topNotif

نحوه مصرف مارچوبه و خواص بی نظیر آن

10018 بازدید
17 مهر 96
عطارک
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

نحوه مصرف مارچوبه

نکاتی مفید در مورد مارچوبه بدانید

مارچوبه (Asparagus) یکی از سبزیجات پر خاصیت برای بدن می باشد که به ملکه سبزیجات معروف است. امروزه این گیاه علفی و گلدار در بسیاری از مناطق اروپایی و آسیایی کشت و برداشت می شود. بر اساس جدول ارزش غذایی، مارچوبه حاوی مواد مغذی بسیاری است که علاوه بر حفظ سلامت بدن، خاصیت دارویی و درمانی نیز دارد.

جوانه های تازه این گیاه بیشتر از سایر اندام ها مصرف دارویی دارد، البته ساقه زیرزمینی و تخم آن نیز در مصارف پزشکی استفاده می شود. این ماده غذایی بیشتر به عنوان ملین و معرق مصرف می شود و همچنین، گرفتگی اعضای بدن را نیز مرتفع می سازد. حال تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا نکاتی مفید درباره مارچوبه بدانید.

مشخصات ظاهری گیاه مارچوبه

مارچوبه (Asparagus officinalis) گیاهی است زیبا، علفی، چندساله و از تیره مارچوبگان (Asparagaceae) که ارتفاع آن به حدود 80 سانتی متر می رسد. مارچوبه دارای ساقه های نازک و استوانه ای شکل است که این ساقه ها دارای خطوط بسیار ظریف اند و این حالت خود وسیله ای برای تشخیص آن می باشد. این گیاه دارای بر گ های فلس مانند و گل های سبز مایل به زرد است که در نواحی سردتر زمین در تیر ماه و در نواحی گرمتر در خرداد ماه ظاهر می شوند. میوه این گیاه قرمز رنگ، زیبا و دارای دانه های متعدد است. ساقه جوان و زیر زمینی آن نیز دارای اندوخته غذایی فراوانی است که برای تغذیه و مصارف درمانی، استفاده می شود.

 

نحوه مصرف مارچوبه

نحوه مصرف مارچوبه

 

محل رویش و پراکنش گیاه مارچوبه

این گیاه بومی اغلب نواحی اروپا، غرب آسیا و شمال آفریقا می باشد و در حال حاضر نیز در نقاط مختلف جهان کشت می شود. در سال ۲۰۰۷ میلادی، پرو بزرگترین صادرکننده مارچوبه در جهان بوده و در رتبه های بعد به ترتیب، چین و مکزیک قرار داشتند. همچنین، مارچوبه در دامنه های شمالی رشته کوه های البرز و نواحی غربی و جنوب ایران نیز می روید.

ترکیبات موثر شیمیایی مارچوبه

ساقه های مارچوبه حاوی ترکیبات شیمیایی موثری نظیر فلاونوئیدها، ساپونین های استروئیدی، کارتنوئیدها، مواد معطر و اسید آمینه اسپارژین می باشد.

ارزش غذایی مارچوبه

مارچوبه سرشار از ویتامین کا، فولات، ویتامین ث، ویتامین آ، ویتامین ب یک، ویتامین ب 2 و منبع بسیار عالی برای منگنز، فیبر غذایی، مس، فسفر، پتاسیم، پروتئین، آهن، روی، منیزیم، سلنیم و کلسیم است.

فواید درمانی مارچوبه در طب سنتی

برخی از اطبا سنتی، طبع این گیاه را سرد و برخی معتدل دانسته اند. این گیاه دارای خواص ضدمیکروب، ضد اسپاسم، ضد سرطان، ضد التهاب، محرک قلبی، مسهل، معرق، آرامبخش و مقوی می باشد. مارچوبه در طب سنتی برای درمان بیماری های مختلف مانند یبوست، مشکلات کبدی (تسریع در رفع زردی)، نقرس، درمان کمبود میل جنسی خانم ها، آسم، نازایی، خواب آلودگی، عفونت های مزمن جدی (سل، ایدز و..) درمان تشنج، درمان درد سیاتیک کاربرد داشته است.

مارچوبه را برای بیماران مبتلا به استسقا و بعضی ناراحتی های قلبی که در اثر آن بافت های بدن آب می آورند و بعضی از انواع یرقان استفاده می کنند. مقدار خوراک آن از عصاره ریزم ها و ریشه های تازه گیاه، 40 تا 50 گرم و اگر اندام خشک گیاه باشد یعنی ریشه های خشک شده باشند، 50 گرم خشک شده را جوشانده و آب صاف شده را می خورند. لازم به ذکر است که افراد مبتلا به ناراحتی های عصبی و دارندگان سنگ کلیه و رماتیسم های مزمن به خوردن آن مجاز نیستند.

 

همچنین بخوانید:  مارچوبه و فواید درمانی فوق العاده آن

 

فواید و موارد مصرف مارچوبه

مفید برای زنان باردار

مارچوبه به عنوان یک منبع عالی فولات (ویتامین ب 9) شناخته شده است، به طوری که نصف فنجان مارچوبه، 22 درصد از نیازهای روزانه زنان باردار به این ویتامین را تامین می کند. فولات یک عنصر ضروری در تشکیل گلبول قرمز و تولید DNA است و در مراحل اولیه بارداری به رشد سالم جنین و جلوگیری از نقص لوله عصبی که باعث ایجاد عوارض متعددی (از جمله مشکلات ناتوانی های جسمی، یادگیری، عدم کنترل روده و مثانه) می شود، کمک کند.

کمک به پیشگیری و درمان سرطان

مارچوبه منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها است و حاوی مقادیر بسیار خوبی از ویتامین ث، ویتامین ای، پلی فنول ها و فلاونوئیدها می باشد. به همین علت که به محافظت از سلول ها در مقابل اثرات مضر رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو کمک کرده و از بیماری های مزمن مانند سرطان جلوگیری می کند. علاوه بر این، مارچوبه باعث توقف رشد سلول های سرطانی شده، به همین دلیل در درمان انواع سرطان ها موثر واقع می شود.

کاهش فشار خون

مارچوبه منبع خوبی از پتاسیم است که به کاهش فشار خون بالا کمک می کند. نصف فنجان مارچوبه حدود ۶ درصد از نیاز روزانه بدن به پتاسیم را تامین می‌کند. این ماده غذایی با افزایش آرام سازی دیواره های خونی، پیشگیری از انسداد عروق و دفع بیش از حد نمک از طریق ادرار سبب تنظیم فشار خون می شود.

 

نحوه مصرف مارچوبه

نحوه مصرف مارچوبه

 

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

مارچوبه منبع خوبی از فیبر است که سلامتی دستگاه گوارش را بهبود می بخشد. این سبزی خوشمزه با کمک به عادی سازی حرکت طبیعی روده و افزایش باکتری های مفید در روده، سبب کاهش یبوست و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می شود. همچنین، به دلیل خاصیت ضد میکروبی و دفع سموم از بدن، به درمان عفونت های گوارشی کمک می کند.

کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان

همان طور که می دانید، همراه با فقدان ویتامین کا در بدن، شکستگی استخوان ها، کاهش تراکم استخوان ها، و در نهایت پوکی استخوان، افزایش می یابد. مارچوبه یک منبع غنی از این ویتامین است، به طوری که نصف فنجان از آن 50 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین کا را تامین می کند. در نتیجه جذب کلسیم را بهبود بخشیده و میزان دفع کلسیم از طریق ادرار را نیز کاهش می دهد.

کاهش خطر ابتلا به افسردگی

فولات موجود در مارچوبه، خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می دهد. این ماده غذایی با جلوگیری از تولید مقادیر بیش از حد هوموسیستئین (Homocysteine) در بدن و افزایش تولید هورمون های سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین، به تنظیم خلق و خو، خواب و اشتها کمک می کند.

سایر فواید مارچوبه

  • به درمان برخی از اختلالات کلیوی و مجاری ادراری (از جمله سنگ) کمک می کند.
  • برای بیماری های روماتیسمی (خفیف) موثر واقع می شود.
  • خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.
  • از تجمع آب در بدن جلوگیری می کند.
  • مشکلات قبل از قاعدگی را کاهش می دهد.

توجه

  • مقدار پتاسیم مارچوبه نسبتا زیاد بوده و بیماران با محدودیت مصرف پتاسیم بایستی احتیاط نمایند.
  • مقدار ویتامین کا در مارچوبه بسیار زیاد بوده و افراد تحت درمان با داروهای ضد انعقادی خوراکی (وارفارین) باید جوانب احتیاط را رعایت کنند.
  • مقدار پورین مارچوبه نسبتا قابل توجه است، ولی به دلیل خواص دیورتیکی اش تاثیر چندانی بر روی اسید اوریک خون نمی گذارد (مگر اینکه بیش از حد خورده شود).

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر مارچوبه را با خواص ضد سرطان، درمان بیماری های قلبی، کنترل و درمان دیابت نوع 2، درمان بیماری لوسمی، کاهش نفخ شکم و سلامت دستگاه گوارش، پیشگیری و درمان یبوست، کاهش فشار خون بالا، پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان، کاهش سندروم پیش از قاعدگی، تقویت بینایی ، درمان كم خونی، بهبود هضم غذا، کاهش وزن و لاغری، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0