topNotif

معرفی 7 خاصیت عجیب براهمی که باید بدانید

2961 بازدید
17 اسفند 00
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 22 فروردین 1403

معرفی 7 خاصیت عجیب براهمی که باید بدانید

براهمی یک گیاه اصلی در طب آیورودا است. در محیط های مرطوب و گرمسیری رشد می کند و توانایی آن برای رشد در زیر آب باعث محبوبیت آن برای استفاده در آکواریوم می شود.

براهمی قرن ها توسط پزشکان آیورودا برای اهداف مختلفی از جمله بهبود حافظه، کاهش اضطراب و درمان صرع مورد استفاده قرار گرفته است. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که ممکن است عملکرد مغز را تقویت کند و از جمله فواید دیگر آن پیشگیری  و کنترل اضطراب و استرس است. اعتقاد بر این است که دسته ای از ترکیبات قدرتمند به نام باکوزیدها در براهمی مسئول این فواید هستند. در این مقاله به معرفی 7 خاصیت عجیب براهمی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

حاوی آنتی اکسیدان های قوی است

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که روند آسیب به سلول ناشی از رادیکال های آزاد (مولکول های ناپایداری که بدن به عنوان واکنش به فشارهای محیطی و سایر فشارها تولید می کند) را کند کرده یا از آن جلوگیری می کنند. تحقیقات نشان می دهد که آسیب ناشی از رادیکال های آزاد با بسیاری از بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت و برخی سرطان ها مرتبط است. براهمی حاوی ترکیبات قدرتمندی است که ممکن است اثرات آنتی اکسیدانی داشته باشد.

 

معرفی 7 خاصیت عجیب براهمی

معرفی 7 خاصیت عجیب براهمی

 

ممکن است التهاب را کاهش دهد

التهاب پاسخ طبیعی بدن شما برای کمک به درمان و مبارزه با بیماری است. با این حال، التهاب مزمن می تواند منجر به بیماری شود. التهاب مزمن با بسیاری از بیماری های از جمله سرطان، دیابت، و بیماری های قلبی و کلیوی مرتبط است.

در نتایج آزمایشات انجام شده، به نظر می رسد براهمی آزادسازی سیتوکین های پیش التهابی را سرکوب می کند. سندرم آزادسازی سیتوکین یک وضعیت التهابی است که عارضه برخی بیماری ها، عفونت ها و همچنین عارضه دارویی برخی پادتن های مونوکلونال و درمان های اختصاصی با لنفوسیت های تی است که سرتاسر بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

همچنین، در مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی، آنزیم هایی مانند سیکلواکسیژنازها، کاسپازها و لیپوکسیژنازها را مهار می کند که همگی نقش کلیدی در التهاب و درد دارند.

 بهبود عملکرد مغز

تحقیقات نشان می دهد که براهمی ممکن است به بهبود عملکرد مغز کمک کند. به عنوان مثال، یک مطالعه روی موش ها نشان داد که مکمل براهمی یادگیری فضایی و توانایی آنها را برای حفظ اطلاعات بهبود می بخشد.

علاوه بر این، یک مطالعه 12 هفته ای روی 46 بزرگسال سالم مشاهده کرد که مصرف 300 میلی گرم براهمی در روز به طور قابل توجهی سرعت پردازش اطلاعات بصری، سرعت یادگیری و حافظه را در مقایسه با درمان پلاسبو (یا درمان دارویی) بهبود می بخشد.

ممکن است به کاهش علائم بیش فعالی کمک کند

اختلال کمبود توجه بیش فعالی (ADHD) یک اختلال عصبی رشدی است که با علائمی مانند بیش فعالی، تکانشگری و بی توجهی مشخص می شود. تحقیقات نشان داده است که براهمی ممکن است به کاهش علائم ADHD کمک کند.

یک مطالعه روی 31 کودک 6 تا 12 ساله نشان داد که مصرف روزانه 225 میلی گرم عصاره باکوپا مونیری (براهمی) به مدت 6 ماه به طور قابل توجهی علائم ADHD مانند بی قراری، کنترل ضعیف بر خود، بی توجهی و تکانشگری را در 85 درصد از کودکان کاهش می دهد.

مطالعه دیگری روی 120 کودک مبتلا به ADHD مشاهده کرد که مصرف یک ترکیب گیاهی حاوی 125 میلی گرم براهمی در مقایسه با گروه دارونما، توجه، شناخت و کنترل تکانه را بهبود می بخشد.

 

همچنین بخوانید:  6 گیاهی که باید برای حفظ سلامت بدن در فصل زمستان استفاده کرد

 

ممکن است از اضطراب و استرس جلوگیری کند

براهمی ممکن است به جلوگیری از اضطراب و استرس کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که براهمی با بهبود خلق و خو و کاهش سطح کورتیزول (هورمونی که ارتباط نزدیکی با سطح استرس دارد) به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند.

یک مطالعه روی جوندگان نشان داد که براهمی دارای اثرات ضد اضطرابی مشابه با لورازپام (بنزودیازپین) است، یک داروی تجویزی که برای درمان اضطراب استفاده می شود.

ممکن است به کاهش سطح فشار خون کمک کند

فشار خون بالا یک نگرانی جدی برای سلامتی است، زیرا بر قلب و عروق خونی فشار وارد می کند. این می تواند قلب شما را ضعیف کند و خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. تحقیقات نشان می دهد که براهمـی ممکن است به حفظ و کنترل سطح فشار خون کمک کند.

در یک مطالعه حیوانی، براهمی سطح فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش داد. مطالعه دیگری نشان داد که براهمی به طور قابل توجهی سطح فشار خون را در موش هایی که سطح آن بالا بود کاهش داد، اما در موش هایی که سطح فشار خون طبیعی داشتند، تأثیری نداشت.

با این حال، یک مطالعه 12 هفته ای روی 54 سالمند سالم نشان داد که مصرف 300 میلی گرم باکوپا مونیری (براهمی) در روز تأثیری بر سطح فشار خون ندارد.

بر اساس یافته های فعلی، براهمی ممکن است فشار خون را در حیواناتی که سطح فشار خون بالایی دارند کاهش دهد. با این وجود، تحقیقات انسانی بیشتری برای تایید این اثرات مورد نیاز است.

ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد

  • مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده است که براهمی ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد.
  • باکوزیدها، دسته فعال ترکیبات موجود در براهمی، در مطالعات لوله آزمایش نشان داده اند که سلول های تومور مغزی تهاجمی را می کشند و از رشد سلول های سرطانی سینه و روده جلوگیری می کنند.
  • علاوه بر این، براهمـی باعث مرگ سلول های سرطانی پوست و پستان در مطالعات حیوانی و لوله آزمایش شد.

به خاطر داشته باشید که این نتایج حاصل از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی است. تا زمانی که مطالعات انسانی بیشتری در مورد براهمی و سرطان صورت نگیرد، نمی توان آن را به عنوان یک درمان توصیه کرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای مقاله حفظ سلامت بدن در فصل زمستان ، با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه براهمی را با خواص تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت حافظه و درمان آلزایمر، ضد التهاب، مناسب برای پوست و مو  و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0