topNotif

نشانه های وجود انگل در بدن ما و راه های مقابله با آن

4620 بازدید
24 اسفند 96
آلاله
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

آخرین به روزرسانی 16 آبان 1398

نشانه های وجود انگل در بدن را بشناسید

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی شیوع انگل های روده 10٪ تخمین زده می شود که این میزان در کشورهای در حال توسعه و مستعد ابتلا به انگل های روده ای، بسیار بیشتر است. این بیماری معمولا با ورود مواد غذایی و یا آب آلوده به بدن، خوردن گوشت خام، عدم رعایت بهداشت فردی و مکان هایی که فاقد سیستم فاضلاب هستند، اتفاق می افتد. انگل های روده ای اغلب با درد شکم و خارش مقعد همراه هستند که معمولا قابل درمان می باشند. حال در ادامه این مطلب به بررسی نشانه های وجود انگل در بدن ما و راه های مقابله با آن خواهیم پرداخت.

 

نشانه های وجود انگل در بدن ما

نشانه های وجود انگل در بدن ما

 

نشانه های وجود انگل در بدن ما

عموما انگل ها وجود خود را در درون بدن با علائمی هم چون دل درد دائمی، خارش مقعد و یا اسهال اعلام می دارند. همچنین ممکن است در برخی افراد سبب حالت تهوع، استفراغ، احساس خستگی و ضعف، کاهش وزن، نفخ و بی اشتهایی شوند. با این وجود برخی از انواع انگل ها به ندرت در خارج از بدن مشاهده می شوند. اگر انگل خود را به شما نشان دهد، کمک بزرگی کرده است، چرا که دست کم از وجود آن آگاه شده، برای زدودن آن تلاش خواهید نمود.

روش های تشخیص انگل روده ای

آزمایش ها و روش های تشخیصی زیادی وجود دارد که می توان برای تایید عفونت انگل های روده ای دنبال شود، که مهمترین آن ها عبارتند از:

نمونه برداری آزمایشگاهی

هر چند ناخوشایند است، ولی سعی کنید مقداری از نمونه مدفوع آلوده را به آزمایشگاه ببرید، با آزمایش این مدفوع، می توان نوع دقیق انگل را تشخیص داده و درمان مناسبی برای آن تجویز نمود.

از آزمون نوار چسب استفاده کنید

اگر تصور می کنید، اما مطمئن نیستید، که انگل را مشاهده کرده اید، از نوار چسب ویژه به دام انداختن انگل استفاده کنید. این نوار را در نزدیک مقعد، پیش از خواب قرار دهید. هنگامی که انگل برای تخم ریزی خارج می شود، تخم ها و یا حتی خود انگل به دام خواهند افتاد. صبح این نوار را با دقت از سطح بدن برداشته در اختیار آزمایشگاه قرار دهید. این روش، برای کودکانی که از خارش مقعد در هنگام خواب رنج می برند بسیار مفید است.

کلونوسکوپی

در این روش از یک دوربین کوچک برای تشخیص وجود انگل در روده استفاده می شود.

 

همچنین بخوانید: درمان های گیاهی برای از بین بردن انگل (کرم های روده ای)

 

راه های مقابله با بیماری انگل

برای از بین بردن انگل در بدن می توانید اقداماتی را انجام دهید که به شرح زیر است:

1- بستر خود را بشویید

اگر شما و یا کودکتان تحت درمان ضد انگلی هستید، بلافاصله روکش های بستر را با آب جوش بشویید. آلودگی با کرمک بسیار مسری است. تخم این انگل ها بر روی بستر باقی می ماند و از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

2- دستان خود را نیز به دقت بشویید

انگل و یا تخم انگل می توانند در زیر ناخن های شما جای گرفته و در هنگام صرف غذا وارد بدن شوند. پس در شست و شوی دست ها دقت کنید و مراقب باشید تا کودکان انگشتان خود را دهان نکنند.

3- کفش به پا کنید

نوعی از انگل ها که آسکاریس نامیده می شوند، می توانند از طریق پوست به بدن نفوذ کنند، لذا هنگام راه رفتن بر روی چمن و یا خاک حتما کفش به پا داشته باشید.

4- داروی مبندازول مصرف کنید

مبندازول (MBZ) یکی از قویترین داروهای ضد انگلی است. توصیه می شود این دارو (با تجویز پزشک) توسط فرد مبتلا و تمامی افراد خانواده مصرف شود.

چند توصیه کلی برای پیشگیری و درمان بیماری انگل

از گوشت هایی که کاملا پخته شده اند استفاده کنید: اگر گوشت به خوبی پخته نشود، ممکن است انگل های احتمالی، درون آن زنده مانده و پس از ورود به بدن موجب ابتلای فرد شوند.

از گیاه میخک استفاده کنید: میخک دارای خواص ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد قارچی است. عصاره میخک می تواند انگل های داخلی را نابود کند. میخک تنها گیاهی است که تمامی تخمک گذاری های انگل در دستگاه گوارش را از بین می برد. میخک در از بین بردن انگل و تخم های آن از هر داروی دیگر قوی تر است.

تخم کدو مصرف کنید: تخم کدو، دافع کرم کدوست. بزرگسالان می توانند 50 تا 100 گرم تخم کدو را آسیاب کرده با 200 گرم عسل مخلوط و صبح ناشتا یک قاشق غذاخوری میل کنند. راه ساده تر این است که روزی یک قاشق غذاخوری تخم کدوی خام را خوب بجوید و میل کنید. در مورد خردسالان بهتر است از مغز تخم کدو استفاده کنید. مقداری مغز تازه تخم کدو را کوبیده، هم وزن آن عسل اضافه و مخلوط کنید و یک قاشق چای خوری قبل از خواب به کودک بخورانید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون ضد انگل را با خواص ضد هرگونه کرم و انگل در بدن و دفع آنها، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0