topNotif

معرفی گیاه یاس چمپا و خواص درمانی آن

3373 بازدید
12 آبان 98
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

با گیاه یاس چمپا و خواص درمانی آن آشنا شوید

یاس چمپا (Spanish jasmine) که با نام های یاسمن چمپا، رویال جاسمین و یاس اسپانیایی نیز شناخته می شود، گیاهی است از خانواده زیتون که بومی جنوب آسیا، دامنه های هیمالیا و هندوستان می باشد. این گیاه که بیشتر به عنوان گل زینتی کاشته می شود، خاصیت دارویی و درمانی نیز دارد. گل های این گیاه در طب سنتی هند (آیورودا)، طب سنتی چین و همچنین در طب سنتی ایران به عنوان مسهل، ضد انگل و درمان بیماری های پوستی به کار گرفته می شود. امروزه از این گیاه در صنعت داروسازی و همچنین عطرسازی استفاده می شود. همچنین، روغنی که از گل های یاسمن چمپا تهیه می شود، یک داروی موثر در درمان افسردگی و اضطراب است. حال در ادامه این مقاله با گیاه یاس چمپا و خواص درمانی آن آشنا شوید.

 

معرفی گیاه یاس چمپا و خواص درمانی آن

معرفی گیاه یاس چمپا و خواص درمانی آن

 

مشخصات ظاهری گیاه یاسمن چمپا

یاس چمپا (با نام علمی Jasminum grandiflorum) گیاهی است از گونه گیاهان سرده یاسمین و متعلق به خانواده زیتون که به شکل بوته ای رشد می کنند. ارتفاع این گیاه در گونه بالا رونده و پیچان به 5 تا 6 متر می رسد. برگ های این گیاه دارای ساقه‌ای نازک، مرکب، متقابل، سبز رنگ تیره با ۵ تا ۷ برگچه نوک تیز و لوزی شکل می باشد.

گیاه چمپا دارای گل های سفید رنگ با 4 تا 6 گلبرگ نازک است که گاهی به رنگ های دیگر پرورش می یابد. فصل گلدهی یاسمن چمپا در آب و هوای متعادل از خرداد تا مهرماه می باشد. این گیاه علاوه بر استفاده زینتی در محوطه سازی ها، در صنایع عطر سازی و دارویی کاربرد فراوانی دارد. همچنین، شکوفه های گل یاس تازه در ساخت تاج های زینتی برای مو، گل های تزئینی و به عنوان هدیه های مذهبی برای خدا و الهه ها در آیین هندو استفاده می شود.

خواص درمانی گیاه یاس چمپا

در طب سنتی از گیاه یاسمن چمپا به عنوان مسهل، ضد کرم و ضد انگل، تب بر، ادرار آور، استفراغ آور و خلط آور استفاده می شود. ضماد این گیاه برای درد کمر، عرق النسا (سیاتیک)، زانو درد و همچنین التهاب مفاصل و نقرس بسیار مفید است. بدین منظور مقداری از گل و برگ آن را له کرده و در شیشه بریزید و روی آن را از روغن زیتون پر کنید و سپس محل درد را ماساژ دهید.

همچنین شستشو دهان با عصاره گل یاسمن به دلیل خاصیت ضد عفونی کننده و ضد قارچی در درمان زخم ها و قارچ های دهان بسیار موثر است. همین طور، به تسکین دندان درد و درمان بیماری های لثه کمک می کند. علاوه بر این، شستشو دهان با جوشانده این گیاه زخم های دهان ناشی از سردی مزاج و همچنین ورم مخاط دهان را بر طرف می کند.

 

همچنین بخوانید:  خواص روغن یاسمن در رایحه درمانی

 

از دیگر خواص گیاه چمپا می توان به خاصیت تب بر بودن آن اشاره کرد. جوشانده این گیاه به کاهش تب به ویژه تب مالاریا کمک می کند. تنها کافی است 12 عدد گل یاس (6 عدد برای کودکان کافی است) را در سه فنجان آب بجوشانید تا حدی که یک فنجان باقی بماند. سپس، آن را صاف کرده و صبح با معده خالی (ناشتا) میل نمایید.

موارد مصرف یاسمن چمپا در طب سنتی هند (آیورودا)

در طب سنتی آیورودا، جوشانده استخراج شده از برگ های گیاه یاسمن چمپا در درمان دندان درد، نیش حشرات سمی و گزش مار سمی استفاده می شود. همچنین، خیسانده جوانه های این گل به عنوان یک شستشوی طبیعی چشم برای رفع سوزش چشم ها استفاده می شود.یاس در طب سنتی چینی به عنوان یک ماده موثر و مفید به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان افسردگی و تقویت آرامش مورد استفاده قرار می گیرد. در صنعت داروسازی نیز از عصاره گل ها، برگ ها و ریشه های گل یاسمن چمپا برای ساخت داروهای سرطانی، تومورهای بدخیم در غدد لنفاوی، اضطراب، استرس و افسردگی نیز استفاده می شود.

خواص روغن یاسمن چمپا

روغن گل یاس چمپا با استفاده از تقطیر گل ها در روغن های پایه مانند روغن زیتون و روغن کنجد تهیه می شود. این روغن جهت تسکین دردهای عضلانی، شل کننده عضله ها، باروری، آرام بخش، عفونت های قارچی، بیماری های پوستی، مشکلات تنفسی و رفع مشکلات قاعدگی استفاده می شود.

توجه: از آنجایی که این گیاه استفراغ آور است، از مصرف خودسرانه و بی رویه آن اجتناب کرده و تنها با تجویز پزشک اقدام به مصرف این گیاه دارویی نمایید. همچنین، مصرف این گیاه به زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود، زیرا سبب سقط جنین و یا زایمان زود هنگام خواهد شد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن بنفشه را با خواص تسکین سردرد و میگرن، رفع بی خوابی، مانع از ریزش مو و خشکی مو، رفع خارش، درمان خشکی بینی، مالیدن بر روی سینه اطفال جهت درمان سرفه خشک، نرم کننده مفاصل و …، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0