topNotif

مقابله با استرس شغلی

1439 بازدید
13 مرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

مقابله با استرس شغلی و رسیدن به آرامش با چند روش کاربردی

برای رسیدن به بهترین نتایج ممکن برای رسیدن به آرامش و دور کردن استرس شغلی، بهتر است که تمرین های آرام سازی را در محیط های ساکت و آرام انجام دهید تا هر چه بیشتر از عامل های مزاحم و محرک حواس دور باشید. علاوه بر این کارهای دیگری نیز وجود دارند که با انجام آن ها می توانید آسانتر و سریع به آرامش برسید.

فهرست زیر برخی از این نکته ها و کارها را به شما نشان می دهد:

  • برای تمرین های منظم روزانه برنامه ایی بریزید. سعی کنید دو فاصله 20 دقیقه ای را که وقت آزاد و مناسب دارید برای این تمرین ها در نظر بگیرید. سعی کنید هنگامی که کارهای ضروری دیگری دارید خودتان را برای این تمرین ها زیر فشار قرار ندهید.
  • تا جایی که ممکن است با معده خالی تمرین نکنید، هیچ گاه بی درنگ پس از غذا خوردن تمرین ورزشی نکنید.
  • گاهی هنگام تمرین آرام سازی ممکن است فکرها و احساس هایی به ذهن شما رو آورند و موجب ناراحتی بیشتر شما شوند. این فکرها را نیز می توان با همان تمرین ها مهار کرد.
  • تمرین های آرام سازی را جایگزینی برای دستورهای پزشک به حساب نیاورید. اگر مشکل پزشکی و درمانی دارید بگذارید پزشک تان نیز از تمرین های آرام سازی شما با خبر باشد.
  • اگر لنزهایی در چشم دارید پیش از شروع تمرین از چشم در آورید. اگر آن ها را بیرون نیاورید ممکن است بر اثر افزایش تولید اشک موجب درد شوند علاوه بر آن وقتی آن ها را در چشم خود احساس می کنید توانایی شما در تمرکز کاهش می یابد.
  • هنگام تمرین در وضعیت نشسته یا دراز کشیده و راحتی قرار بگیرید. لباس های خود را مثلا با باز کردن دکمه ها و زیپ ها آزاد کنید و کفش هایتان را در آورید. اگر سردتان است پتوی نازکی را دور خود بپیچید وضعیت های زیر برای این تمرین ها از همه مناسب ترند.
مقابله با استرس شغلی

مقابله با استرس شغلی

نشستن، از صندلی راحتی که دارای تکیه گاه صاف باشد استفاده کنید. به حالتی بنشینید که پشت شما راست قرار گیرد، سر رو به جلو و زانو ها به زاویه 90 درجه خم شده باشند. دست های خود را سست و راحت روی زانو قرار دهید. اگر در ماهیچه ای احساس گرفتگی و سفتی می کنید وضعیت خود را تغییر دهید تا وقتی که در وضعیتی که از همه راحت تر است قرار بگیرید.

دراز کشیدن، پهن دراز بکشید، طوری که دست ها کمی از بدن فاصله داشته باشند. کف دست ها را رو به پایین قرار دهید طوری که انگشتان باز باشند و تماسی با یکدیگر نداشته باشند. دست تان را از ناحیه آرنج در جهت خلاف بدن خم کنید. در صورت لزوم می توانید از بالش های کوچکی برای زیر گردن، زانوها و بازو ها استفاده کنید.

وقتی تمرین ها را تمام کردید دست و پاهای خود را بکشید و آهسته از یک تا پنج بشمارید تا برای به حالت عادی برگشتن کمی زمان بگذرد.

فن های کوتاه مدت برای آرامش سریع

❊چرخاندن سر، سر خود را 2 یا 3 بار به سمت راست و بعد 2 یا 3 بار به سمت چپ بچرخانید. این حرکت را آهسته انجام دهید و در صورتی که احساس کردید ماهیچه ها سفت شده اند و سرتان به سختی یا دردناک می چرخد از این کار خودداری کنید.

❊چرخاندن شانه ها، شانه هایتان را مانند عروسک کوکی بالا ببرید و با حرکت دایره وار بچرخانید. بعد وقتی چرخش تمام شد پایین بیندازید و شل کنید. چرخش را به سمت چپ و راست انجام دهید. به ویژه به طرفی که احساس آرامش بیشتری می کنید. این حرکت ها را می توان در هر وضعیتی انجام داد از جمله هنگامی که در اتومبیل نشسته اید و یا در سرکار نیز برای آرام سازی مناسب است.

❊بلند شدن روی انگشتان پا، در حالی که ایستاده اید روی انگشتان پا بلند شوید و ماهیچه های ساق پا را به حالت کشیده در آورید و 3 تا 5 ثانیه در این وضعیت بمانید. بعد روی کف پا پایین بروید و ماهیچه ها را شل کنید، زانوها را اندکی خم و باز کنید و به حرکت در آورید و سعی کنید پاها و کمرتان از حالت کشیدی در آیند. این حرکات به ویژه برای زمانی که مدتی دراز در جایی ایستاده اید بسیار مناسب و سودمند است.

 

همچنین بخوانید: یوگا راهی مناسب برای آرامش روح و روان

 

نکته هایی درباره تنش ماهیچه ای

تنفس عمیق، مقداری از وقت خود را در روزهای پر مشغله صرف کنید تا میزان تنش ماهیچه ای را در قسمت های بدن خود کنترل کنید. نفس عمیق و آهسته ای بکشید. در ضمن بازدم توجه خود را بر گروه های ماهیچه گوناگون متمرکز کنید، از ماهیچه های سر شروع کنید و به تدریج به ماهیچه های پا برسید و در جریان این کار سعی کنید هر تنشی که در ماهیچه ها وجود داشته باشد با تنفس برطرف شود. موج آرامشی را در سر تا سر بدن خود احساس کنید. نفس عمیق دیگری بکشید و فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید.

باز کردن فک، با چشمان باز، فک تان را باز کنید درست مثل آن که خمیازه می کشید. بگذارید زبان تان پشت دندان های پایین به حالت شل قرار گیرد. آهسته و موزون با دهان نفس بکشید و خودتان را منبسط کنید. این تمرین ده دقیقه طول می کشد و می توانید آن را پشت میز کار یا ضمن راه رفتن یا هنگام کار کردن در خانه انجام دهید.

پرتو آرامش، با چشمان بسته پرتوی افقی را بالای سر خود تصور کنید. مجسم کنید که این پرتو به آهستگی از سر تا سر بدن شما عبور می کند، از سر تا انگشت پا، احساس کنید که این پرتو به هر قسمت از بدن که می رسد به آن قسمت آرامش می بخشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن اسطوخودوس را با خواص رفع استرس و افسردگي، آرامش بخش، ضد تشنج، رفع بد خوابي، برطرف کننده سرفه، تقويت حافظه، درمان کننده آرتروز، درمان سردرد، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0