topNotif

معطر ساختن فضای پیرامون

1558 بازدید
20 مرداد 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

چند دستور کاربردی برای معطر ساختن فضای پیرامون

در قلعه ها و دژهای قرون وسطی پاشیدن گل های معطر مرسوم بوده است و البته گل پاشی نه به خاطر لذت بردن از بوی گل بلکه بخاطر از بین بردن بوی تعفن فاضلاب ها انجام می گرفت. در برخی دژهای قدیمی به منظور فوق در کف اتاق ها رز و بنفشه و اسطوخودوس و داوودی و همیشه بهار می کاشتند و علاوه بر آن عطر گل ها را برای پیشگیری از بیماری های واگیردار موثر می دانستند.

لوئی نهم پادشاه فرانسه در اثنای اینکه تونس را در محاصره داشت به طور مرتب در تونس گل میخک پخش می کرد و به قول خود از این راه با بروز طاعون مبارزه می کرد. نقش افسونگر گل را در دنیای عشق و محبت هم انکار ناپذیر می دانستند مثلا شایع شده بود اگر گل سرخ را دقیقا سه شبانه روز و سه ساعت درون بطری آب آویزان نگهداری کنی و بعد آب را به شخص مورد علاقه بنوشنی او تا آخر عمر به تو وفادار خواهد ماند.

دختران جوان برای آن که محبوب خود را در خواب ببینند موقع خوابیدن چشم ها را می بستند و گل بومادران را روی پلک های خود می گذاشتند. تازه بعدها بود که عطر ملایم بومادران را عطر خواب آور تشخیص دادند. گل بهمن ضامن سعادت در عشق به شمار می آمد. به همین مناسبت دخترها دو سه گل بهمن را داخل کلاه مرد مورد علاقه خود می گذاشتند.

خوشبو ساختن و ضدعفونی کردن هوای پیرامون با گیاهان و مواد طبیعی از قبیل عود خام، عنبر، کندر، مشک، کوشنه شیرین، استرک، سندروس، صمغ انگدان، سقز میخک، مصطکی، سقز درخت بنه، لادن، زعفران، سک، ثمر سرو، دوال، غار، مشک زمین، گور گیاه، سوسن زرد، شابانک، بادام تلخ و بر باله فرح بخش است و همگی مفیدند که باید از این مواد ترکیباتی ساخته و استعمال شوند مثلا می توان خانه را با مخلوط سرکه و صمغ انگدان آب پاشی کنند.

معطر ساختن فضای پیرامون

معطر ساختن فضای پیرامون

خوشبو ساختن محیط خانه !

برای خوشبو کردن محیط خانه و از بین بردن بوهای نامطبوع علاوه بر استفاده از اسپری های خوشبو کننده می توان روش های زیر را به کار برد:

پنبه آغشته به عطر

چند قطره ادکلن یا عطر یا ماده خوشبو کننده دیگری را به پنبه ای آغشته ساخته داخل ظرف بلورین دهان گشادی بیندازید. رایحه خوشی در فضا پخش خواهد شد که مدت زیادی باقی خواهد ماند. برای این منظور می توانید از لیوان بلوری و یا ظرفی شبیه به آن استفاده نمائید.

دستمال های مرطوب کننده معطر

دستمال های مرطوب کننده معطر نیز که آغشته به مواد عطر آگین هستند برای این منظور مناسب می باشند. یکی از این دستمال ها را از درون پوشش آن خارج ساخته و درون ظرفی (حتی ظرف زباله دستی داخل اتاق) بندازید، بوی خوش فضا را آکنده خواهد ساخت.

پوست خشک شده پرتقال و لیمو

یکی از دیگر مواد خوشبو کننده پوست خشک شده پرتقال و لیمو است. با گذاشتن تکه ای از آن درون آتش یا بخاری بوی خاصی در فضا منتشر خواهد شد که بوهای نامطبوع را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

وانیل

جوشاندن اندکی وانیل نیز در آب فضا را خوشبو خواهد کرد مشروط به آن که این نوع بوها مورد پسند شما باشد. اما اگر مایلید به طور کلی هر گونه بویی را در فضا از بین ببرید از محلول سرکه و آب استفاده کنید که در حقیقت می توان آن را بهترین بوگیر طبیعی به شمار آورد. برای این منظور مقداری سرکه را با آب مخلوط کرده روی چراغ بگذارید تا با حرارت ملایمی بجوشد و بخار آن در فضا پخش شود. کلیه بوهای اضافی را جذب خواهد کرد. البته سرکه نیز خود دارای بوی ضعیفی می باشد که بدیهی است فضا را فرا خواهد گرفت.

روشن کردن شمع و یا به حرکت در آوردن حوله ای بالای سر که قبلا در محلول سرکه و آب جوش فرو برده و چلانده اید نیز به از بین بردن بوی سیگار و نظایر آن کمک خواهد کرد.

 

همچنین بخوانید: گیاهان از لحاظ آثار طبی و بهداشتی

 

فرمول ساختن چند ماده خوشبوکننده

شمع معطر

500 گرم پودر زغال درخت لیمو را با محلولی از 600 گرم آب و 80 گرم نیترات پتاسیم خیس کنید سپس خشک نموده و با پودر بنژوان 400 گرم، کتیرا 20 گرم، کومارین 0/2 گرم مخلوط کنید. این مواد را پس از مخلوط کردن به صورت شمع در آورده و رنگ کنید.

عطر جامد

گچ قالب گیری 480 گرم، زاج 8 گرم، گل اخری 10 گرم این مخلوط را از الک عبور دهید و با آب سرد به صورت خمیر در بیاورید سپس عطر لازم را اضافه نموده و در قالب های چوب بریزید.

خوشبو کننده هوا

روغن کاج 1000 گرم، رزین 400 گرم، محلول 50 درصد فرمالدئید 100 گرم این مواد را پس از مخلوط کردن در مجاورت هوای درون اتاق قرار داده و استفاده فرمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن اسطوخودوس را با خواص رفع استرس و افسردگي، آرامش بخش، ضد تشنج، رفع بد خوابي، برطرف کننده سرفه، تقويت حافظه، درمان کننده آرتروز، درمان سردرد، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0