نقش خانه در مهارت آموزی

1203 بازدید
13 شهریور 97
خانم راد

نقش خانه در مهارت آموزی افراد خانواده

خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی، اساس تشکیل جامعه و حفظ عواطف انسانی است. خانواده باید هرچه بیشتر مورد توجه قرار گرفته شود و تلاش بشود که از اختلاف خانوادگی جلوگیری به عمل آید. محیط خانه نخستین و با دوام ترین عاملی است که در رشد شخصیت افراد تاثیر می گذارد. کودک ویژگی هایی از والدین خویش به ارث می برد و از این راه پدر و مادر زمینه رشد و پیشرفت افراد را فراهم می نمایند. کودک در خانه تجارب فراوانی کسب می کند، از طریق این محیط کوچک است که با دنیای بیرون آشنا می گردد و با کودکان دیگر و بزرگسالان که به مناسبتی به خانه رفت و آمد دارند تماس حاصل می کند.

جو عاطفی خانواده و تاثیر بر مهارت آموزی

منظور از جو عاطفی خانواده، نحوه ارتباط و طرز برخورد افراد یک خانواده با یکدیگر است. نظر افراد خانواده نسبت به هم، احساسات و علاقه آن ها به یکدیگر، چگونگی دخالت یا عدم دخالت آن ها و….. همگی نشانگر نحوه ارتباط اعضای خانواده است. رابطه اعضای خانوده ممکن است به سه صورت دموکراسی، آزاد مطلق، دیکتاتوری باشد.

جو دموکراسی

منظور از دموکراسی، عاقلانه ترین و انسانی ترین راه زندگی توام با رعایت شرع است. در خانواده ای که دموکراسی مشروع حاکم بر روابط اعضای آن باشد، همه افراد به تناسب موقعیت و امکانات خود، حق دخالت در امور خانه و اظهار نظر درباره مسائل مختلف را دارند. هر یک از اعضای خانواده حق دارد درباره کارهای خانه پیشنهاد ارائه کند. در انتخاب هدف های زندگی خانوادگی، در اتخاذ روش های مناسب، در تقسیم درآمد خانواده، در مخارج و موارد دیگر اظهار نظر کند.

نقش خانه در مهارت آموزی

نقش خانه در مهارت آموزی

 

مهارت در خانواده دموکراتیک

در این خانواده پیروی از روش عقلانی مبنا و اساس کار را تشکیل می دهد. تقسیم درآمد، تعیین مخارج گردش و تفریح ارتباط پدر و مادر با فرزندان و ارتباط فرزندان با یکدیگر، همه باید از روی سنجش و خرد و دستورات دین صورت گیرد. در هر مورد باید امکانات خانواده در نظر گرفته شود. بر این پایه هدف های اساسی و با ارزشی که مصالح اعضای خانواده را تامین کند انتخاب می شود، وسایل مورد نیاز برای نیل به این اهداف تعیین گردیده است. هر کسی به تناسب امکان و توان خود برای تامین هدف ها تلاش می نماید. یکی از خصوصیات این نوع خانواده ها همکاری اعضای آن با یکدیگر است.

مهارت های اساسی

به طور خلاصه می توان مهارت های اساسی این نوع خانواده را چنین بیان نمود.

  • تمامی افراد خانواده قابل احترام هستند.
  • اعضای خانواده شایستگی اظهار نظر درباره مسایل و مشکلات مربوط به خود را دارند.
  • همه افراد حق دارند در تصمیماتی که درباره آن ها یا کار مربوط به آن ها گرفته می شود شرکت کنند و در عین حال مسئولیت دارند.
  • در تمامی شئون زندگی خانوادگی روش عقلانی نفوذ دارد.
  • همکاری، اساس زندگی و فعالیت افراد این خانواده را تشکیل می دهد.

کودکانی که در این خانواده پرورش می یابند به موقع از صحبت والدین با مهارت استفاده می کنند، شخصیت آن ها در خانه مورد احترام و تکریم است و جای آن ها در گروه خانوادگی مشخص و محفوظ است.

 

همچنین بخوانید: مهارت شناخت مراحل مختلف زندگی

 

شیوه آزادی مطلق

وقتی شعار “کسی را با کسی کاری نباشد” حاکم بر روابط اعضای خانواده شد، نوع کار و فعالیت افراد با آنچه در صورت نخست جریان داشت فرق می کند. در اینجا به اصطلاح آزادی مطلق حکمفرماست. منظور از آزادی چنانچه مصطلح و معمول می باشد این است که هرکس می تواند هر کاری را که میل دارد انجام دهد و دیگری حق دخالت در کار او ندارد که این معنا بر هم زننده قاعده منظومه بودن خانواده است.

در خانواده ای که آزادی به این معنا حاکم بر روابط اعضاست و هیچ یک از اعضای خانواده در کار دیگری دخالت نمی کند معمولا هر فردی می خواهد مطابق میل خود عمل کند و لذا مهارتی نیز رد و بدل نمی شود. قاعدتا افراد این خانواده به شکل بی بند و بار، سهل انگار، خودخواه، بی هدف هستند. میزانی حاکم بر اعمال و افکار آن ها نیست، احساس مسئولیت نمی کنند قادر به زندگی اجتماعی نیستند، نمی توانند با دیگران کنار بیایند و اغلب در زندگی با شکست رو به رو می شوند.

شیوه دیکتاتوری

خانواده ای که تابع اصول دیکتاتوری است معمولا رشد کودکان را محدود می سازد و معمولا مهارت های خاصی در آن آموخته نمی شود. در این خانواده قاعده این است که یک نفر حاکم بر اعمال و رفتار دیگران است. این فرد غالبا پدر خانواده است. در چنین خانواده هایی فقط دیکتاتور تصمیم می گیرد، هدف تعیین می کند، همه باید مطابق میل او رفتار کنند اوست که فقط حق اظهار نظر دارد و دستور او بی چون و چرا باید از سوی دیگران به اجرا درآید. تنها دیکتاتور از استقلال برخوردار است. ارزش کار دیگران به وسیله دیکتاتور تعیین می شود. آنچه را که او خوب می داند خوب است و مهارت هایی را که در این نوع خانواده ها اگر آموخته هم بشود مهارت های مناسبی نیست.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

اسپند را با خواص پاکسازی خانه، تقویت مغز و اعصاب، موجب فرار حشرات و ضد عفونی کردن و میکروب کشی و خوشبویی هوا، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0