topNotif

مکمل های غذایی اساسی در رژیم غذایی 

1501 بازدید
05 اسفند 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

مکمل های غذایی اساسی در رژیم غذایی که بد نیست با آن ها آشنا شویم

رژیم غذایی سالم، مواد مغذی لازم، مایعات کافی، آمینو اسید و اسیدهای چرب لازم، ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی و همچنین کالری لازم را برای بدن فراهم می‌آورد. همچنین رژیم غذایی سالم به همراه ورزش می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی از جمله چاقی، بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲، فشارخون بالا و سرطان را در شما کاهش دهد. برخلاف آنچه خیلی از افراد تصور می‌کنند، داشتن رژیم غذایی سالم می‌تواند بسیار ساده و آسان باشد. در این مقاله چند مکمل غذایی اساسی در رژیم غذایی را به شما معرفی می‌کنیم.

جوانه گندم :

جوانه زدن گندم به معنای آزاد شدن نیروی حیاتی است که به صورت خفته در دانه ی گندم قرار دارد. نیروی قابل ملاحظه ایی، اعضای مختلف جوانه را به حرکت وا می دارد. نوعی همکاری اسرار آمیز که هنوز هم بخشی از آن از نظر علم پنهان است. در جریان جوانه زدن آنزیم ها، مخمرها، دیاستازها و کاتالیزها نه تنها جذب تمام عناصر جوانه را برای بدن آسان می کنند بلکه آن را از عناصری که قبلا نداشته اند غنی می سازد. به عنوان مثال گندم ویتامین ث ندارد در حالی که در جریان عمل اسرار آمیز جوانه زدن این ویتامین در جوانه حضور پیدا می کند. جوانه گندم به شکل اعجاب آوری از نمک های معدنی، عناصر مورد نیاز بدن، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب و فیبر، اشباع است.

موارد مصرف گندم :

خستگی، گریپ، کمبود مواد معدنی، از بین رفتن کلسیم، کم خونی، لاغری، لنفاتیسم، راشیتیسم، بارداری، شیر دادن، ناتوانی جنسی، ضعف، کسالت، بی اشتهایی، کمک به نوجوانان در دوره امتحانات و ورزشکاران در دوران مسابقات، کار فکری بیش از حد، ناراحتی های یائسگی، گرایش به تشنج، فشار خون پایین، بیماری های عفونی، ریزش مو، کرم خوردگی دندان.

– خواص درمانی : تامین مواد معدنی مختلف، تقویت کننده، ضد کم خونی، محرک فیزیکی و عصبی، تقویت کننده ی نیروی جنسی و تنظیم کننده ی متابولیسم.

– طریقه مصرف : به صورت پودر، همراه با سایر مواد غذایی، به صورت گرانول برای مصرف مستقیم، به شکل روغن، البته نباید جوانه های تازه ای را که در منزل می توانید از دانه ی گندم به دست آورید و فعال ترین نوع آن نیز است، فراموش کنید.

مکمل های غذایی اساسی در رژیم غذایی 

مکمل های غذایی اساسی در رژیم غذایی

سبوس :

غلات دانه ی گندم را که سه قسمت دارد سبوس می نامند. این غلات اساسا از فیبرهای غذایی (سلولز و همی سلولز) تشکیل شده است. این فیبرهای گیاهی خواص جالبی دارند، زیرا شیره ی دستگاه گوارش قادر نیست آن ها را هضم کند و در نتیجه، این ماده برای بدن قابل جذب نیست.

بنابراین، سبوس نوعی ماده غذایی محسوب می شود که باقیمانده و حجم مواد غذایی هضم شده را افزایش می دهد، زیرا مانند قطعه ای اسفنج آب را به خود جذب می کند. با آبدار شدن مواد دفعی حجم آن ها افزایش یافته و به این ترتیب سبوس حرکات دودی روده را که باعث پیشروی این مواد در روده می گردد، آسان می سازد.

موارد مصرف سبوس :

یبوست مزمن یا اتفاقی، تمام ناراحتی هایی که به علت یبوست ایجاد می شوند (التهاب دیورتیکول، آپاندیسیت، بواسیر، سنگ های صفراوی، چاقی مفرط، پیشگیری از سرطان).

– خواص درمانی سبوس : ملین.

– طریقه مصرف : از سبوس می توان به صورت پودر در مواد غذایی و همچنین در بسیاری از مکمل های غذایی استفاده کرد.

– تذکر : مصرف بیش از حد سبوس برای اشخاصی که مخاط روده ی آن ها خیلی حساس است ممنوع است. زیرا ممکن است باعث ایجاد تحریکاتی در این گونه اشخاص شود.

مکمل های غذایی اساسی در رژیم غذایی 

گیاه عشقه :

ریشه گیاه عشقه مشهورترین گیاه مقوی جهان است که به داشتن آثار درمانی استثنایی معروف است. برداشت اول این گیاه بهتر از برداشت دوم آن است. پزشکان چینی معتقدند که این گیاه دارویی برای تمام دردهاست. مصرف مداوم آن بدن را تقویت می کند و عمر را طولانی می سازد.

موارد مصرف گیاه عشقه :

ناتوانی، سرد مزاجی، ضعف و بی حالی، حالت عصبی و نگرانی و اضطراب، خستگی شدید فیزیکی، لاغری شدید، گذراندن مسابقات ورزشی یا دوره تحصیلی سنگین، فشارهای عصبی، کم اشتهایی، کمبود انرژی حیاتی، سرگیجه و تهوع، سرفه و ناراحتی های تنفسی، پیشگیری از پیری، ناراحتی یائسگی.

– خواص درمانی : محرک عمومی بدن، کمک به تطبیق بدن با شرایط جوی مختلف، رفع خستگی و فشار عصبی، محرک هورمون های جنسی و کورتوکس مغزی، ضد کم خونی، تنظیم کننده ی قلب و کلیه، محرک مجاری تنفسی و گوارش.

– طریقه مصرف : ریشه ی این گیاه را برای دم کردن رنده می کنند. همچنین از پودر، اسانس الکلی و شربت آن نیز استفاده می شود.

لیستسن سویا :

لیستسن سویا تقریبا دارای نود و پنج درصد فسفولیپید است که در مغز، کبد و غدد جنسی، عضلات و غشاهای سلولی وجود دارد. دو منبع اصلی فسفولیپیدها زرده تخم مرغ و دانه سویا هستند. لیستین به عنوان مکمل غذایی مورد مصرف قرار می گیرد از سویا به دست می آید. خاصیت جالبی که این ماده دارد حلال بودن طبیعی آن است و به دلیل همین خاصیت از چسبیدن چربی ها و کلسترول که در خون وجود دارد به دیواره ی عروق جلوگیری می کند و آن ها را پراکنده می سازد.

علاوه بر آن، این ماده چربی های جذب شده پس از صرف غذا را نیز حل می کند و برای ساده تر شدن عمل هضم آن ها را به صورت امولسیون در می آورند. این ماده همچنین سلول های کبدی را تحریک و به این ترتیب ترشح صفرا را تسهیل می کند و بالاخره این ترکیبات جریان عصبی را از طریق بهبود کارایی نرون ها در مغز تقویت می کنند.

موارد مصرف لیستسن سویا :

زیاده روی در مصرف کلسترول، آرترواسکلروز، نارسایی کبدی، سوء هاضمه، خستگی عصبی، کار بیش از حد، ضعف و بی حالی و بی خوابی.

– خواص درمانی آن : کاهش کلسترول خون، محرک اعصاب، مسهل صفرا.

– طریقه مصرف : به صورت پودر یا تکه های کوچک در غذا ریخته می شود.

 

همچنین بخوانید:  مصرف مکمل های غذایی در دوران بارداری

 

عسل :

عسل از شیره ای که زنبور عسل از روی گل ها به وسیله ی خرطوم خود جمع آوری می کند و در کیسه ی داخل بدنش قرار می دهد و قبل از رسیدن به کندو توسط لوله ی گوارشی وی تهیه می شود. تبدیل شهد گل به عسل در بدن زنبور از طریق گرفتن آب شهد به وسیله عمل پیش هضمی روی قندهای ترکیبات قندی شهد، تحت تاثیر دیاستازهایی که به وسیله غدد بزاقی زنبورها ترشح می شوند انجام می گیرد.

به این ترتیب، پلی ساکاریدهای شهد به قندهای ساده ی عسل یعنی فروکتوز و گلوکز تبدیل می شوند. این قندهای ساده مستقیما و به راحتی در بدن انسان بدون آن که احتیاجی به هضم اولیه داشته باشند جذب می شوند. بنابراین، آن ها به وسیله عروق خونی که دیواره های روده را پوشانده، وارد جریان خون می شوند. سپس آن ها از طریق ورید باب به کبد وارد می شوند و در آن جا به گلیکوژن تبدیل می شوند که این عنصر توسط بدن برای مصارف انرژی زا به کار می رود.

انواع عسل و  اثرات و کاربردهای مختلف آن ها :

  • عسل بلوط : ناراحتی های گردش خون، کم خونی، خستگی و ضعف و بی حالی.
  • عسل گون : التهاب مثانه، ورم پروستات، روماتیسم، سنگ مجاری ادرار.
  • عسل اسطوخدوس : سردرد، میگرن، بی خوابی، ناراحتی های مجاری تنفسی، انگل های روده ای و تب.
  • عسل پونه : برونشیت، سرفه، نفخ معده، خستگی شدید، ضعف و بی حالی، گریپ، بیماری های عفونی، کم اشتهایی، آنژین، از دست دادن صدا، ورم معده، زخم، انگل های روده ای، فشار خون پایین.
  • عسل همراه با موم (که از نظر گرده گل، پرویولیس و موم غنی است) : سینوزیت، زکام اسپاسمی، ناراحتی های تنفسی، ورم معده، ورم لثه، در مورد برفک دهان آن را باید بجوید.

خواص درمانی عسل:

تولید انرژی و نیرو، افزایش مقاومت بدن، به دست آوردن دوباره نیروی بدنی، ملین و جانشینی مناسب برای قند در تمام سنین.

– موارد مصرف : ورزشکاران در دوران مسابقات، تمرینات یا بازیابی نیروی بدنی، نوزادان، کودکان، پبوست مزمن عملی، ورم روده، زخم معده، ورم لوله ی گوارشی، تحریکات گلو، سرفه، جانشین قند برای افراد مبتلا به دیابت سبک.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه عشقه را با خواص  رفع سردرد، درمان سرفه، باز کردن عادت ماهانه، التیام زخم و درمان التهابات پوستی، درمان آرتروز و درمان دردهای مفصلی، درمان سرماخوردگی، کاهش فشار خون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0