معرفی گیاه کوله خاس

6378 بازدید
03 خرداد 97
سمانه

کوله خاس را بشناسیم !

کوله خاس چیست؟! آیا خواص و مضرات آن را می شناسید؟! و… از قبیل سوالاتی است که در این مطلب پاسخ داده خواهند شد.

در مناطق شمال ایران که این گیاه انتشار دارد با نام های محلی مختلفی شناخته می شود. در مازندران جز-جیز در لاهیجان کوله خاس، در اطراف رشت کوله خاس و کول کیش، در آستارا هس و در طوالش چوشت و چشت، در کتب طب سنتی با نام آس بری و مورداسفرم آمده است. به عربی آن را رند و ریحان القبور می نامند.

مشخصات کوله خاس را بدانیم :

کوله خاس گیاهی است چند ساله بوته ای شکل همیشه سبز با شاخه های چوبی سبز رنگ که بلندی آن 50- 60 سانتیمتر است. برگ های آن که انشعابات کوتاهی از گیاه است و به شکل برگ در آمده، پهن، نوک تیز، مثلثی و سبز رنگ است. این گونه برگ ها را در گیاه شناسی اصطلاحا کلادود گویند. گل های آن کوچک به رنگ سبز کم رنگ و خوشبو که قسمتی که از دم گل آن ها به کلادود ها چسبیده است در وسط آن ها قرار دارد.

معرفی گیاه کوله خاس

معرفی گیاه کوله خاس

 

میوه ی آن کروی، گوشت دار کوچک به رنگ قرمز مرجانی است. ساقه زیرزمینی و ریشه گیاه که بیشتر به عنوان دارو مستعمل است پس از خشک شدن به رنگ خاکستری مایل به زرد پوشیده از ریشک ها و به قطر چند میلی متر در بازار عرضه می شود.

این گیاه در قسمت وسیعی از مناطق مختلف انگلیس، فرانسه، سایر نواحی اروپا و در ایران انتشار دارد. در ایران در ارتفاعات کمتر از 1000 متر جنگل های شمال ایران و در دره های مرطوب کنار دریای خزر، گرگان، بندر گز، لاهیجان، اطراف رشت،طوالش و آستارا به طور خودرو دیده شده است که می روید.

 

همچنین بخوانید:  طب گیاهی چه تاثیری در باروری دارد

 

ترکیبات شیمیایی کوله خاس را بشناسیم !

در ریشه و قسمت زیر زمینی این گیاه ماده عامل آسپاراژین و به علاوه املاح معدنی و کمی اسانس وجود دارد.

خواص – کاربرد کوله خاس چیست !؟

کوله خاس از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی مرکب القوا و معتدل است. در تخم و ریشه و در برگ آن کمی برودت غالب است و در گل آن بر عکس کمی حرارت غالب است. از نظر خواص معتقدند که خوردن میوه و برگ آن با آب انگور برای تقویت معده و کبد و معالجه یرقان و اسهال نافع است. مدر است و ترشح شیر را افزایش می دهد از این رو مادران شیرده از این گیاه زیاد استفاده کنند و شیاف آن برای اخراج کرم معده نافع است و مدر نیز می باشد.

ضمنا خوردن خیسانده یا دم کرده میوه و برگ آن با آب انگور برای خرد کردن و از بین بردن سنگ مثانه و رفع سختی ادرار و قطره قطره ادرار کردن که ناشی از رطوبت است مفید می باشد. جوشانده ریشه و ساقه زیرزمینی آن مدر و اشتها آور است و در مورد آب آوردن نسج ها و بیماری های مجاری ادرار و کم خونی دختران جوان نیز مفید می باشد. معمولا جوشانده آن را در موارد تقویت با آب انگور درست کرده و برای تقویت سیستم ایمنی بدن میل می کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق خارشتر را با خواص دافع سنگ هاي کليه و مثانه، شستشو دهنده کليه ها، مفيد جهت سياه سرفه و سلامتي کليه ها، تقويت اعمال کليهبدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. حامد
    29 اردیبهشت 1399

    سلام، این گیاهی که عکسش رو گذاشتید کوله خاس نیست عزیزم.
    این Ruscus هستش

    • عطارک
      30 اردیبهشت 1399

      درود بر شما
      سرده کوله خاس (نام علمی: Ruscus) نام یک سرده از گیاهان گلدار است که در این مقاله به معرفی آن پرداختیم.

      شاد و پیروز باشید

0