topNotif

چه مواد غذایی برای تقویت چشم ها و بینایی مفید هستند؟

3067 بازدید
20 آذر 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

چه مواد غذایی برای تقویت چشم ها و بینایی مفید هستند؟

شاید از کودکی از والدین یا اطرافیان خود شنیده باشید که خوردن هویج، چشم ها را قوی می کند. این حرف کاملا درست است، اما تنها ماده غذایی که سبب تقویت بینایی می شود، هویج است؟! خیر، خوشبختانه مواد غذایی بسیاری وجود دارد که علاوه بر هویج به حفظ سلامت چشم ها کمک می کنند. این مواد مغذی علاوه بر تقویت دید چشم ها، از بروز مشکلات چشمی و همچنین بیماری های دوران پیری مانند کم بینی، آب مروارید، تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا (Macular degeneration) و غیره جلوگیری می کنند. حال در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت که چه مواد غذایی برای تقویت چشم ها و بینایی مفید هستند.

 

چه مواد غذایی برای تقویت چشم ها و بینایی مفید هستند؟

چه مواد غذایی برای تقویت چشم ها و بینایی مفید هستند؟

 

چه مواد مغذی برای تقویت بینایی ضروری هستند؟

مواد غذایی سالم و مفیدی که به شما در حفظ سلامت چشم ها و تقویت بینایی کمک می کند ، باید شامل عناصر زیر باشد:

  • ویتامین آ و ماده ای که در آن به عنوان بتاکاروتن شناخته می شود، برای سلامتی چشم ها اهمیت دارد.
  • آنتی اکسیدان های که در ویتامین ث و ویتامین ای موجودند، عناصری هستند که با مواد سمی مبارزه می کنند و از ورود میکروب ها، گرد و غبار و مواد شیمیایی به چشم جلوگیری می کنند.
  • لوتئین و زاگزانتین آنتی اکسیدان های طبیعی هستند که با مصرف سبزیجات تامین می شوند.
  • روغن امگا 3 نیز برای تقویت بینایی و چشم ها بسیار مفید است.

چه مواد غذایی برای تقویت چشم ها و بینایی مفید هستند؟

شما با مصرف مواد غذایی مفید به سلامت چشم هایتان کمک می کنید. ویتامین هایی همانند ویتامین آ، ویتامین ث و آنتی اکسیدان ها کمک کننده هستند. با مصرف مواد غذایی حاوی  آنتی اکسیدان لوتئین (اسفناج و کلم و… ) می توانید بر بهبود دید خود (مخصوصا در شب) بیفزایید. مواد غذایی همانند هویج، کلم، اسفناج، جگر سفید یا جگر مرغ، روغن جگر، کره، سیب زمینی شیرین، تخم مرغ، شیر، فلفل دلمه ای، پرتقال یا آب پرتقال، گریپ فروت، کلم بروکلی، توت فرنگی، سیب، پیاز زرد، شکلات تلخ، تمشک، شاه توت و کدو سبز (کدو تابستانی) برای تقویت قوای بینایی مفید هستند. از روغن های مفید همانند روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن آووکادو و… استفاده کنید.

 

همچنین بخوانید:  درمان بیماری های چشم (ورم عنبیه، ورم قرنیه، ورم شبکیه، گل مژه و تراخم)

 

مواد غذایی مضر برای چشم ها را بشناسید!

همانطور که بعضی از مواد غذایی برای سلامتی چشم ها مفید هستند، برخی از مواد غذایی نیز سلامت آن ها را به خطر می اندازند که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره می شود. به یاد داشته باشید مصرف گهگاه این مواد غذایی مشکلی ایجاد نمی کند، اما اگر روزانه از آن ها را استفاده می کنید، بهتر است تغییری در سبک زندگی خود ایجاد کنید.

از مصرف مواد غذایی که چربی های مضر دارند بکاهید، مواد غذایی همانند سس مایونز، ژله، مارگارین و… که چربی مضر دارند، سلامت چشم ها را به خطر می اندازند. پاستا، برنج، نان سفید سرشار از کربوهیدرات هستند اما ارزش غذایی چندانی ندارند، سعی کنید کمتر از آن ها استفاده کنید یا آن ها را با سبزیجات و گوشت فراوان مصرف نمایید. گوشت قرمز یا سوسیس و کالباس مصرف نکنید در مقابل از گوشت هایی همانند گوشت بوقلمون، شتر، ماهی سالمون و… که امگا3 بالایی هم دارند، استفاده کنید. دور فست فودها را خط بکشید، سیب زمینی سرخ کرده، چیپس، شیرینی جات در کنار مضراتی که برای کل بدن دارند، سلامت چشم هایتان را هم به خطر می اندازند.

تقویت بینایی با روغن های طبیعی

استفاده از روغن های طبیعی نیز به تقویت چشم ها و بینایی کمک می کنند. لازم به ذکر است، روغن ها را نباید به طور مستقیم در چشم ها استفاده کنید، بلکه آن ها را به همراه غذا میل نمایید. بنابراین، روزانه از روغن هایی که حاوی ویتامین ای هستند برای تقویت بافت های چشم مانند روغن جوانه گندم و روغن آفتابگردان استفاده کنید.

توجه: لطفا در مورد نوع مکمل غذایی که مصرف می کنید، با پزشک خود مشورت کنید، اما به طور کلی با افزایش سن به ویتامین آ و ویتامین ث نیاز دارید. برای به دست آوردن بینایی سالم، از مصرف بیش از حد قند و سیگار خودداری کنید، غذاهای سالم را در وعده های غذایی روزانه خود برای تقویت چشمان خود جای دهید و در صورت بروز مشکل با پزشک مشورت نمایید.  

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کاکوتی را با خواص تقویت کننده اعصاب، ضد انگل، ضد عفونی کننده مجاری تنفسی، تقویت دستگاه گوارشی، تقویت بینایی، درمان بی خوابی، ملین، موثر در درمان ناخنک چشم، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0