نقش اضطراب در قدرت مغزی و راه های کنترل آن

1769 بازدید
03 خرداد 97
سمانه

نقش اضطراب در قدرت مغزی و راه های کنترل آن

کورتیزول یکی از هورمون هایی است که توسط غدد فوق کلیوی ترشح می شود و ترشح این هورمون نیز به هنگام استرس و تنش های عصبی مانند اضطراب رخ می دهد. مقدار متناسب ترشح کورتیزول هیچ ضرری ندارد ولی اگر مقدار ترشح زیاد باشد و به صورت مزمن در آید و استرس نیز افزایش یابد این هورمون تبدیل به آن چنان سمی می شود که با رسیدن به مغز به آن صدمه می زند و میلیاردها سلول مغز را منهدم می سازد.

به خاطر داشته باشید که مغز چیزی جز گوشت و خون نیست و شما باید با کنترل استرس و به وجود آوردن آرامش، تغذیه مناسب و استراحت کامل بتونید این سخت افزار مهم بدن را حفظ و نگهداری نمایید.

تاثیر استرس بر انسان !

آدرنالین شما ترشح می شود و باعث بالا رفتن قند خونتان می شود فشار خونتان پایین می آید، ضربان قلبتان متغیر می شود و شریان هایتان منقبض می شوند و باعث هضم کند منابع غذایی می شود و برای مدت محدودی، مغز و عضلات شما به طرزی موثر عمل می کنند. اگر استرس بسیار سنگین و جدی باشد و یا بیش از یکی دو دقیقه به طول بینجامد کورتیزول شما ترشح می شود و همین مساله باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی برای مغز و عدم پاسخ به موقع استرس می شود.

استرس مزمن باعث ازدیاد ترشح کورتیزول می شود و ترشح سمی آن از دو جهت به مغز ضربه وارد می کند، به مغز گرسنگی می دهد و مغز را از تنها غذایش یعنی گلوکز محروم می کند. در کار نوروترانسیمیتر ها مداخله می کند و نوروترانسیمیتر ها را وادار به کشتن سلول های مغزی می کند (نوروترانسیمیترها عامل پیام رسان از یک سلول مغزی به سلول های دیگر مغز هستند) وقتی نوروترنسیمیتر ها از بین بروند یا ضعیف شوند و منبع غذای مغز هم به مغز نرسد آن وقت تمرکز و اختلال در مغز به وجود می آید.

 

نقش اضطراب در قدرت مغزی و راه های کنترل آن

نقش اضطراب در قدرت مغزی و راه های کنترل آن

 

استرس سالم و ناسالم

استرس خیلی کوچک در مدتی نسبتا کوتاه سالم است هیجانی خفیف ایجاد می کند و باعث ازدیاد فعالیت شخص می گردد، این حد از استرس دیگر استرس نیست بلکه پیش استرس نام دارد و در واقع باعث جلوگیری از ایجاد استرس نا سالم می شود. بنابراین کلید کنترل استرس در طول امتحانات و تمامی ادوار زندگی این است که استرس را در حد ملایم و سالم نگه داریم. حد ناسالم استرس آن است که اگر گاهی پیش آید موجب قدری صدمه می شود ولی اگر استرس طولانی و همه روزه داشته باشید مسلما به شما از نظر فیزیکی و روحی و احساسی لطمه خواهد زد و به زودی مبتلا به پدیده ای زیان بار یعنی با مشکلات تطابق عمومی در جسم خود مواجه خواهید شد.

استرس مزمن قاتل است، قاتل بدن، قتل هوشیاری، قاتل احساسات، قاتل مغز و باعث احساس عجز و درماندگی در شما می شود. این احساس باعث می گردد که در کارهای خود خرابکاری کنید. یعنی خود تخریبی به وجود می آید. یعنی تنش، اضطراب، بدبینی و منفی نگری و…. به وجود می آید.

تغییرات حاصله در بدن بر اثر استرس مزمن سه مرحله دارد !

واکنش خطر : وقتی آدرنالین شما، کورتیزول ترشح کند، تمامی بدن و مغز شما برای مقابله با عامل استرس بسیج می شود.

مرحله مقاومت : بدن و مغز شما سعی در مقابله دارند و مکانیزم مقاومت در حد مورد لزوم به کار می افتد. در حالی که با عامل استرس زا با تمام ارگان ها و سیستم های خود مبارزه می کنید ترشح آدرنالین و کورتیزول در بدن کم می شود.

مرحله خستگی : در مرحله خستگی بیش تر اعضا و جوارح شما تحت تاثیر قرار می گیرند و بعضی هم صدمه می بینند غالبا پوسته غدد آدرنال (فوق کلیوی) شما منبسط می شود، غده تیموس شما جمع و کوچک تر می شود و معمولا از تعداد گلبول های سفید خونتان کاسته می شود و شیره معده زیادی ترشح می شود و علی القاعده فشار خونتان هم بالاتر می رود.

 

 

همچنین بخوانید:  کنترل استرس و اضطراب با گیاهان دارویی

 

 

پیدایش بیماری های مختلف در اثر استرس

اگر استرس به شکل مزمن آن ادامه یابد می تواند باعث ایجاد بیماری های فاجعه آمیزی نظیر بیماری های قلبی، سرطان و مرگ و میر گردد. حتی بهبودی از جراحت در زمان بروز استرس به سختی خواهد بود. در یک بررسی جدید در مورد زخم های پوستی در افراد دارای استرس مدت 49 روز طول می کشد تا بهبودی کامل حاصل گردد در حالی که زمان برای ترمیم زخم های افراد بدون استرس فقط 39 روز می باشد.

در آزمایشی که بر روی دانش آموزان انجام شده بود، دانش آموزانی که استرس مزمن داشتند در آزمایش ضریب هوشی 13 درصد کم تر از دانش آموزانی که استرس خفیف داشتند امتیاز آوردند.

نصیحت و روشی برای کنترل استرس !

چنانچه گفته شد سه دلیل اصلی برای تاثیر استرس بر ذهن و حافظه وجود دارد.

  • دلیل اول افزایش میزان گلوکز در خون است وقتی دچار استرس هستید کورتیزول مترشحه ناشی از استرس باعث بالا رفتن قند خون می شود و در عین حال مانع رسیدن قند به اولین مرکز حافظه می گردد و اگر قند به حد کافی نرسد مغز به نوعی دچار کمبود انرژی می شود و حافظه قادر به ادامه کار نخواهد بود و شما تحت استرس خصوصا در زمان شروع امتحان و یا شب قبل از امتحان موقتا دچار ضعف حافظه خواهید شد.
  • دلیل دوم : میزان بالای کورتیزول در کار نوروترانسیمیتر ها یا پیام آوران عصبی ایجاد اختلال می کند و سلول های مغزی نمی توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
  • دلیل سوم : کورتیزول زیاد سلول های مغزی را از بین می برد. مقدار زیاد کورتیزول باعث ورود مقدار زیادی کلسیم به سلول های مغزی می شود و همین کلسیم اضافی باعث مرگ سلول ها می گردد به این معنا که کلسیم مولکول هایی تولید می کند به نام رادیکال های آزاد و همین رادیکال های آزاد هستند که سلول ها را از بین می برند.

بنابراین برای کاهش اضطراب و جلوگیری از هر گونه اختلال فیزیکی واقع گرا باشید. لیستی به نام چه باید کرد را برای خود تنظیم کنید می توانید نام آن را لیست برنامه ریزی هم بنامید و آن را به سه لیست مجزا تقسیم کنید برنامه ریزی کوتاه مدت، برنامه ریزی میان مدت و برنامه ریزی بلند مدت و آن را اجرا کنید تا حد زیادی با داشتن برنامه استرس خود را کاهش می دهید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون اعصاب  را با خواص تقویت اعصاب، آرامبخش، ضد استرس، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0