topNotif

موارد استفاده از کمپرس های گرم و سرد

3507 بازدید
07 بهمن 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

با موارد استفاده از کمپرس های گرم و سرد آشنا شویم

کمپرس انواع مختلف دارد :

  • کمپرس گرم
  • کمپرس سرد
  • کمپرس سرد و گرم
  • کمپرس مرطوب
  • کمپرس خشک

استفاده از انواع کمپرس ها بستگی به نوع بیماری یا عارضه دارد، زمان و مدت استفاده از کمپرس های مختلف نیز چنین است:

کمپرس های گرم و مرطوب !

موارد استفاده از کمپرس گرم و مرطوب :

مسکن درد، تعرق، تسریع گردش خون در محل آسیب دیده، برطرف کننده دردهای اسپاسمی و عوارض رماتیسمی، کاهش دردهای دنده ای و التهاب های عصبی، در خلال استفاده از کمپرس های گرم باید همیشه از یک کمپرس سرد استفاده کرد.

روش استفاده از کمپرس گرم و مرطوب :

پارچه ای که با آن کمپرس می کنید، بهتر است از پشمی و کهنه باشد زیرا حرارت را بهتر حفظ می کند. پارچه را چند بار تاه بزنید سپس وسط آن را در آب جوش فرو ببرید طوری که دو طرف خشک باقی بماند، سپس پارچه را کاملا فشرده تا حتی یک قطره آب نماند. محل آسیب دیده را با آن ببندید و دو طرف خشک را به هم گره بزنید، پوست های خیلی حساس ابتدا با روغن یا کرم مخصوص پوست خود را چرب کنند، اگر کمپرس بیش از حد داغ بود دست را به آهستگی زیر آن فرو ببرید و پوست را کمی ماساژ دهید تا احساس سوختگی از بین برود، اما کمپرس را هیچگاه از بدن زیاد دور نکنید زیرا بیمار احساس سرما می کند.

کمپرس گرم برای مفاصل :

موارد استفاده از کمپرس گرم :

دردهای رماتیسمی، نقرس، دردهای مزمن مفصلی از موارد مدنظر هستند.

روش استفاده از کمپرس گرم :

کمپرس را در آب جوش فرو برید، بفشارید و سپس آن را به دور عضو دردناک بپیچید، این کمپرس را می توان چندین بار در طول روز در فواصل 6 ساعته به کار برد.

کمپرس گرم جهاز تناسلی :

موارد استفاده از کمپرس گرم جهاز تناسلی:

مشکل در دفع مدفوع، مشکل در دفع ادرار، اسپاسم در آلت تناسلی و بواسیر از موارد استفاده این کمپرس هستند.

روش استفاده از کمپرس گرم جهاز تناسلی :

یک پارچه سه لا را در آب داغ فرو ببرید، فشار دهید به شکل تی انگلیسی تاه بزنید و در وسط پاها جهاز تناسلی را با آن ببندید، نیم ساعت یک بار کمپرس را تعویض کنید تا درد برطرف شود.

موارد استفاده از کمپرس های گرم و سرد

موارد استفاده از کمپرس های گرم و سرد

کمپرس گرم برای پا !

موارد استفاده از کمپرس گرم برای پا :

اسپاسم در پا، پینه و کبره پا، دردهای ناشی از عصبیت همگی از موارد استفاده از این کمپرس هستند.

روش استفاده از کمپرس گرم برای پا :

پا را با وازلین چرب کنید، سپس کمپرس پشمی را در آب جوش فرو ببرید و فشار دهید تا تمامی آب آن چلانده شود و پا را با آن ببندید هر 2 تا 3 ساعت یک بار آن را تعویض کنید.

کمپرس های سرد و مرطوب !

موارد استفاده از کمپرس های سرد و مرطوب :

سردرد، جلوگیری از هجوم بیش از حد خون به قلب، برطرف کننده التهاب، پایین آورنده دمای بدن، جلوگیری از هجوم خون به ناحیه مجروح، مسکن درد، جلوگیری از ورم و آماس، تسکین دهنده اسپاسم ناشی از الکل، کمپرس های سرد به طور کلی التیام بخش هستند.

هرچه پارچه کمپرس ضخیم تر باشد به همان نسبت سرما را بیشتر حفظ می کند. در کمپرس های سرد ابتدا حالت انقباض به وجود می آید اما وقتی عضو مجروح از درون واکنش نشان می دهد پارچه را گرم کنید تا خونی که جمع شده است پخش و التهاب برطرف شود.

روش استفاده  از کمپرس های سرد و مرطوب :

بزرگی پارچه مورد کمپرس بستگی به وسعت آسیب عضو مجروح دارد، کمپرس سرد را باید هرچند دقیقه یکبار عوض کرد تا سرما به طور مداوم برقرار باشد. اگر دمای آبی که با آن کمپرس انجام می شود بین 6 تا 16 درجه سانتی گراد باشد، یک کمپرس کاملا سرد حاصل می شود. برای بیماران ضعیف و حساس با دقت بیشتری استفاده شود. قانون کلی برای مدت، شامل هرچه کمپرس سردتر باشد مدت زمان استفاده از آن هم کوتاهتر باشد برقرار است، کمپرس باید حدود 10 تا 60 دقیقه به طول بینجامد و روزی دوبار می توان از آن استفاده کرد.

کمپرس گلو !

موارد استفاده :

برای برنشیت، آنژین، التهاب گلو، تورم غدد بنا گوشی و اوریون می توان استفاده کرد.

روش استفاده :

کمپرس به روش پریس نیتس تا اندازه ای با کمپرس های معمولی و ساده متفاوت است، بدین ترتیب که روی کمپرس مرطوب یک پازچه پشمی یا از جنس فلانل قرار می گیرد و در فاصله دو پارچه یک قطعه نایلون گذارده شود تا هوا ابدا خارج نگردد و پارچه پشمی از رو خیس نشود، در این حالت کمپرس سرد باعث بوجود آمدن حرارت می شود و گردش خون را تسریع می کند.

 

همچنین بخوانید:  گرما درمانی و سرما درمانی

 

کمپرس های سرد زیر شکم !

موارد استفاده :

مشکلات هضم، یبوست، اسهال مزمن، نفخ، التهابات جگر، عقب افتادگی عادت ماهانه، ضعف سیستم عصبی، التهاب دهانه رحم و بی خوابی مورد استفاده قرار می گیرد.

روش استفاده :

نصف یک پارچه طویل را در آب ولرم خیس کنید و بفشارید طوری روی شکم ترتیب بدهید که دو لایه خیس روی همدیگر قرار گیرد، قسمت خشک پارچه را به قسمت پشت ببرید و این قسمت را با آن بپوشانید و روی قسمت خیس را با پارچه پشمی یا فلانل ببندید.

کمپرس هر نیم ساعت یک بار تعویض گردد، در فاصله تعویض کمپرس قسمت زیر شکم را با آب سرد بشویید و با دقت ماساژ دهید و خشک کنید. این روش در مورد عوارض حاد و توام با تب شدید نیز به کار می رود،در بی خوابی ها یا مشکلات هضم می توان کمپرس را تمام شب نگه داشت.

کمپرس سرد پا !

مورد استفاده : مسکن درد است.

روش استفاده : کمپرس را در آب سرد فرو ببرید، بفشارید و دور قسمتی از پا که دردناک است بپیچید، به محض گرم شدن آن را تعویض کنید تا محل درد همیشه سرد باقی بماند.

کمپرس سرد در مفاصل !

موارد استفاده : دردهای مزمن مفاصل، عفونت مفاصل و سوزش در مفاصل از موارد استفاده آن است.

روش استفاده : پارچه را چندین بار تاه بزنید، در آب سرد فرو ببرید محکم بفشارید و دور مفصل دردناک بپیچید، اگر درد حاد است کمپرس را عوض نکنید بلکه هر 15 دقیقه یک بار با آب سرد مرطوب کنید تا کاملا سرد بماند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

دم گیلاس را با خواص دفع سنگ کلیه و سنگ های مجاری ادراری، درمان یبوست، سم زدا، کاهش وزن، درمان سلولیت، درمان روماتیسم، درمان نقرس، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0