن به دست می آید برای التیام زخم ها و جراحت ها مفید است و اگر تخم رسیده له شده آن را نیز استفاده کنند برای التیام جرب و خارش پوست نافع است، تخم آن به سبب داشتن توکسالبومین برای حیوانات سمی است.

 

همچنین بخوانید: شناخت اختلالات سالمندی

 

تشمیزج

گونه دیگری از این گیاه نیز مصرف دارویی دارد که در کتب طب سنتی با نام های مختلفی در صیدنه اقاقالیس و در سایر کتب با نام تشمیزک که ظاهرا معرب چشمیزک فارسی است آورده شده است. به فارسی چشمک و چشوم و به هندی چاکسو گویند. گیاهی است هندی از خانواده لوگیمونیزه می باشد.

دانه این گیاه در طب سنتی مصرف دارد و در بازار دارویی با نام های چشوم و چشمک و سایر نام های فوق عرضه می شود، دانه های به شکل مثلث سیاه رنگ و براق و در ابعاد به دانه دارد.

ترکیبات شیمیایی

از نظر ترکیبات شیمیایی در مغز دانه گیاه در حدود 1/5 درصد انواع بازها شامل چاکسین و ایزوچاکسین وجود دارد. ماده چاکسین ضعیف کننده قلب و تنفس و اعصاب است و بنابراین باید در استعمال خارجی مصرف شود.

خواص و کاربرد

برگ های گیاه تلخ و قابض است و معالج سرفه می باشد. دانه آن طبق نظر حکمای طب سنتی خیلی گرم و خشک است و قابض می باشد و از آن برای رفع ناراحتی های پوست و دفع کرمک استفاده می کنند و به علاوه سابقا از آن به صورت مالیدنی در ورم ملتحمه چشم و قطع ریزش اشک و خارش چشم و رفع کدورت چشم استفاده می شده است. برای این کار دانه ها را پوست کنده با گلاب نرم ساییده و نرم شده آن را می مالند. در مواردی که از دانه تشمیزج برای استعمال داخلی و خوردن استفاده می شود باید قبلا آن را خیس کنند تا پوست آن نرم شده و سپس پوست آن را کنده و با گلاب ساییده و مصرف کنند. مصرف این گیاه باید زیر نظر پزشک انجام گیرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق زنجبیل را با خواص تقویت معده و کبد، نیرو دهنده قوای جنسی، ضد تهوع و استفراغ، رفع مسمومیت غذایی، ضد نفخ، درمان بلغم، تقویت حافظه، بادشکن، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0