topNotif

نقش اسید نوکلئیک در بدن و معرفی 7 منبع غذایی آن

2423 بازدید
11 اسفند 00
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 11 اسفند 1400

نقش اسید نوکلئیک در بدن و معرفی 7 منبع غذایی آن

اسید نوکلئیک نام گروهی از مولکول‌های مهم زیستی است که در حمل اطلاعات ژنتیکی نقش دارند. دو نوع متداول نوکلئیک اسید دئوکسی ریبونوکلئیک اسید (DNA) و اسید ریبونوکلئیک (RNA) هستند که اطلاعات ژنتیکی را برای تمام سلول های شما فراهم می کنند.

اگر مانند اکثر مردم هستید، ممکن است هرگز محتوای اسید نوکلئیک غذاهای خود را در نظر نگرفته باشید. با این حال، در اینجا 7 غذای سالم غنی از اسید نوکلئیک به همراه اطلاعاتی در مورد فواید اسید نوکلئیک آورده شده است.

خواص اسید نوکلئیک

اسیدهای نوکلئیک ممکن است طیف گسترده ای از مزایای را ارائه دهند، از جمله :

  • سیستم ایمنی قوی تر
  • بهبود هضم
  • ریکاوری سریعتر عضلات
  • کاهش استرس اکسیداتیو
  • متابولیسم با تنظیم بهتر

 

نقش اسید نوکلئیک در بدن

نقش اسید نوکلئیک در بدن

 

7 غذای سالم غنی از اسید نوکلئیک

  • گوشت
  • ماهی
  • غذاهای دریایی
  • لوبیا
  • نخود
  • عدس
  • قارچ

گوشت

با 1.5 تا 8 گرم اسید نوکلئیک در هر 100 گرم گوشت، یکی از غنی ترین مواد غذایی در این ترکیبات در نظر گرفته می شود. به خاطر داشته باشید که تحقیقات در مورد منابع غذایی اسیدهای نوکلئیک محدود است. علاوه بر این، مطالعاتی که در این زمینه وجود دارد بسیار قدیمی است. بنابراین، تحقیقات فعلی بیشتر برای تأیید این مقادیر ضروری است.

گوشت علاوه بر داشتن اسیدهای نوکلئیک منبع خوبی از پروتئین، آهن، روی و ویتامین ب12 است.

ماهی

ماهی یکی دیگر از منابع غنی اسیدهای نوکلئیک است. تصور می شود که ماهی نیز مانند گوشت، 1.5 تا 8 گرم اسید نوکلئیک در هر 100 گرم تولید می کند.

علاوه بر این، ماهی منبع خوبی از پروتئین، چربی های امگا 3 با زنجیره بلند، ویتامین D، سلنیوم و ید است.

نوع ماهی که می خورید بر نوع و مقدار مواد مغذی دریافتی شما تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، ماهی های چرب از نظر امگا 3 و ویتامین دی غنی تر هستند، در حالی که ماهی های بدون چربی تمایل به ید بیشتری دارند.

 

همچنین بخوانید:  علل و علائم کمبود اسید فولیک (ویتامین ب 9)

 

غذاهای دریایی

غذاهای دریایی را می توان به دو دسته تقسیم کرد. هر دو دسته منبع قابل توجهی، هرچند کوچکتر، از اسیدهای نوکلئیک نسبت به گوشت و ماهی هستند. این شامل:

  • سخت پوستان: میگو، خرچنگ
  • نرم تنان: صدف و گوش ماهی

تحقیقات قدیمی تر نشان می دهد که یک وعده 100 گرم از غذاهای دریایی می تواند 0.5 تا 1.5 گرم اسید نوکلئیک فراهم کند

علاوه بر غنی بودن از اسیدهای نوکلئیک، غذاهای دریایی منبع خوبی از پروتئین بدون چربی، چربی های امگا 3، آهن، روی و ویتامین ب 12هستند.

غذاهای دریایی همچنین می توانند با فلزات سنگین مانند کادمیوم و جیوه آلوده شوند.

لوبیا، نخود و عدس

لوبیا، عدس و نخود از دیگر منابع اسیدهای نوکلئیک هستند. وگان ها و گیاهخواران هنوز هم می توانند از مزایای اسیدهای نوکلئیک در رژیم غذایی خود با حبوبات بهره مند شوند.

همانند غذاهای دریایی، تحقیقات قدیمی تر نشان می دهد که حبوبات 0.5 تا 1.5 گرم اسید نوکلئیک در هر وعده 100 گرم دارند.

لوبیا، نخود و عدس علاوه بر محتوای اسید نوکلئیک، منبع بسیار خوبی از پروتئین، فیبر، آهن، فولات و منیزیم هستند. تحقیقات حتی نشان می دهد که خوردن حبوبات ممکن است به شما کمک کند طولانی تر زندگی کنید.

علاوه بر این، ترکیبات گیاهی مفید موجود در لوبیا، عدس، و نخود نیز ممکن است به کاهش التهاب و همچنین کاهش خطر چاقی، دیابت نوع 2، بیماری قلبی و احتمالاً انواع خاصی از سرطان کمک کند.

فیبر حبوبات، باعث می شود تا بعد از خوردن حبوبات، انرژی پایدار و احساس سیری طولانی مدتی داشته باشید، که می تواند کاهش وزن را آسان تر کند.

قارچ

اکثر سبزیجات حاوی اسیدهای نوکلئیک بسیار کمی هستند. قارچ ها ممکن است تنها استثنا باشند. قارچ ها به دلیل داشتن بتاگلوکان و اسید لینولئیک منبع غذایی خوبی برای پیشگیری از بروز سرطان سینه و پروستات هستند. علاوه بر این اسید لینولئیک از ایجاد اثرات نامطلوب استروژن پیشگیری می کند. هورمون استروژن یکی از دلایل بروز سرطان سینه در زنان بعد از یائسگی است.

تحقیقات قدیمی نشان می دهد که (100 گرم) قارچ 0.5 تا 1.5 گرم اسید نوکلئیک برای شما فراهم می کند. این همان مقداری است که در مقداری معادل از غذاهای دریایی یا حبوبات یافت می شود.

قارچ ها همچنین منبع خوبی از ویتامین های گروه ب، فیبر، مس و آنتی اکسیدان ها هستند که می توانند به ارتقای سلامتی و محافظت از شما در برابر بیماری ها کمک کنند.

اضافه کردن قارچ در رژیم غذایی به بهبود هضم، کاهش سطح کلسترول و بهبود سلامت روده کمک می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

لوبیا قرمز را با خواص درمان کننده بیماری های دستگاه ادراری، برطرف کردن درد نقرس، دفع کننده سنگ کلیه، درمان یبوست، کاهش قندخون، تقویت استخوان، پیشگیری از دیابت، تقویت کننده حافظه، ضد پیری، جلوگیری از سردردهای میگرنی، جلوگیری از پوکی استخوان، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0