topNotif

مهارت های ضروری در برخورد با بیمار

2730 بازدید
15 شهریور 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

مهارت های ضروری در برخورد با بیمار چیست؟

هیپوگلیسمی (کاهش قند خون)

علل ایجاد کاهش قند خون عبارتند از استفاده بیش از حد از انسولین، عدم مصرف کافی کربوهیدرات ها، کار بدنی سخت که متناسب با مصرف غذایی نیست. ویژگی های فرد دچار هیپوگلیسمی عبارتند از سرگیجه و غش، لرزش اندام ها، عرق ریزی فراوان، پوست رنگ پریده، از دست دادن سریع هوشیاری، بیمار ممکن است به سمت بیهوشی پیش رود که برگشت از آن دشوار است.

نکاتی که در برخورد با فرد مشکوک به هیپوگلیسمی باید رعایت کنیم عبارتند از اگر بیمار هوشیار است به او مقداری قند، مایعات شیرین، آب نبات یا شکلات بدهید، با این کار باید ظرف 10 دقیقه حال بیمار بهتر شود اگر چنین شد مقدار بیشتری قند به او بدهید. اگر بیمار بیهوش است او در وضعیت ریکاوری قرار دهید. بیمار را به بیمارستان برسانید.

صرع

صرع انواع مختلفی دارد اما معمولا فقط صرع بزرگ نیاز به کمک دارد. ویژگی های صرع بزرگ عبارت است از به طور ناگهانی فرد بیهوش شده و به زمین می افتد. ممکن است قبل از بیهوش شدن فریادی هم بکشد. بدن بیمار سفت می شود که اصطلاحا به این مرحله تونیک گفته می شود. تنفس متوقف شده و صورت به رنگ ارغوانی در می آید و ورم می کند. بعد از مرحله اصطلاحا مرحله کلونیک گفته می شود. در طی این مرحله عضلات صورت ممکن است سفت شوند و مشکلات تنفسی ایجاد شود. در این مرحله ممکن است بی اختیاری ادرار هم رخ دهد. به این مرحله کلونیک بدن دوباره شل می شود (معمولا بعد از کمتر از یک دقیقه) سپس دوره ای از بیهوشی آغاز می شود که از چند دقیقه تا چند ساعت متغیر است. به دنبال تشنج، گیجی و رفتارهای عجیب ممکن است رخ دهد. هیچ گاه انگشتان خود را در دهان بیمار نکنید.

مهارت های ضروری در برخورد با بیمار

نحوه کمک به یک بیمار در حال تشنج به صورت زیر است:

  • با شروع تشنج به بیمار کمک کنید که به آرامی روی زمین دراز بکشد.
  • زیر سر بیمار یک بالش نرم قرار دهید.
  • اطراف بیمار را از اشیا اضافی پاک نمایید تا در هنگام تشنج به آن ها نخورد.
  • تا وقتی که تشنج تمام نشده بیمار را ترک نکنید.
  • اگر تشنج بیش از یکی دو دقیقه طول کشید اورژانس را خبر کرده و در غیر این صورت نیاز نیست.
  • بعد از تشنج بیمار را در وضعیت ریکاوری قرار دهید.
  • اگر پس از تشنج به هوش آمدن بیمار بیش از 15 دقیقه به طول کشید اورژانس را خبر کنید.

 

همچنین بخوانید: ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﻫﺪف ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از ﭼﺎﻗﯽ در ﮐﻮدﮐﺎن‬

 

تغییرات دمای بدن یا هیپوترمی

این وضعیت هنگامی اتفاق می افتد که درجه بدن به کمتر از 37 درجه بیاید، افراد سالخورده و ضعیف به خصوص اگر لاغر، خسته و گرسنه هم باشند مستعد هیپوترمی (کاهش دمای بدن) هستند. ویژگی های این افراد عبارت است از: ابتدا بدن دچار لرز می شود. پوست، سرد و خشک می شود. نبض کند می گردد. تعداد تنفس بیمار کمتر از حالت طبیعی می شود و درجه حرارت بدن به 35 درجه یا کمتر می رسد. خواب آلودگی ظاهر می شود که ممکن است به بیهوشی منجر شود. ممکن است ایست قلبی رخ دهد.

هدف درمان

هدف از درمان، گرم کردن تدریجی اما بدون تاخیر است. هیچ گاه تصور نکنید که یک مصدوم دچار هیپوترمی مرده است مگر این که فوت او آشکار باشد. کاهش دمای بدن مغز را از کمبود اکسیژن حفاظت می کند در نتیجه فرد دچار هیپوترمی که قبلش از حرکت ایستاده بیشتر از فرد عادی که دچار ایست قلبی شده می تواند زنده بماند.

مهارت مقابله ای

نحوه برخورد با مصدوم دچار هیپوترمی، اگر مصدوم هوشیار است او را در یک رختخواب گرم قرار دهید مطمئن شوید که سر او نه صورتش پوشیده شده است. نوشیدنی و غذای گرم به او بدهید. اگر مصدوم بیهوش است در صورت نیاز به او تنفس دهان به دهان و ماساژ قلبی بدهید. هیچ گاه بدن مصدوم را با مالش گرم نکنید و او را نیز تشویق به انجام حرکات شدید برای گرم شدن نکنید. مصدوم را در آب گرم قرار ندهید، این کار باعث می شود که خون به جای این که به اعضای اصلی بدن برود به سمت عروق سطحی پوست بیاید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون تقویت قلب را با خواص تقویت قلب، آرام بخش، تنظیم ضربان قلب، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0