topNotif

ناراحتی های شایع در دوران بارداری و روش های درمان آن ها

2469 بازدید
08 خرداد 99
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

ناراحتی های شایع در دوران بارداری و روش های درمان آن ها

صرف نظر از آنکه در دوران بارداری مراقبت خوبی هم از زن کرده باشید، همواره این احتمال وجود دارد که ناراحتی هایی برای مادر باردار پیش آید. ناراحتی های شایع عبارتند از چیزهایی که بسیاری از زنان باردار در آن موارد ناراحتی دارند. در این مقاله 20 ناراحتی های شایع در دوران بارداری و روش های درمان آن ها را شرح می دهیم. با ما همراه باشید؛

1- ناراحتی های معده (تهوع و تنفر از بعضی غذاها)

بسیاری از زنان در ماه های اول بارداری تهوع دارند. گاهی این پدیده را بیماری صبحگاهی می نامند. اگر تهوع خفیف باشد، مادر را ترغیب کنید که یکی از راه علاج های زیر را امتحان کند:

  • مصرف چند عدد بیسکویت، نان خشک، نان خشک مکزیکی، نان فطیر هندی، یا سایر غذاهای غله ای صبح پیش از برخاستن از بستر.
  • صرف غذا در وعده های بیشتر و به مقدار کمتر به جای صرف 2 یا 3 وعده غذای مفصل، آشامیدن مکرر مقادیر کم مایعات.
  • آشامیدن یک فنجان جوشانده زنجبیل یا جوشانده دارچین 2 یا 3 بار در روز پیش از غذا. برای تهیه جوشانده زنجبیل، نصف تا یک قاشق چای خوری ریشه زنجبیل خرد شده را در یک فنجان آب جوش بریزید. برای تهیه جوشانده دارچین، نصف تا یک قاشق چای خوری دارچین خرد شده را در یک فنجان آب جوش بریزید.
  • مصرف کپسول های ویتامین ب 6 (ما ویتامین ب6 50 میلی گرم را توصیه می کنیم. یک کپسول را روزی 2 بار مصرف کنید).

*مادر می تواند از شفاگرهای سنتی هم راجع به سایر داروهای گیاهی و معالجات که ممکن است در درمان بیماری صبح گاهی مفید باشند سوال کند.

اگرچه هیچ گونه پرهیز غذایی در دوران بارداری وجود ندارد، زن باردار ممکن است متوجه شود که ناگهان از غذایی که همیشه دوست داشته متنفر شده است. نخوردن آن غذا هیچ اشکالی ندارد و احتمالا پس از زایمان دوباره به آن علاقه مند خواهد شد. اما او باید دقت کند که مابقی رژیم غذایی اش حاوی مقادیر زیاد مواد مغذی باشد.

 

ناراحتی های شایع در دوران بارداری

ناراحتی های شایع در دوران بارداری

 

2- ویار

ویار عبارت است از تمایلی نیرومند به خوردن غذایی معین یا چیزهایی که به هیچ وجه غذا نیستند؛ مانند گچ یا خاک رس. اگر زنی ویار غذاهای خوب و مغذی مانند لوبیا، تخم مرغ، میوه ها و سبزیجات داشته باشد، خوردن هر مقدار از این ها هیچ اشکالی ندارد. اما نباید از غذاهای غیر مفید مانند آب نبات، نوشابه یا اسنک های بسته بندی زیاد مصرف کند.

اگر زنی به چیزهایی مانند خاک رس ویار پیدا کرد، باید به او هشدار داده شود که چنین چیزهایی نخورد. این موارد ممکن است او را مسموم کند، همچنین ممکن است او را به بیماری های انگلی دچار کند. او را ترغیب کنید که در عوض مقادیر زیادی غذاهای حاوی کلسیم و آهن مصرف کند.

3- سوزش یا درد در معده

احساس سوزش یا درد در معده یا مابین سینه را سوءهاضمه یا سوزش سر دل می خوانند. علت آن است که بچه ی در حال رشد معده ی مادر را احاطه می کند و آن را بالاتر از حد معمول می راند. این خطری ندارد و معمولا پس از زایمان برطرف می شود. اینک برخی چیزهایی که زن باردار برای راحتی خود باید انجام دهد را مرور می کنیم:

  • غذا را به مقدار کم و دفعات زیاد صرف کند.
  • با هر وعده غذا انبه هندی مصرف کند.
  • غذا و مایعات را جداگانه بخورد.
  • شیر بیشتری بنوشد.
  • از غذاهای پر ادویه و چرب پرهیز کند.
  • هنگام خواب سر را بالاتر از شکم قرار دهد.
  • لباس های گشاد بپوشد.
  • آنتی اسیدهایی که حاوی نمک کم و فاقد آسپرین هستند، مصرف کند.

4- خواب آلودگی

برخی زنان باردار در بیشتر اوقات روز احساس خواب آلودگی می کنند. این پدیده در خلال 3 ماهه اول حاملگی بسیار شایع است. زنی که احساس خواب آلودگی می کند بهتر است زیاد استراحت کند. اگر زنی احساس ضعف هم بکند، ممکن است مشکلات دیگری داشته باشد مانند عفونت، افسردگی یا کم خونی که باید توسط پزشک متخصص زنان بررسی شود.

5- مشکلات خواب

اگر زنی به علت ناراحتی یا بی قراری، نتواند بخوابد، موارد زیر ممکن است مفید باشد:

  • روی پهلو و با چیزی که باعث راحتی شود، مانند بالشت یا برگ های لوله شده موز، مابین زانوها و کمرش دراز بکشد.
  • شوهر، فرزندان یا خانواده پیش از رفتن او به بستر با او آرام صحبت کنند تا به آرامش او کمک شود.
  • کسی او را ماساژ دهد.
  • پیش از خواب شیر گرم یا سوپ داغ بنوشد.

 

همچنین بخوانید:  نحوه صحیح نشستن و خوابیدن در دوران بارداری

 

6- درد ناگهانی در یک طرف قسمت زیر شکم

رحم توسط رباط هایی در جای خود نگه داشته می شود. رباط ها مانند طناب های محکمی هستند که رحم را به استخوان های مادر متصل می کنند. یک حرکت ناگهانی گاهی باعث بروز درد شدید در این رباط ها می شود که ممکن است بسیار دردناک باشند اما خطری ندارند. درد ظرف مدت چند دقیقه متوقف می شود. ضربه بسیار آرام روی شکم یا گذاشتن پارچه گرم روی آن ممکن است مفید باشد.

7- کرامپ (گرفتگی دردناک عضلات) در اوایل بارداری

بروز کرامپ های خفیف گهگاهی (مانند کرامپ های توام با خونریزی ماهانه) در خلال 3 ماهه ی اول بارداری طبیعی است. این کرامپ ها برای رشد زهدان پدید می آیند. اما اگر کرامپ ها منظم (به طور منظم بروز کنند و برطرف شوند) یا ثابت (همواره وجود داشته باشند) و بسیار شدید یا دردناک باشند، یا اگر زن باردار لکه بینی یا خونریزی نیز داشته باشد، این ها علائم خطرند و ممکن است به کمک پزشکی فوری نیاز داشته باشد.

8- دردهای منقطع و دائم در مفاصل

بدن زن باردار به تدریج نرم و شل می شود تا بچه بتواند رشد کند و او نیز بتواند زایمان کند. گاهی مفاصل (به ویژه مفصل ران) نیز شل و ناراحت می شوند. این خطری ندارد، و پس از زایمان بهتر خواهد شد. همچنین سایر دردهای دائم و منقطع در بارداری شایع هستند. اما اگر هر یک از علائم خطر زیر را مشاهده کردید، بایستی به مشاوره پزشکی بروید:

  • مفاصل قرمز و متورم، دردهای شدید، علائم کم خونی، در مفصلی یا ضعف

9- کمردرد

بسیاری از زنان دچار کمردرد می شوند. وزن بدن، رحم و آب اضافی بر استخوان ها و عضلات زن فشار می آورند. کار سخت نیز می تواند موجب کمردرد شود. اکثر انواع کمردرد طبیعی هستند. شوهران، فرزندان، دوستان یا اعضای خانواده را به ماساژ دادن پشت مادر ترغیب کنید. این نه تنها مطبوع، بلکه بسیار هم مفید است. لباس گرم یا بطری حاوی آب داغ را هم اگر روی پشت زن باردار بگذارید ممکن است باعث احساس مطبوعی در او شود. اعضای خانواده نیز می توانند برخی از کارهای سنگین او (حمل بچه های کوچک، شستن لباس ها، کشاورزی یا آسیاب کردن غلات) را انجام دهند و بدین ترتیب باری از دوشش بردارند.

زن باردار می تواند ورزش (موسوم به ورزش گربه خشمگین) را هم انجام دهد تا از کمر دردش کاسته شود. او باید این ورزش را متوالیا، روزی 3 بار، و هر وقت که به کمردرد دچار شد، انجام دهد.

 

ناراحتی های شایع در دوران بارداری

ناراحتی های شایع در دوران بارداری

 

10- کرامپ های ساق

بسیاری از زنان دچار کرامپ پا و ساق می شوند به ویژه در شب، یا هنگامی که انگشتان شان را می کشند و به حالت اشاره در می آورند. اینک برخی از مطالبی را که می تواند به مادران کمک کند، را توضیح می دهم:

  • اگر پا یا ساق دچار کرامپ شود مادر می تواند برای توقف درد پا را به طرف بالا خم کند، و سپس به آرامی به ساق خود ضربه بزند تا وارهیده شود (محکم ضربه نزنید)
  • برای ممانعت از کرامپ بیش تر، اگر او به خاطر داشته باشد که انگشتان پایش را به طرف پایین خم نکند (حتی هنگام کشش دادن)، و مقادیر بیش تری غذاهای حاوی کلسیم بخورد یا قرص های کلسیم مصرف کند مفید خواهد بود.

11- تورم پا

تورم پا بسیار شایع است، به ویژه در بعدازظهر یا هوای گرم. تورم پا معمولا بدون اشکال است، اما اگر از پیش و هنگام بیدار شدن مادر صبح هنگام تورم وجود داشته باشد، اگر تورم شدید باشد یا به ناگهان بروز کرده باشد، یا خیز گوده گذار وجود داشته باشد علامت خطر است و مادر باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کند.

اگر مادر حداقل 2 تا 3 بار در روز و هربار چند دقیقه پاهایش را بالا بگیرد، نمک کمتری بخورد و آب و آبمیوه فراوانی بیاشامد برایش بسیار مفید خواهد بود.

12- مشکلات نشست و برخاست

معمولا بهتر است زن باردار صاف روی پشت نخوابد. وزن رحم روی رگ های خونی بزرگ که غذا و هوا به بچه می رسانند فشار وارد می کند. اگر مادر بخواهد روی پشت بخوابد، باید چیزی را در پشت خود قرار دهد، طوری که کاملا صاف دراز نکشد. همچنین ممکن است با گذاشتن چیزی زیر زانوهای خود یا بلند کردن پاهایش احساس راحتی کند.

وقتی که مادر به پشت دراز کشیده، بایستی به نحوه ی به حال نشسته درآمدن دقت کند. او باید به پهلو برگردد و با کمک دست هایش خود را بالا بکشد، مانند این:

 

ناراحتی های شایع در دوران بارداری

ناراحتی های شایع در دوران بارداری

 

13- مشکلات حرکتی روده ها (یبوست)

برخی از زنان باردار در دفع مدفوع دچار مشکل هستند. این را یبوست می نامند. مفید خواهد بود اگر مادر:

  • سبزیجات و میوه های بیشتری بخورد.
  • غلات کامل (برنج قهوه ای و گندم کامل به جای برنج سفید و آرد سفید) بخورد.
  • آب بیشتری بنوشد.
  • ورزش بیشتری بکند.

هشدار: زنان باردار نباید داروهای مدرن موسوم به ملین یا مسهل را برای رفع یبوست مصرف کنند. این ها از طریق سفت کردن یا منقبض ساختن عمل می کنند و ممکن است باعث زایمان زودرس شوند. برخی از آن ها به بچه در درون رحم آسیب می رسانند. زنان باردار همچنین نباید تنقیه شوند، زیرا موجب زایمان زودرس می شود.

14- تورم ورید (واریس)

وریدهای آبی رنگ و متورم را که اغلب در ساق ها یا بر روی دستگاه تناسلی زن ظاهر می شوند واریس می گویند. گاهی این وریدها دچار آسیب می شوند. اگر وریدهای واریسی در ساق ها بروز کنند بالا نگه داشتن پاها اغلب مفید خواهد بود. جوراب های بلند محکم نیز ممکن است مفید باشند. اگر وریدهای متورم در اطراف دستگاه تناسلی باشد، در صورت پارگی حین زایمان، ممکن است باعث بروز خونریزی شوند.

15- بواسیر (هموروئید)

بواسیر نوعی تورم وریدی در اطراف مقعد است که ممکن است ایجاد سوزش، درد یا خارش کند. گاهی هنگام دفع مدفوع، به ویژه اگر یبوست وجود داشته باشد، خونریزی می کند. نشستن در یک تشت آب خنک ممکن است مفید باشد. برخی از زنان می گویند خیساندن یک حبه سیر در روغن نباتی و سپس قرار دادن آن در داخل مقعد مفید است. همچنین مادر باید سعی کند به یبوست مبتلا نشود. اگر از راه های علاج دیگری مطلع شدید، از پزشک راجع به بی خطر بودن آن سوال کنید. برخی درمان ها برای زن باردار خطرناکند و ممکن است باعث آسیب به بچه در درون رحم شوند.

16- تکرر ادرار

تکرر ادرار به ویژه اگر در ماه های اول و آخر بارداری رخ دهد طبیعی است. علت آن است که رحم در حال رشد بر مثانه فشار می آورد و ظرفیت آن ار کاهش می دهد. این پدیده به قدری شایع است که لطیفه ای در میان زنان شایع است که: اگر مردی نتواند زن باردارش را پیدا کند باید در جایی انتظار بکشد که او ادرار می کند، اگر در آن جا نبود بزودی خواهد آمد.

اگر ادرار کردن باعث بروز درد، خارش یا سوزش شود زن ممکن است عفونت مثانه داشته باشد یا دچار عفونت واژینال باشد.

 

bardari photo5 attarak

ناراحتی های شایع در دوران بارداری

 

17- ترشح واژن

ترشح عبارت است از رطوبت با منشاء واژن که همه زنان در طول ماه دارند. این راهی است برای شستشوی درونی. زنان باردار اغلب، بویژه با نزدیک شدن به پایان بارداری، ترشح زیادی دارند که ممکن است روشن یا کمی زرد رنگ باشد. این یک پدیده طبیعی است.

  • اگر ترشح با خارش، سوزش یا بوی بدی در اطراف واژن توام باشد، ممکن است زن عفونت واژینال داشته باشد که باید برای درمان به پزشک متخصص زنان مراجعه کند.
  • اگر ترشح سفید و دانه دار باشد، ممکن است به عفونت قارچی دچار باشد. عفونت های قارچی در دوران بارداری شایع و ناراحت کننده اند اما خطرناک نیستند.

18- سردرد

سردرد در بارداری شایع اما بی خطر است. استراحت و آرامش بیشتر، آشامیدن آب میوه و آب بیشتر و ماساژ ملایم ناحیه گیج گاه ممکن است مفید باشد. برخی از زنان به سردرد میگرنی دچارند که شدید است و اغلب در داخل سر حس می شود. زن مبتلا ممکن است لکه های سیاهی ببیند و احساس تهوع کند. نور شدید یا تابش آفتاب باعث بدتر شدن آن می شوند.

میگرن ممکن است در حاملگی بدتر شود، اما داروی ضد میگرن (ارگوتامین) در بارداری بسیار خطرناک است، زیرا ممکن است باعث شروع زودرس زایمان و نیز صدمه به بچه شود. بهتر است زن باردار مبتلا به میگرن قرص استامینوفن مصرف و در اتاق تاریکی استراحت کند. مشاوره پزشکی نیز مفید خواهد بود.

19- تنگی نفس

بسیاری از زنان گهگاه به ویژه در اواخر بارداری دچار تنگی نفس می شوند. علت آن است که بچه در حال رشد بر ریه ها فشار می آورد و ظرفیت ریه را کاهش می دهد. به او اطمینان بدهید که این یک پدیده طبیعی است.

اما اگر مادری ضعیف و خسته نیز باشد یا در همه اوقات دچار تنگی نفس گردد، باید از نظر علائم مشکلات قلبی، کم خونی، رژیم غذایی ضعیف، عفونت و افسردگی بررسی شود.

20- احساس گرمی یا تعریق زیاد

این پدیده بسیار شایع است و اگر هیچ علامت خطری (مانند عفونت) وجود نداشته باشد، جای نگرانی نیست. او می تواند لباس هاس خنک بپوشد، مکررا حمام کند و مقادیر زیاد مایعات بنوشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

انجیر خشک را با خواص کمک به کاهش وزن، درمان یبوست، جلوگیری از پوکی استخوان، کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و انواع مختلف سرطان، تنظیم کننده فشار خون، درمان اختلالات پوستی، پیشگیری از زایمان زودرس، تقویت حافظه، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0