نخل روغنی را بشناسیم

2838 بازدید
11 مهر 97
سمانه

درخت نخل روغنی را بشناسیم و با خواص آن آشنا شویم

درختی است که به فارسی نخل روغنی و به عربی نخله الزیت می نامند. درختی است به بلندی 10 -15 متر، پوست تنه استوانه ای آن اغلب صاف است ولی در برخی موارد نیز آثار بن برگ هایی که افتاده است روی آن دیده می شود. در انتهای درخت یک گروه 20 -25 برگ بزرگ با تقسیمات پری که طول هریک 4-5 متر است دیده می شود.

نخل روغنی را بشناسیم

نخل روغنی را بشناسیم

برگچه ها نرم و در حدود یک متر طول دارند. در سن 4-5 سالگی نخل روغنی شروع به گل دادن می کند، ابتدا گل های نر ظاهر می شوند و پس از آن گل آذین ماده خود را نشان می دهد و هر دو روی یک درخت هستند. میوه های آن به بزرگی یک گردو می باشد که در داخل آن مغز گوشتی یا روغنی قرمز رنگ آبدار با الیاف فیبری وجود دارد و داخل آن دانه سخت و محتوی مغز نخل روغنی قرار دارد. از میوه نخل روغنی دو نوع روغن می گیرند یکی روغنی که از گوشت داخل میوه و یا از پولپ آن گرفته می شود که روغن نخل نامیده می شود و دیگری روغنی که از مغز دانه یا به اطلاح بادام آن گرفته می شود. این درخت بومی گینه است ولی در آفریقای غربی و کنگو نیز انتشار دارد و در هند نیز کاشته می شود.

ترکیبات شیمیایی نخل روغنی شامل چه ترکیباتی می شود؟

از نظر ترکیبات شیمیایی روغن نخل منبع غنی از کاروتن است و به جای روغن کبد ماهی به منظور ترمیم کمبود ویتامین آ می تواند مصرف شود.

 

همچنین بخوانید: ازگیل ژاپنی را بشناسیم

 

خواص نخل روغنی را بدانیم.

در گینه روغن نخل مانند مرهم به زخم ها گذارده می شود، اثر ضد عفونی کننده و التیام دهنده دارد و به صورت روغنی مالیدنی در موارد روماتیسم و کوفتگی به کار می رود. در استعمال داخلی به جای روغن کبد ماهی به جبران کمبود ویتامین آ مصرف می شود. مصرف آن باید با نظارت پزشک به مقداری که توصیه می شود انجام گیرد. روغن گوشت نخل در 40 درجه سانتی گراد مایع است.

رنگ آن زرد نارنجی و وقتی که تازه گرفته می شود کمی بوی بنفشه می دهد ولی به زودی در مجاورت هوا اکسیده و تند می شود لذا در مصارف داخلی و خوراکی فقط از تازه آن می توان استفاده کرد. در صنعت به طور کلی در صابون سازی و چرب کردن آلات فلزی ماشین آلات مصرف دارد.

روغن هسته نخل از مغز هسته میوه نخل روغنی گرفته می شود که در حدود 40 درصد روغن دارد. روغن آن به رنگ سفید و در حرارت بالاتر از 25 درجه سانتی گراد مایع است و برای مصارف صابون سازی و مشمع سازی استفاده می شود. کنجاله حاصل پس از روغن گیری برای چاق کردن دام بسیار مورد توجه است و از آن برای فربه کردن دام استفاده می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق نعنا دوآتیشه را با خواص تقویت کننده دستگاه گوارش، ضد اسهال، بادشکن، برطرف کننده ناراحتی معده، رفع دل درد و دلپیچه، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. رحمانی
    12 مهر 1397

    مقاله تون خیلی خوب بود
    سپاس

0