topNotif

مهارت مقابله با خشم و عصبانیت

1600 بازدید
20 شهریور 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

تکنیک ها و مهارت مقابله با خشم و عصبانیت

خشم یکی از هیجان های پیچیده انسان است. خشم واکنشی متداول نسبت به ناکامی و بد رفتاری است. همه ما در طول زندگی با موقعیت های خشم برانگیز روبرو شده ایم. اشکال خشم این است که اگرچه بخشی از زندگی است ولی ما را از رسیدن به اهداف خود باز می دارد و علت اینکه افراد در مورد خشم دچار تعارض و تضاد هستند همین نکته است. از یک طرف خشم پاسخ طبیعی انسان است و از طرف دیگر می تواند روابط بین فردی را مختل کند و ما را از رسیدن به اهداف خود باز دارد.

دورنمای تاریخی خشم

یکی از بهترین راه های خوب برای درک دوسوگرایی ما نسبت به خشم توجه به طرز تلقی مردم در طول تاریخ نسبت به مقوله خشم است. جوامع دینی در مهار خشم بسیار موفق عمل کرده اند و اساسا هر جا دین مبادی اخلاقی اش را ترویج نموده است خشم انسان ها در سطوح مختلف کاهش یافته است.

ارایه تعریفی از خشم بسیار دشوار است، زیرا افراد از نظر زمان و علت خشم و نحوه واکنش به آن کاملا متفاوت هستند. هیجان هایی که غالبا با خشم همراه هستند عبارتند از عصبانیت، خشونت، خصومت، کینه توزی، غضب، تنفر، تحریک، حسادت، رنجش، غرض، تحقیر و ناراحتی چون تعاریف و تجربیات ما از این احساسات متفاوت است، توصیف دقیق آن ها غیر ممکن است. نکته مهم شناخت این مسئله است که چه وقت خشم برای شما مشکل ایجاد می کند و زندگی شما را به طور جدی به خطر می اندازد. اگرچه ما عقاید و برداشت های متفاوتی از خشم داریم و آستانه خشم ما با یکدیگر متفاوت است، می توان از راه حل های مطرح شده در ادامه استفاده شود.

تجربه خشم

همه افراد گاهی با بدرفتاری و ناکامی مواجه می شوند بنابراین مقایسه میزان تجربه خشم افراد بسیار آموزنده است. پژوهشگران تحقیقاتی در مورد تجربیات خشم افراد انجام داده اند که چند مورد از این یافته ها در ادامه بیان می شود.

مهارت مقابله با خشم و عصبانیت

مهارت مقابله با خشم و عصبانیت

چه کسی عامل خشم شما می شود؟

اکثر افراد گفتند دیگران موجب خشم ما می شوند در موارد زیادی خشم نسبت به شخص مورد علاقه تجربه می شود. همچنین دوستان و آشنایان نزدیک نیز از عامل های خشم بودند. افراد ناخوشایند و غریبه ها بخش نسبتا کوچکی از افرادی را تشکیل می دادند که پاسخ دهندگان را خشمگین می کردند.

چه چیزی موجب خشم افراد می شود ؟

با توجه به اینکه خشم به طور معمول نسبت به دوستان و افرادی که مورد علاقه ما هستند تجربه می شود، جای تعجب ندارد که علت خشم حول ناکامی ها، نیازها و خواسته های فرد می چرخد. در یک تحقیق افرادی با دامنه سنی وسیع و با زمینه اجتماعی گسترده مورد مطالعه قرار گرفتند. در این تحقیق ده علت برای خشم افراد مشخص شد. جلوگیری از رفتار هدفمند، تحقیر شدن یا مورد تبعیض قرار گرفتن، مورد پیش داوری، تبعیض یا بی مهری قرار گرفتن، مورد فریب کاری یا عهد شکنی قرار گرفتن، تحقیر شدن احساسات، ارزش ها یا اقتدار واقعی فرد از سوی دیگران، مورد بد  رفتاری و بی توجهی قرار گرفتن از سوی افراد، صدمه دیدن در نتیجه بی توجهی نسبت به خود، رفتار حاکی از بی توجهی دیگران، مورد تجاوز بدنی یا کلامی قرار گرفتن، قربانی شدن جز این ده موارد هستند. وقتی افراد رویدادهای خشم برانگیز  و آزار دهنده زندگی خود را ارزیابی می کنند میزان خشم خود را مبتنی بر عوامل زیر می دانند.

میزان آسیب یا خطر : هرگاه فرد با اعمالی از سوی افراد دیگر رو به رو شود که آسیب زننده و مزاحم اهداف و خواسته های او باشد و جبران آن آسان نباشد به احتمال زیاد خشمگین می شود.

علت آسیب یا خطر : اگر افراد در معرض آسیب های عمدی افراد دیگر که قابل پیشگیری هم بوده است قرار گیرند به احتمال زیاد خشمگین می شوند.

آسیب یا خطر غیر منتظره : در صورتی که آسیب یا خطر غیر منتظره پیش بیاید افراد خشمگین می شوند.

عامل آسیب خود فرد بوده است یا دیگران : وقتی آسیب ناشی از اعمال دیگران در مقایسه با زمانی که آسیب ناشی از اعمال خود فرد است احتمال زیاد وجود دارد که با خشم واکنش نشان داده شود.

 

همچنین بخوانید: احساسات از کجا می آیند ؟

 

چرا افراد خشمگین می شوند؟

بیشترین دلیلی که برای خشم یاد می شود، نشان دادن اقتدار و استقلال خویشتن بود. تقویت رابطه با فرد، خشم برانگیز و آزاردهنده و تحت تاثیر قرار دادن آن فرد برای تغییر رفتار خود به ترتیب دومین و سومین علت شایع خشم بودند. همچنین انتقام گرفتن و تخلیه انرژی به عنوان دلایل دیگر خشم گزارش شد.

واکنش دیگران نسبت به خشم چیست ؟

طبق یافته های پژوهش ها اغلب افراد ادعا کردند که خشم آن ها با پیامدهای منفی دیگران مواجه شده است. بیشترین واکنش های گزارش شده در مقابل خشم عبارت بود از بی تفاوتی یا عدم نگرانی، دفاع، عذرخواهی یا دیگر علایم پشیمانی و …

واکنش فرد خشمگین نسبت به خشم خود !

غالب افراد، ابراز خشم خود را حالتی ناخوشایند می دانند. و این نتایج نشان می دهد که باید برای برآورده ساختن نیازهای خود علاوه بر خشم از مهارت های دیگری نیز استفاده نمائیم.

وقتی افراد را فرد دیگری خشمگین می کند، اغلب توجیه خوبی برای رفتار شخص پیدا نمی کردند. بنابراین تحریم و عصبانیت به نظرشان غیر موجه و غیر منصفانه می رسید. آن ها نسبت به کسی که آن ها را خشمگین کرده بود احساس آزردگی می کردند و تمام فکرشان این بود که با آن ها بدرفتاری شده است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

اسطوخودوس شامی را با خواص آرام بخش و نشاط آور، قابض، مدر، قاعده آور، صفراآور، مسکن درد، تسکین دهنده سردردهای میگرنی، ضد تشنج و ضدعفونی کننده، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0