topNotif

موهایمان را بشناسیم

1702 بازدید
27 مرداد 97
سمانه

موهایمان را بشناسیم و از آن مراقبت کنیم

مو عنصری است ضمیمه پوست، قسمت مرئی آن که ساقه است از سلول های مرده تشکیل شده و ریشه آن از سلول های زنده به وجود آمده است، موی سر از دیرباز به عنوان مکمل و شکل دهنده زیبایی شناخته شده و مدل های مختلفش تنوع آدم ها را با یکدیگر از نظر شکل ظاهری سبب می شود.

ترکیبات شیمیایی مو

مو از ماده ای به نام کراتین ساخته شده است و اگر این ماده را تجزیه کنیم کربن، هیدروژن، اکسیژن، گوگرد و ازت به دست می آید.

موهایمان چگونه تغذیه می شوند؟

هر مو دارای پیازی است که با رگ های خونی در تماس بوده و همین تماس با خون است که اسیدهای آمینه خون و سایر مواد را جذب و سبب ایجاد سلول های مو می شود. سلول های تازه ساز سلول های قدیمی را به خارج پوست می رانند و همین سلول های رانده شده و مرده هستند که با تحولاتی تبدیل به مو می شوند.

عمر طبیعی مو چقدر است؟

عمر طبیعی هر تار مو از 3 تا 6 سال است و رشد آن به طور متوسط 12 تا 15 سانتیمتر در سال است.

موهایمان را بشناسیم

موهایمان را بشناسیم

ساختمان مو

مو از ضمائم پوست بدن است. از نظر فیزیولوژی مو از چهار قسمت تشکیل شده است که در ادامه ذکر می شوند.

1.کوتیکول (قسمت خارجی مو) که به صورت ذرات ریزی روی هم و مرتب قرار گرفته اند و در مقابل نور عمل انعکاس را انجام می دهند. موهای سالم عمل انعکاس نور را بهتر انجام می دهند. سلول های قسمت خارجی مو تقریبا مانند فلس های ماهی روی هم قرار گرفته اند.

2.کورتکس (سفیده مو) در این قسمت پیگمنت های رنگی مو قرار گرفته اند و از سلول های زیادی تشکیل شده اند.

3.میدولا (لوله تغذیه) که به وسیله این لوله، مو از ریشه یا پیاز مو تغذیه می کند.

4.پیاز مو – پیاز مو یا ریشه مو در فرورفتگی های داخل پوست قرار گرفته است، نمو مو از این قسمت با تقسیم سلولی انجام می گیرد از قسمت انتهایی پیاز مو مویرگ هایی به نام سرخرگ و سیاهرگ وارد می شوند.

در ساختمان مو از ریشه گرفته تا نوک به هیچ وجه مویرگ خونی و عصب وجود ندارد و به همین سبب وقتی موها کوتاه می شود درد احساس نمی شود در اطراف پیاز مو غده های چربی ترشحات خود را از اطراف مو به بیرون می ریزند.

تارهای ماهیچه ای غیر ارادی ریشه مو را به پوست متصل می کند. این تارهای ماهیچه ای غیر ارادی در اثر سرما و بعضی تحریک های عصبی منقبض شده باعث راست شدن موها می شوند. در یک سانتیمتر مربع پوست بدن تعداد 6 میلیون سلول، 100 غده عرقی، 4 متر مویرگ، یک متر رشته های عصبی، 5 غده چربی و در پوست سر 100 تا مو وجود دارد.

یک تار مو از چه تشکیل شده است !؟

  • 49 درصد کربن
  • 23 درصد اکسیژن
  • 17 درصد ازت
  • 6 درصد هیدروژن
  • 4 درصد گوگرد
  • و مواد دیگر از قبیل آلومینیوم، کلسیم و سدیم که یک درصد مو را تشکیل می دهند.

 

همچنین بخوانید:  ماسک موی پاپایا درمان قطعی برای موهای خشک

 

رشد و ریزش مو

رشد مو به عوامل گوناگون بی شماری بستگی دارد. تغذیه کافی، بهداشت و فعالیت منظم غدد چربی، در رشد و سلامت مو نقش موثری دارد.

عوامل مهم طبیعی ریزش مو

وراثت، بالا رفتن سن، در خانواده ای که پدر یا مادر دچار طاسی یا کم مو هستند اطفال آن ها نیز به احتمال زیاد دچار کم مویی می شوند. البته این امر در مورد مردان بیشتر رایج است. پیری یکی از عوامل مهم طبیعی ریزش مو به شمار می رود. همانطور که پوست بدن در اثر پیر شدن و بالا رفتن سن و سال کم کم حالت نرمی و لطافت خود را از دست داده و سخت می شود و به علت عدم گردش خون چین و چروک در پوست پدید می آید، مو هم در اثر پیر شدن شخص سخت شده و پیاز مو قدرت جذب مواد غذایی را از دست داده شروع به ریزش می کند.

عوامل غیر طبیعی ریزش مو

عوامل غیر طبیعی ریزش مو بسیار است. فقط به چند عامل اشاره می شود.

  1. در اثر غم و غصه زیاد ثابت شده که پس از مدتی موها شروع به ریزش می کنند.
  2. نداشتن تغذیه خوب و کافی و عدم رعایت بهداشت سر سبب ریزش موها می شود.
  3. شوک عصبی ناگهانی سبب می شود به فاصله کوتاهی موها شروع به ریزش کند. اختلال در اعصاب محرک تارهای ماهیچه ای و غیره به پیاز موها ضربه می زند و عوارض ناشی از آن ریزش مو را به دنبال دارد.

نکاتی در مورد موها

رشد موها در یک ماه بین 1 تا 1/5 سانتیمتر است. تعداد تار موی سر بین 100000 تا 150000 می باشد. دوره حیات مو به طور نسبی 2 تا 6 سال است. 75 تا 90 روز بعد از مرگ موها از ریشه می افتند. یک تار مو می تواند 300 درجه حرارت را تحمل کند. یک تار مو می تواند 40 تا 100 گرم وزن را تحمل کند. رطوبت مناسب برای مو بین 35 تا 60 درجه است.

مو به طور طبیعی رطوبت هوا را جذب کرده و به اندازه 10 تا 15 درصد به قطر آن اضافه می شود. عمر دانه های رنگی مو 35 سال است. اگر مو قبل از سن 35 سالگی سفید شود چند علت می تواند داشته باشد ارثی بودن، کمبود مواد غذایی، مرض های مو، ناراحتی اعصاب، شوک، ترس جز این عوامل می باشند.

ریزش طبیعی مو در 24 ساعت بین 10 تا 30 تار مو است. علت های ریزش غیر طبیعی مو عبارتند از کمبود مواد غذایی، ضعیف شدن پیاز مو، ترشح اضافی غدد چربی مو، زایمان، رژیم غذایی، عمل جراحی جز این عوامل هستند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن کندش را با خواص از بین برنده طاسی، درمان کچلی، پرپشت کننده ابرو مژه، پرپشت کننده ریش و سبیل، افزایش رشد و بلندی مو، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0