مهارت جرات ورزی (صراحت و قاطعیت) و دفاع از حقوق خود

2130 بازدید
25 آذر 97
سمانه

جرات ورزی (Assertiveness) چیست؟

مهارت جرات ورزی : مطمئن و رک و صریح بودن در برخورد با دیگران می باشد، جرات ورزی تقویت استحکام شخصیت و عزت مندی خود و همزمان تشویق کردن و به رسمیت شناختن این رفتار در دیگران است. جرات ورزی یعنی از حقوق خود لذت ببرید، احساسات خود را ابراز کنید، آنچه را که می خواهید مطالبه کنید، دیدگاه های خود را بیان کنید. همراه با اخلاق مندی، صداقت، صراحت و احترام گذاشتن به دیگران دانست.

جرات ورزی و مهارت های مرتبط با آن روز به روز در بین مردم رواج و محبوبیت و رواج بیشتری می یابد. زیرا آزادی فردی افزایش پیدا کرده است. جرات ورزی افراد را توانمند می سازد. سلامت روانی افراد را افزایش می دهد. در محیط های شغلی کمتر سلسله مراتبی، مدیریت کردن فقط با استفاده از رتبه و سلسله مراتب دیگر اثربخش نیست. افزایش رقابت بین انسان ها، برای دست یابی به منابع مورد نیاز، این ضرورت را برای افراد پدید می آورد که خواسته های خود را پیگیری کنند.

در برابر چه کسی می توانید جرات ورز باشید؟

خودتان، خانواده، دوستان تان، شبکه اجتماعی تان، مدیران تان، همکاران تان، گروه تان، زیردستان تان، در واقع جرات ورزی در برابر هر کسی که با او تماس برقرار می کنید مفید است.

مهارت جرات ورزی

چرا حالا لازم است، جرات ورزی کنیم!؟

سلسله مراتب سیاسی و اجتماعی مبتنی بر تولد یا طبقه دیگر در ساختارهای اجتماعی امروز موفق نیست. مراکز اقتصادی موفق براساس شایسته سالاری اداره می شود و همه در آن بهترین کاری را که می توانند انجام می دهند. موفقیت جامعه نیازمند آن است که همه افراد سهمی در آن داشته باشند، هیچ شخصی به طور ذاتی بهتر از دیگران نیست.

صحبت کردن در مورد افکار خود و آشکار کردن موقعیت واقعی خود، موجب سلامت روانی می شود و روابط را بهبود می بخشد. در محیط کار، کسی که کار را انجام می دهد همان کسی است که بیشترین سهم را در بهبود و پیشرفت کار دارد.

قدرت و ارزش سیاسی نهفته در جنبش های برابری جنسیت، نژاد، مذهب، رنگ و قومیت، اکنون در حال ادغام شدن در فرهنگ جوامع گوناگون است. باروری کامل اصول مردم سالارانه آزادی های فردی و حقوق برابر برای همه اعضای جامعه، همگان را به دنبال کردن حقوق و اهداف خود تشویق می کند. فلسفه عصر حاضر مبنی بر اهمیت قدرت و اختیار فردی و در پی ارتقا و رشد فردی بودن افراد را تشویق می کند که خودشان باشند.

 

همچنین بخوانید: مهارت جرات ورزی را در خود تقویت کنید

 

چه زمانی می توان جرات ورزی کرد؟

زمانی که چیزی را نمی خواهید. زمانی که آزار و آسیبی به شما می رسد. زمانی که شاد هستید. زمانی که می خواهید بازخورد ارائه دهید. زمانی که می خواهید مذاکره کنید. در برخورد با انتقاد دیگران، زمانی که چیزی را می خواهید. زمانی که عصبانی هستید.

جرات ورزی و استحکام شخصیت

با جرات ورزیدن، استحکام شخصیت خود را افزایش می دهیم. زیرا در این حالت ما با خودمان و دیگران صادق هستیم. با خودتان آنچه احساس می کنید، آنچه می اندیشید، آنچه بدان نیاز دارید. با دیگران تاثیرشان بر شما، رفتارشان، آنچه از آن ها می خواهید. زمانی که ما با خودمان و دیگران صادق هستیم، قادریم بدون سازش کردن به آنچه می خواهیم دست پیدا کنیم.

حفظ تعادل

ما با جرات ورزی، تعادلی میان نیازهای خود و نیازهای دیگران ایجاد می کنیم. با دیگران آن گونه رفتار می کنیم که انتظار داریم با ما رفتار شود. در صورت نیاز می توانیم تصمیم بگیریم که توجه به نیازهای دیگران را در اولویت قرار دهیم یا توجه بیشتری به نیازهای خودمان بکنیم.

  • ضعف، زمانی که تمام نیازهای دیگران را قبل از نیازهای خودمان قرار می دهیم.
  • پرخاشگری، زمانی که نیازهای شخصی خودمان را قبل از نیازهای دیگران قرار می دهیم.
  • جرات ورزی، زمانی که بین نیازهای خودمان و نیازهای دیگران تعادل ایجاد می کنیم و در هر موقعیت با توجه به اولویت های همان موقعیت رفتار می کنیم.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر ریشه اشواگاندا را با خواص افزایش دهنده حجم عضلات در بدنسازی، مقوی میل جنسی، نیرو دهنده جسمی و فکری، آرام کننده ذهن، کمک به خواب راحت و عمیق و کاهش استرس، کاهش کلسترول، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0