topNotif

مواد غذایی غلبه بر سرماخوردگی

1489 بازدید
19 آذر 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

مواد غذایی غلبه بر سرماخوردگی که ضروریست بدانیم :

از زمان های گذشته غذاها و مواد غذایی به عنوان یک درمان طبیعی نه تنها برای پیشگیری از سرماخوردگی ، آنفلونزا و دیگر بیماری های شایع تنفسی استفاده می شده بلکه به عنوان درمانی هم به کار می رفت. بدن نمی تواند ویتامین ذخیره کند، به همین دلیل ویتامین ها باید به صورت روزانه مصرف شوند. بدن برای استفاده های ویژه خود و به خصوص پایدار نگاه داشتن سیستم ایمنی به ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد.

ویتامین های مورد نیاز بدن برای غلبه به سرماخوردگی :

ویتامین آ :

این ویتامین از تبدیل بکاروتن به دست می آید و یکی از مهم ترین آنتی اکسیدان های طبیعی است. در پیشگیری از این بیماری و در دید چشم نقش مهمی دارد. ویتامین آ در تخم مرغ، گوشت، شیر، جگر  و قلوه، میوه ها و سبزی های نارنجی، قرمز و سبز پررنگ مانند سیب زمینی شیرین و هندی، اسفناج، کلم بروکلی، هویج و کدو وجود دارد.

ویتامین ث :

به نام اسید اسکوربیت شناخته می شود و در ساخت گلبول سفید خون که خط اول دفاعی بدن در مقابل عفونت ها هستند نقش دارد. این ویتامین در بدن دخیره نمی شود و محلول در آب است و پس از مصرف از بدن دفع می شود. میوه ها و سبزیجاتی که از نظر ویتامین ث غنی اند، عبارتند از؛ کلم بروکسل، جوانه ها، گل کلم، توت فرنگی، مویز، کیوی، لیمو، خربزه، هندوانه، پرتقال، فلفل، گوجه فرنگی،پیاز، ویتامین پ آنتی اکسیدان قوی است وعملکرد ویتامین ث را افزایش داده، در لیمو ترش، گیلاس، آلبالو، تمشک ها، انگور قرمز، فلفل سبز، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، ویتامین پ یافت می شود.

مواد غذایی غلبه بر سرماخوردگی

مواد غذایی غلبه بر سرماخوردگی

ویتامین ی :

این ویتامین محلول در چربی است و به عنوان آنتی اکسیدان عمل میکند و در ساخت گلبول های قرمز خون به کار می رود و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و از حملات ویروس و باکتری به بدن پیشگیری می کند و تداخل با آهن دارد و در دوزهای بالا می تواند فشار خون را افزایش دهد. ویتامین ی در جوانه گندم، بروکلی، آجیل و دیگر دانه ها، زیتون، روغن سبزیجات، آووکادو، مارچوبه، اسفناج سبز و برگ دار یافت می شود.

 

همچنین بخوانید:  ریه و درمان بیماری های آن

 

ویتامین ب 2 :

ویتامین محلول در آب که به متابولیسم انرژی در بدن کمک می کند و با سالم نگه داشتن مخاط دستگاه تنفسی و گوارش از این سیستم ها محافظت می کند. این ویتامین برای رشد بدن و تولید مثل حیاتی است و به طور خاص در تولید گلبول های قرمز خون نقش دارد. ب 2 به بدن کمک می کند تا آهن را بهتر جذب کند و منابع طبیعی ویتامین ی شامل، گوشت ها، محصولات لبنی، آرد کامل گندم، جوانه گندم، سبزیجات سبز،سبزی های خشک و مخمر آب جو.

ویتامین ب 6 :

در بین دیگر ویتامین گروه ب، ب6 برای سیستم ایمنی از اهمیت بیشتری برخوردار است و به پیش گیری از عفونت ها و تولید سروتونین درون مغز که موجب کاهش درد در بدن می شود، کمک می کند. توصیه می شود از مواد غذایی حاوی این ویتامین به صورت خام و تازه مصرف شود زیرا هنگام پخت به میزان 90 درصد این ویتامین از بین میرود. دانه ها، غلات کامل و سبوس دار، لوبیا، موز، آجیل و سیب زمینی مقادیر زیادی ب 6 دارند.

آهن :

برای تولید پروتئین هموگلوبین در ساختمان گویچه های سرخ ضروری است. فقر آهن ممکن است منجر به ضعف سیستم ایمنی شود. کمبود آهن موجب می شود فرد به کرات دچار سرماخوردگی و آنفلونزا شود و دائما احساس خستگی کند. بهترین منابع دریافت آهن عبارت اند از : جگر، گوشت قرمز و ماهی، ماهی قزل آلا، حبوبات، غلات کامل، زرده تخم مرغ، سویای خشک، آجیل و سبزیجات با برگ های سبز.

روی :

با خاصیت ضد ویروسی موجب تقسیم و رشد سلول های ایمنی می شود و توانایی بدن را در مبارزه با عفونت افزایش می دهد و میزان بروز عفونت را کاهش می دهد. روی در گوشت قرمز، بادام زمینی، غذاهای دریایی، زرده تخم مرغ، مخمر آبجو، تخمه آفتابگردان، کدو تنبل یافت می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

عرق آویشن را با خواص تقویت کننده بینایی، مقوی معده،ضد تشنج، ضد انگل، درمان بی خوابی، رفع سرماخوردگی، تصفیه کننده خون، آنتی بیوتیک قوی و ضد تبخال، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0