topNotif

مهارتهای شناختی و مدیریت مسیر شغلی

1366 بازدید
12 شهریور 97
خانم راد

آشنایی با مهارتهای شناختی و مدیریت مسیر شغلی

خودشناسی اساس موقعیت شناسی است و کسی که خود را بهتر بشناسد زمان، مکان و شرایط زمانه را بهتر می شناسد. زیرا انسان با پیرامونش تعریف می شود. خودشناسی اگر توام با سه رویکرد قبول خویشتن، واقع بینی به جای بزرگ بینی یا کوچک بینی، امید و آرمان و حرکت همراه شود مفید تر است. انسان خودشناخته، متناسب استعداد های خویش گام بر می دارد، از ترس نمی هراسد و شکست را نه تنها مرحله ای از زندگی بلکه لازمه زندگی می داند زیرا آغاز فرازهای بعدی است.

مراحل اساسی خودآگاهی در زمینه شغلی

رشد :

این مرحله شامل رشد جسمانی و عاطفی است که در خلال آن شما نگرش و رفتارهایی پیدا می کنید که با تصویر شخصی تان مرتبط هستند. شما از بازی های دوران کودکی یا نقش هایی که در خانواده بر عهده داشتید درباره خود چه آموختید؟ به عنوان مثال من به عنوان عضوی از یک تیم بازی می کنم، من آدم تک رو و مستقلی هستم و … در دوران رشد است که خیال پردازی آغاز می شود.

اکتشاف :

در مرحله اکتشاف آموختن درباره نوع کاری که از آن لذت می برید و همچنین وضعیت کارمندی یا … خود را آغاز می کنید. این مرحله خود به سه بخش تقسیم می شود :

  • خیالی مثلا رویای کودک برای دکتر شدن.
  • گذرا مثلا دوره های اکتشاف و تحقیق در دبیرستان و پس از دبیرستان که در آن اندیشه ها و اوهام محدود می شوند.
  • آزمون واقعیت مثلا در دبیرستان اشتغال نیمه وقت یا کار داوطلبانه در یک بیمارستان، شرکت در کلاس های ریاضی و علوم یا تشکیل خانواده.
مهارتهای شناختی و مدیریت مسیر شغلی

مهارتهای شناختی و مدیریت مسیر شغلی

تثبیت :

این مرحله شامل تجربه کاری اولیه ای است که هرچند امکان دارد شما صرفا برای امرار معاش به آن رو آورده باشید اما تجربه های لازم برای رشد را در اختیارتان قرار می دهد. به طوری که این کار بخشی از تصویر شخصی شما را می سازد.

ابقا :

این زمانی است که ما در حوزه شغلی خود باقی می مانیم یا در آن ترقی می کنیم. پیشرفت می تواند در سطوح بالاتر یا به طور جانبی در زمینه های کاری دیگر صورت گیرد. به عنوان مثال ممکن است افکاری همچون می توانم با دیگران رقابت کنم و… در ذهنتان شکل گیرد.

انفصال :

زمان این مرحله را درست پیش از بازنشستگی یا وقتی که دیگر هیچ چالش یا فرصتی برای پویایی و تحرک نمی بینیم بدانید. این همان دوره ای است که دیگر شما آن توجه خاص سابق را به شغل خود ندارید حتی ممکن است خواهان کاهش ساعات کار باشید. ممکن است مرحله انفصال مدت ها پیش از زمان بازنشستگی رخ دهد. در این حال پیش خود فکر می کنید به غیر از این کار خیلی چیزهای دیگری هست که دوست دارم انجام بدهم و …. افکاری شبیه به این فکر، تغییرات کاری یا حرفه ای چه از روی انتخاب شخصی باشد و چه در اثر شرایطی خارج از کنترل شما به هر حال شکلی از انفصال محسوب می شوند.

 

همچنین بخوانید: آناتومی و ساختار پوست

 

ماهیت هر الگوی شغلی :

تحت تاثیر سطح اجتماعی، اقتصادی والدین، توانایی ذهنی، شخصیتی و فرصت های مناسب پیش آمده قرار دارد. در نتیجه همین عوامل ممکن است محدودیت هایی برای شخص به وجود آورند.

مهارت انتخاب و تعویض شغل !

هریک از ما قطع نظر از این که در چه مرحله ای از زندگی خود به سر می بریم در دوره ای از رشد و تحول شغلی خود قرار داریم، شاید شما تازه مشغول به کار شده باشید یا هنوز به دنبال کار هستید یا برای اولین حرفه ای که می خواهید در پیش بگیرید در حال نقشه کشیدن هستید یا پس از مدتی خانه نشینی می خواهید دوباره وارد بازار کار شوید یا به فکر حرفه دیگری هستید یا برای استخدام نیمه وقت برنامه ریزی می کنید و….. از آنجا که هیچ گوی بلورینی وجود ندارد که شغل مناسب را برایتان پیش بینی کند شما در ضمن مطالعه و بررسی مسیر شغلی خود مایلید چندین انتخاب را در نظر بگیرید.

این امکان در اختیار شماست که نیازها، ارزش ها، علایق، مهارت ها، استعدادها و منابع اطلاعاتی خود را درباره دنیای کار مورد بررسی قرار دهید و هدف شغلی وسیع تری را برای خود خلق کنید. بعضی از حرفه ها مسیرهای شغلی جا افتاده و متداولی برای خود دارند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گرده نخل را با خواص درمان ناباروری، بهبود عملکرد مغز و حافظه، ترمیم بافت های بدن، پایین آوردن فشار خون، کاهش کلسترول بد، تاثیر مثبت بر سلول های عصبی، تأخیر نشانه های پیری، تحریک سیستم گوارشی، درمان مسمومیت، جلوگیری از رشد تومورهای خوش خیم و بدخیم، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0