topNotif

معرفی گیاه چای و خواص انواع آن (چای سیاه، سبز، سفید، اولانگ و پوئر)

2655 بازدید
25 تیر 98
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

با گیاه چای و خواص انواع آن (چای سیاه، سبز، سفید، اولانگ و پوئر) آشنا شوید

چای به عنوان یکی از پرمصرف ترین نوشیدنی های جهان محسوب می شود. چایی که از برگ های سبز گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شود، انواع مختلفی دارد که معروفترین آن ها چای سیاه، چای سبز و چای سفید می باشد. تمام این چای ها از گیاه کاملیا تهیه می شوند و علت تفاوت آن ها با هم در روند فرآوری کردنشان (شامل اکسیداسیون، حرارت دهی، خشک سازی و غیره) می باشد. عمدتا تقسیم بندی چای ها نیز بر اساس فرایند اکسیداسیون صورت می گیرد و مخلوط چای با گیاهان یا میوه های دیگر در این تقسیم بندی کلی جای ندارد. از چای بیشتر به عنوان یک نوشیدنی محرک استفاده می شود که دارای اثر مدر و قابض است. حال در ادامه این مقاله با گیاه چای و انواع آن آشنا شوید.

 

معرفی گیاه چای و خواص انواع آن (چای سیاه، سبز، سفید، اولانگ و پوئر)

معرفی گیاه چای و خواص انواع آن (چای سیاه، سبز، سفید، اولانگ و پوئر)

 

مشخصات ظاهری گیاه چای

گیاه چای که با نام کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) شناخته می شود، گیاهی از خانواده چای (Theaceae) است. این گیاه درختچه ای، همیشه سبز و وحشی که ارتفاع آن تا ۱۵ متر می رسد، اما در نمونه های پرورش یافته، از یک تا دو متر تجاوز نمی کند. این گیاه برگ هایی پایا، متناوب، ساده، دندانه دار، تقریبا کرک دار، به رنگ سبز تیره و گل هایی منفرد، سفید رنگ، معطر و منظم دارد. میوه اش پوشینه، سه قسمتی و محتوی یک یا دو دانه است. واریته های مختلف این گیاه که غالبا پرورش می یابند، هر یک دارای اختصاصات معینی هستند.

محل رویش و پراکنش گیاه چای

چای، بومی چین و هندوستان است و در کشورهای هندوستان، سیلان، اندونزی، ژاپن، آفریقای شرقی، پاکستان، ایران، ترکیه، آرژانتین، برزیل و پرو کشت می شود. چای توسط یکی از شاهزادگان قاجار به ایران وارد شده است و کشت آن در شمال ایران، مخصوصا در لاهیجان مرسوم است.

ترکیبات شیمیایی گیاه چای

ترکیبات موثر گیاه چای بر اساس مراحل فرآیندسازی و اکسیداسیونی که بر روی آن انجام می شود، متفاوت است اما انواع چای ها شامل ترکیبات آلکالوئیدهای پورین (تا ۵ درصد، بعضا همراه با تانن ها)، تانن ها، اسیدهای فنل کربنیک و فلاونوییدها می باشد. به طور کلی چای ها حاوی کافئین، تئوفیلین، فلوراید، فلووانوئید، تئین، فیبر، کربوهیدرات، آنتی‌اکسیدان‌ها، لیپید و کاراتنوئید هستند.

 

همچنین بخوانید:  فواید چای سبز و زنجبیل برای حفظ سلامت بدن

 

معرفی انواع چای (چای سیاه، سبز، سفید، اولانگ و پوئر)

چای سیاه

چای سیاه (Black Tea) که به عنوان چای تخمیر شده نیز شناخته می شود، طی فرآیند کامل اکسیداسیون تهیه می شود. این چای که در کشور چین به چای قرمز معروف است، شامل قطعات ریز، بعضا به صورت لوله ای، به رنگ قرمز قهوه ای تا سیاه، معطر با مزه ای تلخ و قابض است و بیشترین میزان کافئین را نسبت به سایر چای ها دارد. در ایران نیز این چای بعد از آب، پرمصرف‌ترین نوشیدنی محسوب می شود. چای سیاه علاوه بر عطر و طعم عالی دارای خواص درمانی بسیاری از جمله: ضد اسپاسم، ضد‌ درد، کاهش دهنده‌‌ چربی خون، ضد افسردگی، محرک، مدر (ادرارآور)، تقویت کننده قلب، ضد باکتری، دفع سموم از بدن، تقویت کننده کبد و کلیه، محرک سیستم عصبی، قابض و غیره می باشد.

چای سبز

چای سبز (Green Tea) که به عنوان چای بدون تخمیر نیز شناخته می شود، تنها پس از چیدن برگ های تازه و انجام فرآیند اکسیداسیون کوتاه مدت (بدون تخمیر)، برگ ها را خشک کرده و به بازار عرضه می کنند. چای سبز شامل قطعات کوچک گلوله ای، پیچ خورده یا ریز و سبز رنگ است. این چای تقریبا بدون بو و دارای مزه ای قابض و تلخ می باشد. همچنین، حاوی بیشترین میزان آنتی اکسیدان های فلاوینی مانند کاتچین است که بدن را در برابر انواع سرطان ها (به ویژه سرطان های ریه، معده، پروستات، سینه، پوست، کبد و پانکراس) محافظت می کند. از دیگر خواص چای سبز می توان به تحریک سیستم ایمنی بدن، ضد خارش، ضد التهاب، جلوگیری از پوسیدگی دندان، بهبود عملکرد مغز، پیشگیری از بیماری های مغزی (مانند آلزایمر و پارکینسون)، افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن اشاره کرد.

چای سفید

چای سفید (White Tea) از خشک کردن جوانه ها و گلبرگ های تازه گیاه کاملیا سیننسیس در نور طبیعی آفتاب تهیه می شود. چای سفید با خشک شدن سریع در مقایسه با چای سبز، غلظت بالایی از آنتی اکسیدان ها را دارار می باشد. از خواص این چای می توان به افزایش انسولین (مفید برای افراد مبتلا به دیابت)، بهبود عملکرد مغز و کاهش ابتلا به بیماری پارکینسون و آلزایمر، پیشگیری از سرطان، کاهش ابتلا به بیماری های قلبی، کاهش وزن، کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی، حفظ سلامت پوست، درمان سر درد، سرماخوردگی و آنفولانزا اشاره کرد.

 

معرفی گیاه چای و خواص انواع آن

معرفی گیاه چای و خواص انواع آن

 

چای اولانگ

چای اولانگ (Oollong Tea) که به عنوان چای نیمه تخمیری نیز شناخته می شود، از برگ های سبز گیاه کاملیا سیننسیس در فرآیند ناقص اکسیداسیون (در حد فاصل زمانی مربوط به چای سبز و چای سیاه) تهیه می شود. این چای بومی کشور چین و ژاپن بوده و در ایران تولید نمی شود. مهمترین خواص چای اولانگ شامل کاهش وزن، پیشگیری از دیابت، کاهش فشار خون، بهبود عملکرد مغز، ضد سرطان، کاهش اضطراب، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت استخوان ها، کاهش کلسترول بد خون و پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی می باشد.

چای پوئر

چای پوئر (Pu-erh Tea) که در دو نوع خام و رسیده عرضه می شود، در اثر تخمیر ثانویه و طبیعی قرار می گیرد. برای تهیه این چای فرآیند چای سبز را اجرا کرده، اما پیش از خشک شدن کامل برگ ها، آن را به صورت قالبی و تزیینی فشرده می سازند. این چای مانند چای سبز دارای خواص یکسانی است اما از مهمترین آن ها می توان به کاهش چربی و کلسترول بد خون، کاهش وزن، کاهش قند خون، کاهش ابتلا به بیماری های قلبی، ضد سرطان و کاهش فشار خون اشاره کرد.

علاوه بر این 5 چای که بیشترین مصرف را در سراسر جهان دارد، در کشورهایی نظیر چین و ژاپن فرآورده های دیگری از گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شود (مانند چای زرد، چای کوکیچا، ژنمایکا، چای ماچا، چای گل و …) که عمدتا در سایر نقاط جهان ناشناخته بوده و عمومیت ندارد. در ایران نیز از ترکیب چای سیاه با سایر گیاهان دارویی دمنوش های خوش طعم و عطر با خواص درمانی فراون تهیه می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

چای سفید را با خواص درمان سردرد، کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی، افزایش انسولین، پیشگیری از آلزایمر، پیشگیری از پوکی استخوان، کاهش وزن، پیشگیری و درمان سرطان، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0