ناهنجاری های پوست و مو در کودکان

2763 بازدید
25 خرداد 97
سمانه

ناهنجاری های پوست و مو در کودکان که بد نیست با آنها آشنا شویم!

پوست های جوان حساس بوده و به ویژه مستعد به التهاب و آلرژی ها هستند. اکثر ناهنجاری های پوستی در اطفال جزیی است و ناحیه کوچکی از پوست را تحت تاثیر قرار می دهد و با رشد کودک از بین می رود. بیشتر ناهنجاری های پوست و مو به راحتی از طریق داروهایی که بدون نسخه پزشک از داروخانه می توان تهیه نمود درمان می شوند.

ماه گرفتگی !

بسیاری از بچه ها لکه ای رنگی بر روی پوست خود دارند که ماه گرفتگی نامیده می شود. این لکه ها ممکن است در هنگام تولد وجود داشته باشند و یا طی چند هفته اول بعد از تولد ایجاد گردند. گرچه ممکن است این لکه ها برای والدین کمی ناراحت کننده باشند اما بی ضرر بوده و معمولا به ندرت ناراحتی ایجاد می کنند.

ناهنجاری های پوست و مو در کودکان

ناهنجاری های پوست و مو در کودکان

انواع ماه گرفتگی ها !

دو نوع ماه گرفتگی وجود دارد یکی همانژیوما که از عروق خونی که در زیر پوست قرار گرفته اند به وجود آمده است و دیگری خال رنگی می باشد که از پوستی شدیدا رنگ دانه دار به وجود آمده است.

اگزما !

چه چیزی عامل اگزما است ؟

عامل اگزما در کودکان به خوبی شناخته نشده است اما واکنش های آلرژیک به بعضی از چیزها در رژیم غذایی کودک یا محیط اغلب یک فاکتور موثر می باشد. آلرژن های شایع (موادی که واکنش های آلرژی را تحریک می کنند) شامل شیر گاو و سویا و تخم مرغ می باشند کودکان مبتلا همچنین مستعد به بیماری های آلرژیک مانند تب یونجه و آسم هستند.

علایم بیماری چیست ؟

علایم اگزما از نظر شدت متغیر بوده و نواحی خاصی از بدن را تحت تاثیر می دهد. این علایم ممکن است شامل راش های قرمز پوسته پوسته شونده، خارش شدید، زمخت شدن تدریجی پوست می باشد. در کودک راش در صورت و گردن ایجاد می شود و زمانی که بچه چهار دست و پا می رود در زانو و آرنج او راش ظاهر می شود. در بچه های بزرگتر راش معمولا در بخش داخلی آرنج و مچ و پشت گردن ایجاد می شود. خارش شدید باعث می شود تا بچه راش را بخاراند و آن را زخم کند و باعث عفونت شود. اگر عفونت ایجاد شود التهاب شدیدتر می شود و ممکن است تاول چرکی ایجاد شود.

ناهنجاری های پوست و مو در کودکان

ناهنجاری های پوست و مو در کودکان

یک عارضه نادر اما شدید اگزما هرپتیکوم است که اگر کودک مبتلا به اگزما، با ویروس هرپس سیمپلکس (عامل تبخال) نیز آلوده شده باشد به وجود می آید. اگزمای هرپتیکوم راش های منتشره همراه با تاول و تب ایجاد می کند.

تشخیص اگزما !

پزشک از روی راش های خارش دار و ملتهب اگزمای احتمالی را تشخیص می دهد. در بعضی موارد ممکن است ترتیب آزمایش خون بدهد و تست پوستی پریک درخواست نماید تا بتواند ماده یا موادی که کودک به آن حساسیت دارد را شناسایی کند. دکتر ممکن است راش را از نظر عفونت باکتریایی چک نماید.

درمان اگزما !

والدین می توانند نقش مهمی در درمان بیماری داشته باشند. این کار به خصوص با جلوگیری از خشک شدن پوست می تواند صورت گیرد. پزشک چگونگی مرطوب نگه داشتن پوست را به والدین یاد می دهد. پزشک ممکن است پمادهای کورتن موضعی برای کاهش التهاب و نیز آنتی بیوتیک در صورت عفونت تجویز کند. همچنین ممکن است آنتی هیستامین خوراکی تجویز شود که برای کاهش خارش و نیز آرام بخشی در شب مورد استفاده قرار می گیرد.

در صورت اگزمای هرتپیکوم کودک در بیمارستان بستری می شود و با داروی ضد ویروس وریدی درمان می گردد. اگر عامل ایجاد کننده اگزما مشخص شود حذف آن از رژیم غذایی می تواند به بهبود اگزما کمک کند. در نوزادان شیر دادن از پستان می تواند از آلرژی های غذایی بعدی جلوگیری کند.

 

همچنین بخوانید:  خارش پوست خود را با گیاه سگ زبان درمان کنید!

 

پیش آگهی !

اگزما ممکن است در سراسر طول بچگی ادامه یابد. با وجودی که درمان قابل اطمینانی وجود ندارد اما بیماری را می توان کنترل کرد. اگزما معمولا در نوجوانی از بین می رود اما در بعضی مورد ممکن است التهاب ادامه یابد.

شپش سر !

این بیماری در بچه های مدرسه ای به خصوص دختران 5 تا 11 ساله شیوع بالا دارد. این حشره با تماس نزدیک (به وسیله شانه مشترک و کلاه مشترک) منتقل می شود. حشره با مکیدن خون پوست سر زندگی می کند و ممکن است موقع شانه کردن یا شستشو مشاهده گردد. تخم آن ها به صورت یک ذره سفید ظریف به مو چسبیده است و قابل رویت می باشد. شپش سر خارش شدیدی ایجاد می کند اما معمولا علایم دیگری ندارد.

درمان شپش سر !

شپش را می توان با لوسیون یا شامپو درمان کرد، با استفاده از نرم کننده ها می توان مو را راحت تر شانه کرد و شپش مرده و تخم آن ها را از بین برد. کلیه شانه ها و حوله ها را باید با آب داغ شسته شوند تا از بروز مجدد جلوگیری شود.

ناهنجاری های پوست و مو در کودکان

ناهنجاری های پوست و مو در کودکان

بیماری دست، پا و دهان !

بیماری دست، پا و دهان یک عفونت شایع در کودکان است که به صورت اپیدمی در تابستان و ابتدای پاییز بروز می کند. این بیمار به وسیله ویروسی به نام کوکسلی ویروس ایجاد می شود و چند روز طول می کشد.

علایم بیماری دست، پا و دهان چیست ؟

علایم سه تا 5 روز پس از عفونت ایجاد می گردد و ممکن است شامل ایجاد تاول در دهان که به زخم دردناک تبدیل می گردد، ایجاد تاول بر روی دست و پا به صورت تیپیک دو تا سه روز پس از ایجاد تاول در دهان بروز می کند و سه تا چهار روز بعد خود به خود ناپدید می شود.

چه کاری می توان انجام داد ؟

درمان اختصاصی برای این بیماری وجود ندارد اما اقدامات خودیاری می تواند به کاهش علائم کمک کند. مقادیر زیاد مایعات مانند شیر خشک مناسب است. با این وجود از خوردن آب میوه باید خودداری شود چون اسیدی است و زخم های داخل دهان را بدتر می کند. استفاده از استامینوفن می تواند به کاهش تب کمک کند. در صورت امتناع از آشامیدن او را از نظر کم آبی چک کنید و در صورت بروز فورا با پزشک مشورت کنید. در صورت عفونت شدید نیز باید با پزشک مشورت شود. ممکن است برای تسکین زخم ها و جلوگیری از عفونت دهان شویه تجویز شود. تاول ها پس از چند روز از بین می روند اما زخم ها تا بیش از 4 هفته پایدار می مانند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن سیاه دانه را با خواص جلوگیری از سفیدی زودرس موهای سر، رفع کرم های معده، از بین بردن زگیل و ترک دست و پا، تقویت کننده موهای نازک و شکننده، تمیز کننده کلیه و مجاری ادرار، بهبود آرتروز و روماتیسم، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0