topNotif

نشانه های دوستی با وابستگی

1500 بازدید
27 مرداد 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

دوستی و وابستگی !

وقتی پژوهشگران از اشخاص می خواهند تا مهمترین کیفیاتی را که در یک دوست دنبال می کنند بیان کنند دو کلمه بارها و بارها بر زبان ها جاری می شود، صبر و شکیبایی و قابلیت اعتماد. از دوران نوجوانی تا دوران هشتاد سالگی و بعد از آن دوستانی می خواهیم که داوری کننده و ایرادگیر نباشند. دوستانی می خواهیم که ما را تحمل کنند، دوستانی می خواهیم که بتوانیم در مواقع خوب و بد به آن ها تکیه کنیم.

همه دوستی ها در زمینه هایی شبیه یکدیگرند اما تفاوت های معنی داری نیز میان آن ها هست. روانشناسان دوستی ها را در سه دسته گروه بندی می کنند :

  • دوستی مادام العمر
  • دوستی کوتاه مدت
  • دوستی ادواری

هر نوع از این دوستی ها فرصت منحصر به فردی به فرد می دهند تا از مهارت های وابستگی سالم خود استفاده نماید.

*دوستی های مادام العمر

این دوستی ممکن است به شدت روابط عاشقانه باشد، این افراد اغلب این دوستی ها را به گونه ای معرفی می کنند که گویی از پیوند و اتصالی ویژه برخوردارند و با توجه به بررسی های به عمل آمده دوستان مادام العمر به نیازها و احساسات یکدیگر توجه خاص دارند.

*دوستی های کوتاه مدت

بعضی از دوستی ها تا چندین سال باقی می ماند. بعضی نیز ممکن است چند هفته و یا چند ماه دوام بیاورند. فارغ التحصیل شدن از کالج، جابه جایی شغلی، اسباب کشی به نقطه دیگری از مملکت و بسیاری از چیزهای دیگر می تواند یک دوستی خوب را به یک دوستی کوتاه مدت تبدیل کند.

friend attarak photo

نشانه های دوستی با وابستگی

* دوستی های ادواری یا تجدید پیوند دوره ای

حتی پیچیده تر از دوستی های کوتاه مدت، دوستی های ادواری است، دوستی هایی که گه گاه باید تجدید شود و بعد با تغییر شرایط دوباره از بین برود. ممکن است سالی یک بار یا دو بار با کسی در جلسه ای ملاقات داشته باشید، این نوع دوستی ها ادواری هستند.

نشانه های دوستی با وابستگی بیش از اندازه !

عدم امنیت خاطر، تملک جویی و تقلید علایمی هستند که نشان می دهند شما با یک دوست بیش از اندازه وابسته درگیر هستید.

عدم امنیت، نشانه های عدم امنیت خاطر متعدد و متفاوت است. از نیاز به تضمین و اطمینان خاطر خواستن تا تلفن های بی وقفه که هدف معینی را دنبال نمی کند. وابستگی بیش از اندازه با نبود اعتماد به نفس و عزت نفس اندک همراه است.

تملک جویی، وقتی عدم احساس امنیت خاطر بخشی از یک رابطه باشد، تملک جویی و احساس مالکیت کردن مشاهده می شود. شخص فاقد احساس امنیت خاطر احساس می کند که شایسته توجه شما نیست. تملک جو سعی می کند دیواری به دور شما بکشد تا دیگران به شما دسترسی نداشته باشند.

تقلید، ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد. امروز لباس یا کفش جدید می خرید فردا می بینید که یکی از دوستانتان دقیقا همان لباس شما را خریده است، چنین تقلیدی می تواند ناشی از وابستگی بیش از اندازه باشد.

 

همچنین بخوانید: ضرورت صحبت کردن و گفتگو در روابط زناشویی

 

پس از توجه به نشانه های وابستگی بیش از اندازه در دوستی باید قدم بعدی را بردارید : نباید در بازی های ناسالم دوستانه گرفتار شوید. در این زمینه سه راهکار می توند به شما کمک کند :

1- بر ترس ناشی از ترک شدن و نداشتن امنیت خاطر غلبه کنید.

برای آن که به فراسوی رفتار و علت آن توجه کنید، از آن جایی که می دانید کمبود عزت نفس و ترس از ترک شدن ریشه های مساله هستند، کاری کنید که اطمینان خاطر دوست شما افزایش یابد. به او اطمینان خاطر بدهید که قصد ترک کردن او را ندارید. به جای این که از رفتار دوستتان عصبانی شوید به این فکر کنید که او در حال حاضر با چه هراس و ناراحتی رو به رو است.

2- محدودیت هایی را در نظر بگیرید و پایبند به آن باقی بمانید.

همدلی کردن بدین معنا نیست که تسلیم هراس های دوست خود شوید و یا هر زمان که مشوش می شود او را در آغوش بگیرید. به جای آن لازم است فضایی در محدوده روابط خود با او ایجاد کنید. می توانید محدودیت هایی در رابطه با او رعایت کنید و پای آن بایستید. اگر او بیش از اندازه به شما زنگ می زند به او بگویید که گرفتار هستید و نمی تونید با او صحبت کنید. اما مراقب باشید که لحنی مهربان و محبت آمیز داشته باشید. نیازی نیست که جزییات ناراحتی خود را با او در میان بگذارید.

3- فردیت سالم را تشویق کنید.

در همان زمان که محدودیت ها و حد و مرزهایی در نظر می گیرید استقلال و فردیت سالم را تشویق کنید.

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون تقويت اعصاب را با خواص تقويت اعصاب، آرامبخش، ضد استرس، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0