topNotif

نقش مواد غذایی در سلامت بدن

1946 بازدید
27 بهمن 96
آلاله
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

نقش مواد غذایی در سلامت بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن

بهترین و مهمترین کمک و حمایتی که انسان می تواند به سیستم ایمنی فوق العاده مهم و پیچیده خودکار بدن کند، آن است که بکوشد از مواد غذایی استفاده کند که شامل انواع مختلفی از میوه ها و سبزی های تازه و دانه های غلات و مغزهای گیاهی و خوراکی های دریایی باشد. این نوع غذاها دارای مواد مغذی هستند که به سلامت و تقویت سیستم دفاعی طبیعی بدن کمک می کنند. به علاوه این نوع غذاها دارای مواد شیمیایی ضد اکسید کننده ی بسیار مفیدی هستند که از نظر نیروی دفاعی نیز به سیستم دفاع طبیعی کمک می کنند.

رادیکال های آزاد :

در هر ثانیه سلول های سیستم دفاع طبیعی بدن مورد حمله عوامل مخربی به نام رادیکال های آزاد اکسیژن قرار می گیرند، رادیکال های آزاد، مولکول های ناقص عصبانی مخربی از اکسیژن هستند که در هر روز تعداد بی شماری ایجاد می شوند و چون یک الکترون خود را از دست داده اند برای یافتن الکترون و بازسازی خود به هر سلولی که برخورد کنند، حمله می کنند و آن را از پا در می آورند، یعنی الکترون از آن سلول گرفته و آن را ناقص می کنند.

از طرف دیگر ضد اکسید کننده های موجود در مواد غذایی که داخل بدن می شوند، بین سلول های سالم و گروه حمله ی رادیکال های آزاد بتوانند به سلول های سالم حمله کنند، شر آن ها (رادیکال های آزاد) را از سر سلول های سالم بدن کوتاه می کنند. این امر باعث می شود که سلول های سیستم دفاع طبیعی بدن که در حقیقت سربازان مجهز و جان برکف مدافع هستند سالم و توانا بمانند و وظیفه ی دفاعی خود را برای از بین بردن میکروب ها خوب انجام دهند.

 

نقش مواد غذایی در سلامت بدن

نقش مواد غذایی در سلامت بدن

 

جالب است بدانیم :

طبق تحقیقات، اشخاصی که از بیشترین مقدار از انواع مواد مغذی و دارای مواد ضد اکسید کننده نظیر بتاکاروتن و ویتامین ث و ویتامین ای در رژیم غذایی خود استفاده می کنند می توانند تعداد بسیار بیشتری سلول های کشنده ی طبیعی سیستم دفاع طبیعی بدن (ان. کا) تولید کنند. این سلول ها، سلول های دفاعی طبیعی بدن هستند که می توانند به باکتری ها و سایر میکروب ها حمله کنند و آن ها را از پا در آورند و از آسیب آن ها جلوگیری کنند. تحقیق دیگری نشان داده است افرادی که هر روز مواد ضد اکسید کننده با غذای خود می خورند، به طور کلی در سال بیست و سه روز ممکن است مریض شوند، در حالی که اشخاصی که بسیار کمتر از این می خورند بیش از دو برابر، یعنی بیش از چهل و شش روز در سال ممکن است در سال مریض شوند.

بهترین مواد غذایی برای افزایش توانایی نیروی سیستم دفاعی بدن :

برخی از بهترین مواد غذایی که برای افزایش توانایی و نیروی سیستم دفاع طبیعی بدن موثرند، غذاهایی اند که دارای ترکیب شیمیایی بتاکاروتن هستند. بتاکاروتن ماده رنگی است که رنگ سبز تیره یا نارنجی به گیاه می دهد و در مواد غذایی نظیر اسفناج و هویج و کدو حلوایی و برگه زردآلو و هلو و سیب زمینی شیرین … وجود دارد.

اگر روزانه پانزده تا سی میلی گرم بتاکاروتن یعنی مقداری که در یک یا دو هویج وجود دارد خورده شود، اثر محسوسی در بالا بردن سطح قدرت سیستم دفاع طبیعی بدن خواهد داشت. همچنین مقدار سلول های ان. کا، در بدن افرادی که سی میلی گرم در روز بتاکاروتن مصرف می کنند بیشتر بوده و همچنین لمفوسیت های کشنده ویروس بیشتری می سازند.

 

 

همچنین بخوانید:  خاصیت شکوفه فندق برای سلامتی بدن

 

 

ویتامین های مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن :

ویتامین ث با این که از ضد اکسیدان هاست، اما از طریق دیگری به بدن کمک می کند. بدن انسان ویتامین ث را برای تهیه ماده مهم اینترفرون مصرف می کند، که یک نوع پروتئین است که برای از بین بردن ویروس ها به بدن یاری می رساند، همچنین برای تقویت و بالا بردن توانایی سیستم دفاع طبیعی بدن مهم است. با خوردن تنها نصف طالبی، در حدود صد و سیزده میلی گرم ویتامین ث تامین می شود که این مقدار حدود دو برابر نیاز روزانه توصیه شده است.

ویتامین ای نیز از نظر تاثیر مهمی که برای افزایش توانایی سیستم دفاع طبیعی بدن دارد مورد توجه زیاد است. بدن از این ویتامین برای تولید نوعی پروتئین استفاده می کند که می تواند هر چیزی اعم از باکتری، ویروس یا سلول های سرطانی را مهار کند. برای تامین ویتامین ای، توصیه می کنند در کنار مواد غذایی حاوی این ویتامین از مکمل های ویتامین ای هم مصرف شود. 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

 

شکوفه فندق را با خواص بهبود هضم غذا، کاهش وزن و لاغری، چربی سوز، ضد اسهال، درمان صرع، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0