چگونه با روش های آسان خانگی مورچه ها را از خانه دور کنیم ؟

3532 بازدید
28 مرداد 99
سمانه

چگونه با روش های آسان خانگی مورچه ها را از خانه دور کنیم ؟

اگر روزی مورچه ها را دیدید که در خانه تان می چرخند، بدانید که این مزاحمت موقتی می تواند به سرعت به یک مشکل جدی و دائمی تبدیل شود. این حشرات گرچه در اندازه کوچک هستند اما می توانند در آشپزخانه هنگام تهیه غذا باعث ناراحتی زیادی برای شما شوند، علاوه بر اینکه حضور آنها در آشپزخانه اشتها را کور می کند! خلاص شدن از شر مورچه ها در خانه شما ممکن است کار دلهره آور به نظر برسد، اما راه حل های خانگی نیز وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا برای همیشه از شر مورچه ها خلاص شوید؛ اگر می خواهید بدانید که چگونه باید مورچه ها را از خانه دور کنیم ، با ما همراه باشید؛

 

چگونه مورچه ها را از خانه دور کنیم ؟

چگونه مورچه ها را از خانه دور کنیم ؟

 

نوع مورچه ها را تعیین کنید.

تعیین نوع مورچه ها در خانه و آشپزخانه اولین و مهمترین بخش کار است، زیرا انواع مختلفی از مورچه ها وجود دارند که عادات و رفتارهای آنها متفاوت است، به همین دلیل برای از بین بردن آن ها به راه حل های مختلفی نیاز خواهید داشت. به انواع مختلف آنها از نظر اندازه و رنگ توجه کنید؛ مورچه هایی که در آشپزخانه ها پخش می شوند معمولا یکی از دو نوع هستند، مورچه های فرعونی (زرد) و مورچه های پیاده رو (کارگر)، اما بعضی اوقات ممکن است از انواع دیگر باشد.

بیشتر انواع مورچه ها مفید هستند مورچه ها آفات مضر مانند کک را می کشند، اما ورود آن ها به داخل کابینت های آشپزخانه شما زیاد جالب نخواهد بود، خوشبختانه می توانید با راه های مختلفی مانند اسپری آب مخلوط با لیمو یا نعناع از شر آنها خلاص شوید. اگر این روش های گیاهی نتوانند کاری انجام دهند، می توانید از سموم و آفت کش ها استفاده کنید. در نظر بگیرید که استفاده از روش های خانگی با کمترین مضرات نه تنها برای سلامتی شما بهتر است بلکه با محیط زیست شما نیز مهربان تر است. این روش های دفع مورچه از خانه، برای کودکان یا حیوانات خانگی ایمن و غیر سمی است.

بهترین راه های پیشنهادی برای خلاص شدن از شر مورچه ها

اسید بوریک، شکر و آب

مخلوطی را تهیه کنید که شامل 1 فنجان آب، 2 فنجان شکر و 2 قاشق غذاخوری اسید بوریک باشد. هنگامی که آنها در یک ردیف هستند، سم را در نزدیکی آنها قرار دهید اما توجه داشته باشید مسیر راهپیمایی آنها به لانه قطع نشود. همچنین می توانید سم را در یک مکان امن در کمد جایی که به نظر می رسد مورچه ها جمع شده اند، قرار دهید.

استفاده از بوراکس قطعی ترین روش دفع مورچه ها

بوراکس، پودر سفید رنگ طبیعی و معدنی می باشد. با قدرت تمیزکنندگی بالا و البته یک ماده بسیار سمی برای مورچه ها. از بین بردن مورچه با بوراکس، قطعی ترین روش ریشه کن کردن مورچه از خانه است. مورچه ها ابتدا جذب این ماده شده؛ اما به محض خوردن آن خواهند مرد.

یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی را با دو قاشق غذاخوری شکر، دو قاشق غذاخوری بوراکس و یک قاشق چایخوری آب مخلوط کنید. مقدار کمی از آن را روی مقوا در مکان هایی که مورچه ها هستند قرار دهید. متوجه خواهید شد که مورچه ها در آنجا جمع شده و به لانه باز می گردند. اگر سم خیلی سریع آنها را می کشد، از یک قاشق غذاخوری و نصف بوراکس استفاده کنید، زیرا برای انتقال این ماده سمی و از بین بردن گروه و ملکه باید آنها دوباره به لانه بازگردند تا در نهایت سبب نابودی تمام گروه شوند.

 

همچنین بخوانید:  با بوها حشرات را دور کنید

 

پودر تالک

پودر تالک (این ماده که محصولی صنعتی می باشد می تواند موجب جذب رطوبت، جذب بو و یا جذب روغن ها شود.) را روی زمین ریخته و با جارو برقی مورچه ها را جارو کنید و بلا فاصله کیسه جاروبرقی را در سطل زباله بریزید و از خانه دور کنید. مرحله دوم بسیار مهم است تا مطمئن شوید که هیچ گونه زیستگاه جدیدی برای مورچه ها در داخل جاروبرقی ایجاد نمی کنید.

مخلوط الکل، مایع ظرفشویی و آب

یک بطری اسپری بیاورید، آن را کاملا بشویید و یک قاشق چای خوری الکل و نصف قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را مخلوط و در آن قرار دهید، سپس بطری را با آب پر کنید، آن را به خوبی ببندید، محلول را تکان دهید تا کف کند و بعد آن را در محل مورد نظر اسپری کنید؛ از آنجا که محلول حاوی الکل است، مورچه ها از نزدیک شدن به آن خودداری می کنند.

مخلوط آب و صابون

یک مقدار صابون مایع و آب را درون یک بطری اسپری بریزید و آنرا خوب تکان دهید تا آب و صابون بخوبی مخلوط شوند، و به محض دیدن مورچه های مزاحم در خانه، محلول را روی آن ها اسپری کنید. پنج دقیقه صبر کرده و سپس ناحیه را پاک کنید. خلاص شدن از شر مورچه ها به این صورت راحت تر خواهد بود.

همچنین می توانید از صابون رنده شده برای تهیه محلول اسپری استفاده کنید. کمی صابون را رنده کرده و  به حدود یک لیتر آب اضافه کنید، سپس مخلوط را در مایکروویو قرار دهید تا صابون حل شود و بعد آن را درون بطری اسپری کنید. این روش برای کودکان و حیوانات خانگی بی خطر است زیرا فاقد سموم دفع آفات می باشد و همچنین می تواند برای دفع حشرات از باغچه نیز استفاده شود.

لیمو

یک فنجان آب لیمو را با 4 فنجان آب گرم در یک کاسه بزرگ مخلوط کنید، سپس یک تکه پارچه را در مخلوط قرار دهید و سطوح داخل کابینت ها، کمد ها و اطراف یخچال و هر سطح دیگری که ممکن است مورچه ها باشند را با آن پاک کنید. بوی اسید مورچه ها را دفع می کند؛ از پوست پرتقال و پوست خیار نیز می توان برای دفع مورچه از خانه استفاده کرد.

دارچین و ادویه ها

مقداری پودر دارچین را در مناطقی که احتمالا مورچه ها در آن وارد می شوند (پنجره، لبه ها، و غیره) و همچنین لبه های میز و مناطقی که به طور کلی مورچه ها یافت می شود، پخش کنید.  عطر دارچین دافع مورچه است، اما باعث می شود خانه شما نیز بو بگیرد. همچنین می توانید از این ادویه ها و گیاهان نیز برای دفع مورچه ها استفاده کنید:

  • فلفل سیاه
  • فلفل هندی
  • میخک
  • سیر
  • برگ خلیج (برگ بو)
  • برگ نعناع
  • برگ های ریحان

خاک دیاتومه

خاک دیاتومه نوعی خاک است که از بقایای فسیلی جلبک های تک سلولی پوسته سخت دیاتومه ها تشکیل شده است. این ماده، پودر باقیمانده از فیتوپلانکتون های دریایی فسیل شده می باشد. استفاده از این خاک یکی از راه کارهای موثر در دفع ساس، سوسک، کنه، حشرات، انگل ها و ویروس ها می باشد به نحوی که به بدن آنها چسبیده و باعث خشک شدن و در نتیجه از بین بردن آنها می گردد.

بدین منظور لایه نازکی از پودر را دور تا دور پایین دیوارهای خانه، زیر یخچال، روی طاقچه، زیر کابینت ها یا هر محل دیگری که ممکن است ردی از مورچه ها دیده باشید، بپاشید.

 

چگونه مورچه ها را از خانه دور کنیم ؟

چگونه مورچه ها را از خانه دور کنیم ؟

 

مورچه ها را با مواد طبیعی دیگر دفع کنید

برای دفع مورچه ها می توانید از قهوه، آرد ذرت، برنج، پوست خیار، گچ و پودر بچه استفاده کنید. مورچه ها بوی این مواد را دوست ندارند، بنابراین اغلب از نواحی پوشیده از این مواد، فرار می کنند. این مواد را در مناطقی که مورچه ها هستند، پخش کنید و بررسی کنید که کدام یک از آن ها در خانه شما موثرتر است و مورچه ها را از بین می برد.

اثری که از مورچه ها باقی می ماند را پاک کنید

حتی اگر فقط یک مورچه را در خانه خود پیدا کنید، به احتمال زیاد بعدا مورچه های بیشتری را پیدا خواهید کرد، و این به دلیل اثری است که مورچه ها به هنگام عبور از خود باقی می گذارند تا بقیه مورچه ها آن را دنبال کنند. شکار آن ها به این طریق است وقتی یکی از آنها طعمه ای راپیدا کرد با ترشح بوی از روی غده های بدنش دیگر مورچه ها را باخبر می کند. استفاده از جارو برای خلاص شدن از ردپای مورچه ها کافی نیست، بنابراین برای خلاص شدن از آن به مواد ضد عفونی کننده احتیاج دارید.

1- نصف فنجان سرکه و نصف فنجان آب را درون یک بطری اسپری مخلوط کنید و تمام سطوح داخل خانه خود را با این مخلوط اسپری کنید. به یاد داشته باشید که این محلول مورچه ها را در خانه شما از بین نمی برد تنها اثری که مورچه ها از خود باقی می گذارند را تمیز می کند تا مورچه های دیگر نتوانند از آنها پیروی کنند.

2- یک اسفنج را در آب صابون فرو کنید و مسیر مورچه ها را با اسفنج پاک کنید، سپس اسفنج را بشویید و در صورت لزوم تکرار کنید تا زمانی که تمام مورچه ها تمام شوند.

3- مسیر مورچه ها را با یک محلول پاک کننده یا سفید کننده همه منظوره اسپری کنید، سپس آن را با یک حوله مرطوب پاک کنید.

از وارد شدن مورچه ها به خانه جلوگیری کنید

همه ورودی های مورچه را ببندید

با استفاده از عایق سیلیکون، تمام ترک هایی را که مورچه ها وارد خانه می شوند، آب بندی کنید. ترک ها اغلب در نزدیکی پنجره ها و درها وجود دارند، بنابراین مسدود کردن آنها مانع از ورود مورچه ها خواهد شد و همچنین به کنترل دمای خانه کمک خواهد کرد.

اقدامات لازم برای از بین بردن دائمی مورچه

  • آگاه باشید که از بین بردن مورچه ها بوسیله طعمه فرایندی است که زمان می برد. این روند می تواند روزها تا هفته ها طول بکشد.
  • هنگام استفاده از طعمه ها، باید مراقب باشید که هیچ ماده غذایی دیگری در جای خود باقی نماند.
  • اگر مشکل همچنان ادامه داشت از یک متخصص حرفه ای بخواهید که شما را راهنمایی کند. متخصصان این شرکت ها می توانند ورودی های لانه را پیدا کنند و ممکن است قادر به یافتن بیش از یک لانه باشند که در یافتن بهترین راه حل های ممکن برای رهایی از مورچه ها کمک می کند.
  • از بازگشت دوباره مورچه ها جلوگیری کنید.
  • مواد غذایی را در ظروف محکم نگه دارید. این امر همچنین به تازه ماندن غذا کمک می کند.
  • سینک آشپزخانه را تمیز نگه دارید.
  • ظرف های کثیف درون سینک را بشویید و آن ها را در طول شب رها نکنید.
  • اطمینان حاصل کنید که هیچ مواد غذایی باقی مانده که ممکن است شب ها مورچه ها را به خود جلب کند وجود ندارد.
  • برای خلاص شدن از بوهای باقی مانده مواد غذایی، کمی از سفید کننده ها را درون ماشین ظرفشویی یا سینک ظرفشویی بریزید.
  • با محلول نیمی سرکه و نیمی دیگر از آب کف آشپزخانه را بشویید.
  • می توانید محلول سرکه و آب را در نزدیکی غذاهای غذایی حیوان خانگی خود اسپری کنید تا از جمع شدن مورچه ها در آنجا جلوگیری کنید.
  • مرتبا سطل زباله را تمیز کنید؛ از کیسه های زباله خوب و بادوام استفاده کنید و زباله ها را سریع از خانه دور کنید که به مورچه ها فرصت ندهد تا درون سطل زباله به جستجوی مواد غذایی بپردازند.
  • سعی کنید مقداری جوش شیرین را درون سطل زباله بپاشید تا از بو و مورچه هایی که به واسطه بوی مواد غذایی جذب می شوند خلاص شوید.
  • از آنجا که مورچه ها موجودات شبانه هستند، شب ها تله تعیین کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

بوراکس را با خواص پاک کردن فرش، دفع حشرات، تمیز کردن کاسه دستشویی، تمیز کردن سینک ظرفشویی، رفع بوی سطل زباله، دفع موش ها، از بین بردن چربی ها، تمیز کردن وسایل آشپزخانه، رفع بوی بد یخچال، پاک کردن دوش، وان و کاشی ها، از بین بردن زنگ زدگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

4
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ناشناس
    20 بهمن 1402

    سلام برادر خونمون مورچه ریزداره چه کارکنم براهمیشه ازدستشون راحت بشم باتشکر

    • عطارک
      22 بهمن 1402

      عرض ادب و احترام

      داخل همین مقاله بصورت کامل توضیح داده شده٬‌ضمن اینکه داخل اینستاگرام در اینباره ویدیویی قرار دادیم.

      شاد و تندرست باشید.

  2. صفرعلی پاشای
    27 اردیبهشت 1402

    سلام خسته نباشی ببخشید مزاحم شدم چیزهایی خوبی گفتید عمل کرد مورچه طرف که پودر قهوه تلخ ودارچین همه راه فرار کردن دستتون درد نکند همیشه سلامت سالم شاد بمانی روز خوشی داشته باشید

    • عطارک
      29 اردیبهشت 1402

      درود بر شما

      سپاس فراوان از درج نظر و تجربه تان٬ لطفا دیگر مقالات موجود در بلاگ عطارک را نیز ملاحظه بفرمایید.

      شاد و سلامت باشید.

0