topNotif

مکانیسم حرارت بدن انسان چگونه است

7527 بازدید
13 بهمن 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 5 دی 1400

مکانیسم حرارت بدن انسان چگونه است و چگونه بدن ما گرم باقی می ماند ؟

انسان یک موجود خون گرم است. دمای طبیعی بدن انسان در همه فصل ها یکسان باقی می ماند و از محیط خارجی تاثیر نمی پذیرد. دمای طبیعی بدن یک انسان سالم سی و هفت درجه سانتی گراد است. حال باید دانست که انرژی حرارتی که سبب گرم نگه داشتن بدن انسان می شود از کجا به دست می آید.

بدن ما انرژی حرارتی را از غذاهای مصرفی روزانه تامین می کند. مواد غذایی توسط فرآیند اکسیداسیون که نوعی سوختن است، حرارت تولید  می کنند. همان طور که از سوختن مواد سوختنی حرارت تولید می شود، به همان ترتیب از سوختن مواد غذایی هم حرارت تولید می شود، تنها اختلاف بین این دو سوختن این است که از سوختن مواد سوختنی حرارت و نور تولید می شود ولی از اکسیداسیون و سوختن مواد غذایی نوری حاصل نمی گردد.

مکانیسم حرارت بدن انسان چگونه است

مکانیسم حرارت بدن انسان چگونه است

حرارتی که توسط مواد غذایی ایجاد می گردد، برای انجام کارهای مختلفی استفاده می شود. به طور طبیعی روزانه 2500 کالری، انرژی حرارتی در بدن انسان تولید می شود و این انرژی بدن را گرم نگه داشته و قسمت های مختلف بدن را در انجام کارهای مختلف توانا می سازد.

دمای بدن انسان توسط مرکز دما در مغز ثابت نگه داشته می شود. این مرکز شامل سه قسمت است،

  1. مرکز کنترل که دمای خون را ثابت نگه داشته و آن را تنظیم می کند.
  2. مرکز حرارت که دمای خون را کنترل کرده و در موقع پایین آمدن، آن را بالا می برد.
  3. مرکز سرما که در هنگام افزایش دما، دما را پایین می آورد.

چرا تب می کنیم :

وقتی در مرکز دما، نارسایی ایجاد می شود، بدن شروع به لرزیدن می کند و سرانجام منجر به ایجاد تب می شود. ایجاد نارسایی در مرکز حرارت در بدن تولید لرز و ایجاد نارسایی در مرکز سرما در بدن ایجاد تب می کند. از نظر فیزیولوژیکی لرز یک حالت خود به خودی ماهیچه ها است. به این ترتیب که در هنگام لرز ماهیچه های بدن سریعا منقبض و سفت شده و سپس دوباره به حالت استراحت یا انبساط بر می گردند.

 

همچنین بخوانید:  درمان تب بدون دارو با بهترین نسخه های خانگی

 

در حقیقت عمل انقباض و استراحت ماهیچه در مدت زمان کوتاهی مرتبا تکرار می شود و در نتیجه لرز ایجاد می شود. در اثر انقباض ماهیچه ها، سلول های ماهیچه ای غذای بیشتری برای تولید انرژی می سوزاند و در نتیجه گرما ایجاد می شود و سبب می شود که بدن گرم نگه داشته شود. به طور طبیعی زمانی که دمای بدن از حد طبیعی پایین تر می رود بلافاصله مرکز گرما یا مرکز حرارت شروع به کار می کند. آن گاه توسط غدد به خصوصی در بدن، ترکیبات شیمیایی قابل سوختن، ایجاد می شود که توسط کبد و عضلات، مورد استفاده قرار می گیرند و سوزانده می شوند تا دمای بدن در اثر تولید حرارت به حد طبیعی برسد.

همچنین زمانی که دمای بدن به علتی بالا رود، مرکز سرما شروع به کار می کند و فرآیند اکسیداسیون یا سوختن مواد غذایی کند شده و غدد عرق شروع به ترشح عرق می کنند، آب و بعضی از نمک ها، همراه با مواد زاید از طریق عرق از بدن دفع می شوند، این پدیده به خنک شدن بدن کمک می نماید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریحان خشک را با خواص درمان سرطان، پیشگیری از دیابت، درمان بیماری های قلبی، ضد یبوست و اسهال، درمان سردرد، افسردگی و استرس، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

5
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0