topNotif

نقش ویتامین ب6 در کنترل بیماری های عروق قلب

1734 بازدید
28 بهمن 96
آلاله
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

آیا ویتامین های سهل الوصول ب ممکن است پاسخی برای کنترل بیماری های عروق قلب باشند؟

رژیم های غذایی که برای نیل به این هدف کمک می کنند :

هوموسیستئین یک اسید امینه است که وقتی مقدارش در بدن انسان به میزان زاید بر حد محاز رسید، توکسیک یا سمی می شود و موجب تحریک پلاک های شریانی و تشکیل لخته خون در شریان ها می شود. پژوهش ها نشان می دهدکه این اتفاق وقتی رخ می دهد که کمبود ویتامین ب5 و به طور کلی ویتامین ب کمپلکس و فولیک اسید در بدن باشد.

حادثه انسداد شریانی را معمولا به بالا بودن مقدار کلسترول ارتباط می دهند و شاید هم هوموسیستئین در حد کلسترول از عوامل اصلی این حادثه نباشد، ولی به نظر می رسد که به هر حال سهم عمده ای دارد و به نظر عده ای از دانشمندان حتی در مورد بیماری های ناشی از اختلالات عروقی خون نظیر بیماری قلبی به عنوان یک ریسک فاکتور شاید از کلسترول هم مهم تر باشد. بیماری های قلبی هر ساله جان میلیون ها انسان را در سراسر دنیا می گیرد و جا دارد که به این موضوع توجه مخصوص معطوف گردد.

طی سال های متمادی شنیده می شود و معروف است که رسوب و انباشته شدن کلسترول و چربی و پلاک ها در دیواره شریان ها عامل اصلی بیماری های عروقی و بالقوه موجب انسداد مرگ زای عروق در بدن است.

علت ایجاد حمله قلبی چیست ؟

عروق خونی و در درجه اول عروقی که ارتباط با قلب و مغز و پاها می باشند به تدریج در سنین بالا سفت و غیر قابل انعطاف می شوند که در اصطلاح نوعی تصلب شرائین گفته می شود و شکل نهایی مرگ زای این حادثه وقتی است که انباشته شدن پلاک ها در جدار شریان ها موجب محدود کردن جریان خون لازم به طرف عضو مربوطه باشد و باعث تشکیل لخته خون و انسداد جریان خون در داخل عروق و ایجاد حادثه حمله ی قلبی یا مغزی و یا قطع پا بشود.

طی سال های متمادی نظریه غالب برای توجیه علت وقوع این حادثه، مصرف زیاد چربی و کلسترول در رژیم غذایی است و کلسترول را مهم ترین عامل انسداد عروق می دانند ولی این نظریه مبهم به نظر می رسیده است، زیرا مطالعات زیادی نیز نشان داده است که عده زیادی از اشخاص در اثر ابتلا به بیماری های عروقی خونی انسداد عروق فوت کرده اند بدون این که اصولا کلسترول خون آن ها بالا باشد. یعنی آزمایش ها نشان می داد کلسترول آن ها نرمال و در برخی موارد حتی کمتر از نرمال بوده است و مطالعات دیگر ی نیز فاش ساخته که حتی برخی مردها در اثر کم کردن کلسترول با داروهای شیمیایی مبتلا به بیماری های خطرناکی نظیر سرطان شده اند.

دکتر مک کالی معتقد است که تاثیر و دخالت کلسترول در ابتلا به بیماری های عروقی خونی در درجه دوم پس از هموسیستئین قرار دارد و در مورد تولید و رسوب پلاک ها در دیواره شریان ها، درست است که کلسترول در اثر اکسیداسیون آسیب می بیند ولی در وقوع این اکسیداسیون هوموسیستئین عامل شرکت کننده مهمی است و به تمام عواملی که باعث تولید پلاک می شوند کمک کرده و آن ها را هماهنگ می کند. برای این که کاملا فهمیده شود که چرا هموسیستئین مهم ترین ریسک فاکتور برای بیماری قلبی است، بهتر است به نقش و طرز دخالت آن در بدن اشاره شود.

 

همچنین بخوانید:  چه میوه هایی ویتامین ث دارند؟

 

به توضیح زیر توجه فرمایید :

پروتئین یک عامل مهم در اغلب مواد خوراکی است و یکی از اجزای مهم تشکیل دهنده پروتئین ماده متیونین است که از اسیدهای امینه اصلی و اساسی است و برای رشد کافی و نگهداری تمام سلول های نسوج بدن لازم است. معمولا به طور نرمال کبد روی میتونین اثر گذارده و آن را شکسته و به هوموسیستئین که یک اسید امینه ی دیگری است تبدیل می کند و قسمتی از آن مجددا به صورت میتونین تبدیل می شود و برای رفع نیازهای بدن به پروتئین، مصرف می شود. ولی جزء باقی مانده به صورت هوموسیستئین از طریق ادرار از بدن خارج می شود.

انجام این فرآیند وابسته به وجود فولیک اسید و ویتامین ب6 است تا به طور طبیعی انجام شود. این ویتامین ها یعنی فولیک اسید و ویتامین ب6 مواد خام لازم برای آنزیم هایی هستند که در تبدیل میتونین به هموسیستئین دخالت موثری دارند.

اگر ویتامین ب6 و فولیک اسید در رژیم غذایی ناکافی بوده و بدن کمبود داشته باشد، این تبدیلات آنزیمی به زحمت صورت می گیرد و یا اصولا به مقدار کافی صورت نمی گیرد و در نتیجه مقدار هموسیستئین افزایش یافته و در بدن انباشته می شود و به طرف لایه داخلی شریان ها سوق داده می شود و در آن جا ایجاد عکس العمل های شیمیایی بیماری زا و اکسیداسیون شده و تشکیل لخته های خونی تحریک می شود.

این افزایش همچنین در سقط جنین های ناگهانی و آسیب رساندن و کم شدن وزن نوزاد در موقع تولد و ناراحتی های کلیه و آرتروزهای روماتیسمی و پوکی استخوان و بیماری قند و پیچیدگی هایی در بیماری دیابت و غیره اثر دارد.

نقش ویتامین ب6 در کنترل بیماری های عروق قلب

 

اهمیت ویتامین ب6 در رژیم غذایی :

فقر رژیم غذایی از نظر ویتامین ب6 و فولیک اسید علت این امر است یعنی افزایش مقدار هوموسیستئین است. میوه ها و سبزی ها منابع بسیار غنی ویتامین ب6 و فولیک اسید می باشند. طبق تحقیقات و بررسی ها، با مصرف ویتامین ب6 در هفتاد و پنج درصد افراد مصرف کننده، خطر ابتلا به آنژین و حمله های قلبی در مقایسه با سایر بیمارن که از ویتامین ب6 استفاده نکرده اند کمتر شده است.

به توصیه پزشکان اگر در خانواده و فامیل خود سابقه بیماری قلبی یا مغزی دارید یا شاهد مبتلا به بیماری های مغزی و قلبی قبل از پنجاه و پنج سالگی هستید، بهتر است مقدار هموسیستئین بدن آزمایش و کنترل شود و اگر بالا بود، سعی کنید آن را کاهش دهید. در حالت طبیعی در بدن همه افراد هوموسیستئین تولید می شود ولی در دوران سلامتی، آن به اسید امینه های بی ضرر دیگری تبدیل می شود. اما هر ده درصد افزایش مقدار نرمال هموسیستئین در بدن، تقریبا در همان حدود درصد، به خطر حمله های قلبی اضافه می شود.

کلام آخر :

حال به شما توصیه می شود بدون این که نیازی به تست هموموسیستئین باشد، مصرف ویتامین های ب را افزایش داده، زیرا حتی مصرف مقدار کمی از این ویتامین مقدار هموسیستئین در خون را کاهش می دهد و این کار را می توان با انتخاب یک رژیم غذایی مناسب انجام داد و برای دریافت ویتامین ب 12 از خوراکی های تقویت شده دانه سویا و ماهی و گوشت های کم چرب و شیر استفاده نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ کاسنی را با خواص درمان آسم، تصفیه کننده خون، پایین آورنده تب، درمان اسهال، درمان التهاب معده، دفع سنگ کلیه و مثانه، تسکین درد دندان، درمان سردرد، کاهنده درد مفاصل، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0