topNotif

منبع غذایی ویتامین ها

2173 بازدید
22 دی 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

منبع غذایی ویتامین ها را بشناسیم

هریک از ویتامین ها و موادمعدنی مورد نیاز بدن را که جزیی از تغذیه به شمار می روند و در تندرستی و آب و رنگ چهره شما نقش موثری ایفا می کنند را جداگانه به شما عزیزان معرفی می کنم!

ویتامین آ !

منابع غذایی مهم : ویتامین آ در روغن کبد ماهی، جگر سیاه، تخم مرغ، شیر، ماست، کره، سبزیجات سبز و برگدار، هویج، زردآلو، گلابی یافت می شوند.

چه خاصیتی دارد ؟! برای رشد بدن و عملکرد درست شبکیه چشم لازم است، به طور کلی برای سلامت سلول های پوششی پوست، چشم، دستگاه گوارش و تنفس لازم است.

ویتامین اچ !

منابع مهم غذایی : مخمر آبجو، جگرسیاه، لوبیا، قارچ و بادام زمینی سرشار از این ویتامین اند.

چه خاصیتی دارد !؟ در دفع مسمومیت دارویی و تشکیل مواد شیمیایی برای تکانه های عصبی در امتداد اعصاب نقش دارد.

ویتامین ث !

منابع غذایی مهم : میوه ها و سبزیجات تازه به ویژه مرکبات از قبیل پرتقال، گریپ فروت و لیمو، انگور فرنگی سیاه، گوجه فرنگی، شاهی، گل سرخ سرشار از این ویتامین ث هستند.

چه خاصیتی دارد !؟ نیروبخش است، مقاومت بدن را در برابر بیماری های عفونی بالا می برد، بدن را در برابر شوک و ضربه روحی مقاوم می کند، یکی از عملکردهای مهم آن، کنترل تشکیل عاج دندان، غضروف و استخوان است، بنابراین برای استخوان ها، دندان ها و جداره رگ‌ها مفید است، کمبود آن سبب بیماری اسکوربوت می شود.

منبع غذایی ویتامین ها

منبع غذایی ویتامین ها

ویتامین ب 1 !

منابع غذایی مهم : مخمر آبجو، جوانه گندم، آرد یا نان سبوس دار، گوشت بی چربی، پوست حبوبات و شلتوک برنج سرشار از ویتامین ب 1 هستند.

چه خاصیتی دارد !؟ برای اعصاب و تغذیه سلول های عصبی، دستگاه گوارش و قلب مفید است، کمبود این ویتامین منجر به بیماری بری بری می شود.

ویتامین ب 2 !

منابع غذایی مهم : مخمر آبجو، جوانه گندم، جگر، قلوه،پنیر، گوشت سرشار از ویتامین ب 2 هستند.

چه خاصیتی دارد !؟ برای رشد طبیعی پوست، ناخن ها و مو ضروری است، از لحاظ زیبایی ضد چربی مو، ضد سلولیت و آکنه و نرم کننده رگ های خونی است.

ویتامین ب 6 !

نوع اول !

منابع غذایی مهم : مخمر آب جو، جوانه گندم، سیب زمینی و زرده تخم سرشار از ویتامین ب 6 هستند.

چه خاصیتی دارد !؟ پوست را سالم می کند و در رشد مناسب کودکان موثر است، برای پوست و اضطراب و بی خوابی مفید است.

نوع دوم !

منابع غذایی مهم : مخمر آبجو، گندم، نان، جگر سیاه، گوشت، ماهی، مرغ و قارچ سرشار از نوع دوم ویتامین ب 6 هستند.

چه خاصیتی دارد !؟ پوست را سالم و با نشاط می کند، ضد بیماری پلاگر است، برای سلامت غشا مخاطی و دستگاه عصبی و هضم غذا مفید است.

ویتامین ب 12 !

منابع غذایی مهم : جگر سیاه، گوشت، آرد یا نان سبوس دار و جوانه گندم همگی سرشار از ویتامین ب 12 هستند.

چه خاصیتی دارد !؟ برای سلامت خون مفید است، برای تشکیل گلبول سرخ جنبه اساسی دارد و به عنوان ویتامین ضد کم‌ خونی خطرناک شناخته می شود، تنها ویتامینی است که حاوی یک ماده فلزی یعنی کبالت می باشد.

منبع غذایی ویتامین ها

منبع غذایی ویتامین ها

ویتامین د !

منابع غذایی مهم : روغن کبد ماهی، تخم مرغ، شیر، کره و همچنین تابش آفتاب بر روی پوست بدن سرشار از ویتامین د هستند.

چه خاصیتی دارد !؟ باعث جذب برخی مواد معدنی از جمله کلسیم و فسفر می شود و مقدار کلسیم و فسفر بدن را تنظیم می کند، از این رو برای تشکیل دندان ها و استخوان ها لازم است، در زمان کودکی و نیز در دوران بارداری بیشتر مورد نیاز است، کمبود شدید آن باعث بیماری راشیتیسم می شود.

ویتامین ای !

منابع غذایی مهم : جوانه گندم، همه غلات، میوه های مغزدار : مانند گردو، فندق، پسته و غیره، روغن های نباتی از جمله روغن بادام زمینی، کاهو و شاهی آبی همگی سرشار از ویتامین ای هستند.

چه خاصیتی دارد !؟ بافت های بدن را حفظ می کند، جریان خون را تسهیل می کند، ضد ریزش مو می باشد، جراحات پوستی را التیام می بخشد و احتمالا ضدنازایی است.

ویتامین ک !

منابع غذایی مهم : سبزیجات سبز و تازه از جمله اسفناج و کلم، جگر سیاه، گوجه فرنگی، برگ هویج، روغن سویا، جلبک دریایی همگی سرشار از ویتامین ک هستند.

چه خاصیتی دارد !؟ حافظ و نگهدار و تولیدکننده پروترومبین که یکی از عوامل انعقاد خون محسوب می شود، بنابراین به التیام زخم ها کمک می کند.

 

همچنین بخوانید:  14 نشانه و علائم کمبود ویتامین ث

 

مواد معدنی اصلی بدن و مناسب برای پوست !

کلسیم !

منابع غذایی مهم : شیر، پنیر، ساردین و دیگر ماهی های کوچک، جعفری، بولاغ اوتی (شاهی آبی) سرشار از کلسیم هستند.

چه خاصیتی دارد ؟! همه سلول های بدن به کلسیم نیاز دارند، برای تشکیل استخوان ها، دندان ها، مو و ناخن لازم است، به انعقاد خون کمک می کند و مایعات بدن و غشا و عضلات را سالم نگه می دارد، کلسیم برای جذب به ویتامین د نیاز دارد.

کبالت !

منابع غذایی مهم : خورش گوشت (لوزالمعده گوسفند یا گوساله)، قارچ و جگرسیاه سرشار از کبالت هستند.

چه خاصیتی دارد !؟ تشکیل دهنده ویتامین ب 12 است و به سلامت تارهای عصبی و بافت های استخوانی مربوط است، از بدن در برابر انواع کم خونی محافظت می کند.

مس !

منابع غذایی مهم : جگرسیاه، قلوه، زرده تخم مرغ، عدس، آرد یا نان سبوس دار، جعفری، شکر سرخ، گردو سرشار از مس هستند.

چه خاصیتی دارد ؟! به چندین دسته از آنزیم ها از جمله آنهایی که مسئول اکسیداسیون ویتامین ث هستند مربوط است.

منبع غذایی ویتامین ها

منبع غذایی ویتامین ها

فلورین !

منابع غذایی مهم : در آب آشامیدنی بعضی مناطق، غذاهای دریایی از جمله ماهی، چای (به ویژه چای چینی)، در پاره ای نقاط آن را به طور مصنوعی به آب آشامیدنی اضافه می کنند.

چه خاصیتی دارد !؟ مبنای دندان کودکان را می سازد، از فساد و پوسیدگی دندان ها پیشگیری می کند.

ید !

منابع غذایی مهم : غذاهای دریایی، جانوران صدف دار، نمک دریا و نمک های یددار، میوه جات، سبزیجات و غلات دارای ید هستند، اما مقدار آن در هر منطقه تفاوت می کند.

چه خاصیتی دارد ؟! برای خوب کار کردن غده تیروئید لازم است، از گواتر پیشگیری می کند.

روی !

منابع غذایی مهم : صدف خوراکی و جگر سیاه سرشار از روی هستند.

چه خاصیتی دارد !؟ عنصر تشکیل دهنده انسولین است، در چند دسته از آنزیم ها نقش دارد، چشم ها، دندان ها و بیضه ها همگی دارای مقدار قابل توجهی روی هستند.

گوگرد !

منابع غذایی مهم : میوه های مغزدار مانند گردو، بادام، فندق، پسته و غیره، خشکبار، انواع جو، لوبیا، پنیر، گوشت و در برخی اسیدهای آمینه به ویژه در پروتئین حیوانی یافت می شود، گوگرد در بدن به خصوص در انسولین که تنظیم کننده میزان قند خون است وجود دارد.

چه خاصیتی دارد !؟ به ساختن و حفظ سلول های بدن و تارهای عضلانی کمک می کند.

vitamins3 attarak photo

منبع غذایی ویتامین ها

سدیم !

منابع غذایی مهم : قیسی، لوبیا، میوه های مغزدار مانند گردو، بادام، فندق، پسته و غیره، نمک طعام، نان، عصاره گوشت گاو، کرفس، تخم مرغ و اسفناج همگی سرشار از سدیم هستند.

چه خاصیتی دارد !؟ همراه با پتاسیم تعادل آب بدن، تعادل اسید را تنظیم می کند و در عملکرد عضلانی نقش دارد، معمولا مقدار نمکی که با برنامه غذایی معمولی صرف می شود بیش از حد کافی دارای سدیم است، اما در هوای گرم نمک بیشتری به صورت عرق از بدن خارج خواهد شد.

سلنیوم !

منابع غذایی مهم : جگرسیاه، قلوه و دل سرشار از سلنیوم هستند.

چه خاصیتی دارد !؟ همراه با ویتامین ای سلامت کبد را حفظ می کند و از بروز ضعف و اختلال در عضلات پیشگیری می کند.

پتاسیم !

منابع غذایی مهم : قیسی، لوبیا، میوه های مغزدار مانند گردو، فندق، پسته، بادام و غیره، مویز، خرما، انجیر، انگور، آلو خشک، کشمش، کشمش بی دانه، آرد سویا، ملاس، مخمر، شکر سرخ، گوشت، ماهی، سبزیجات، شکلات وخشکبار همگی سرشار از پتاسیم هستند.

چه خاصیتی دارد !؟ به کمک سدیم، تعادل آب بدن را تنظیم می کند، برای تنظیم ضربان قلب، فعالیت اعصاب و پردازش کربوهیدرات ها مفید است.

 

همچنین بخوانید:  اهمیت ویتامین ب6 برای زنان باردار

 

فسفر !

منابع غذایی مهم : شیر، پنیر، زرده تخم مرغ، مخمر آبجو، آرد یا نان سبوس دار، میوه های مغزدار مانند گردو، فندق، پسته، گوشت، مغز، قلوه و جگر سرشار از فسفر هستند.

چه خاصیتی دارد ؟! به ساختن استخوانها، دندانها، سلولها و بافت های بدن، مو و ناخن کمک می کند، به آزاد سازی انرژی در خلال پردازش کربوهیدراتها کمک می کند، فسفر برای جذب نیاز به ویتامین د دارد.

منگنز !

منابع غذایی مهم : جگرسیاه، قلوه، لوبیا، عدس، غلات، چای و قهوه، آجیل و میوه های مغزدار مانند گردو، فندق، پسته همگی سرشار از منگنز هستند.

چه خاصیتی دارد !؟ در تعدادی از آنزیم ها، عامل فعال کننده به شمار می رود، کمبود آن در جانوران باعث کمبود رشد و اختلال در تولید مثل و گاهی کم خونی می شود، همچنین باعث تغییرات استخوانی و اختلال در دستگاه اعصاب مرکزی و از بین رفتن تحریکات جنسی می شود.

آهن !

منابع غذایی مهم : زرده تخم مرغ، ماهی، شکلات، ساردین، سبوس، آرد جو‌دوسر، ملاس، گوشت قرمز، انجیر، بادام زمینی، عدس و بعضی سبزیجات سبز مانند بولاغ اوتی، میزان آهن اسفناج برخلاف آنچه که شهرت یافته از خوراکی های نامبرده در بالا بیشتر نیست، این خوراکی ها را باید همراه با مواد سرشار از ویتامین مصرف کرد.

چه خاصیتی دارد !؟ خون ساز است، بدن بانوان در دوران بارداری بیشتر از مردان به آهن نیاز دارد، بانوان در عادت ماهانه خود مقدار زیادی آهن از دست می دهند پس نیاز است بیش از مردان از منابع غذایی نامبرده در بالا استفاده کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون خون ساز را با خواص درمان کم خونی، تامین هموگلوبین خون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0