topNotif

نقش ویتامین ها در بارداری و میزان مجاز مصرف آن ها

1765 بازدید
12 دی 97
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 30 آذر 1400

نقش ویتامین ها در دوران بارداری و میزان مجاز مصرف آن ها

ویتامین ها نقش بسزایی در عملکر صحیح بدن ایفا می کنند. کمبود ویتامین ها می تواند برای بدن و سلامتی مضر باشد. ویتامین ها بخصوص برای زنان باردار از اهمیت بالایی برخوردار است. رژیم غذایی مادر رابطه مستقیم با سلامت جنین دارد. از این حیث اهمیت به تغذیه و دریافت میزان مناسب ویتامین ها باید الویت ماردران باردار باشد. در این مقاله، نقش ویتامین ها در دوران بارداری و میزان مجاز مصرف آن ها را بررسی خواهیم کرد.

 

نقش ویتامین ها در دوران بارداری و میزان مجاز مصرف آن ها

نقش ویتامین ها در دوران بارداری و میزان مجاز مصرف آن ها

 

نقش ویتامین ها در دوران بارداری و میزان مجاز مصرف آن ها

ویتامین ب 6

میزان نیاز به این ویتامین به دلیل افزایش نیاز به سنتز اسیدهای آمینه غیر ضروری برای رشد جنین و تبدیل تریپوفان (Tryptophan) به نیاسین (ویتامین ب 3) افزایش می یابد. در بعضی تحقیقات دیده شده است که کاهش این ویتامین (در سرم خون، شیر مادر و خون بند ناف) باعث کاهش درجه آپگار نوزادان (روشی برای ارزیابی سلامت نوزاد) می گردد. این ویتامین ضمنا به دلیل کاتالیز کردن بعضی از واکنش هایی که باعث تولید پیام رسان های عصبی یا نوروترانسمیترها (Neurotransmitter) می شوند در درمان تهوع و استفراغ به کار می رود.

ویتامین ث

کاهش میزان این ویتامین در پلاسمای خون زنان باردار باعث پارگی زودرس غشاهای جنینی و پره اکلامپسی (فشار خون بالا) می شود.

ویتامین آ

میزان نیاز به این ویتامین در دوران بارداری برابر با زمان غیر بارداری است ولی میزان نیاز در زنان شیرده تا 500 میکروگرم افزایش می یابد. بعضی مصرف زیاد ویتامین آ را با هفت نوع ناهنجاری دوران بارداری مرتبط می دانند. مصرف زیاد ویتامین آ (در حدود دو برابر میزان توصیه شده) در دوران بارداری باعث افزایش خطر تولد نوزادان با نقایص مغزی و عصبی تا 5 برابر می شود. ولی افزایش مصرف بتاکاروتن باعث بروز چنین اختلالاتی نمی گردد.

مصرف داروی ایزوترتینون که به عنوان آنالوگ ویتامی آ در درمان جوش کیستیک به کار می رود باعث بروز عوارضی مثل نقایص مغزی، اختلال در سیستم اعصاب مرکزی، عوارض قلبی و تغییرات در غده تیموس (یک اندام تخصص یافته در دستگاه ایمنی بدن است) جنین می شود.

 

همچنین بخوانید:  بیماری لیستریوزیس (لیستریوز) در دوران بارداری (علل، علایم و راه های درمان)

 

ویتامین دی

نیاز به این ویتامین در دوران بارداری افزایش نمی یابد. اما کمبود ویتامین دی در مادر و محدودیت انتقال آن به جنین باعث کاهش کلسیم خون یا هیپوکلسیمی نوازدی و هیپوپلازی مینای دندان ها می شود. مصرف مقادیر زیاد ویتامین دی به دلیل خطر افزایش میزان کلسیم خون یا توصیه نمی شود.

ویتامین ای

گرچه میزان نیاز به این ویتامین در دوران بارداری افزایش می یابد و کمبود این ویتامین در حیوانات آزمایشگاهی باعث سقط جنین خود به خودی می شود. ولی این مطلب در مطالعات انسانی تایید نشده است.

ویتامین کا

میزان نیاز به این ویتامین در دوران بارداری حدود 65 میلی گرم است و یک رژیم غذایی متعادل می تواند مقادیر مناسب این ویتامین را تامین نماید.

اسید فولیک

میزان نیاز به اسید فولیک حدود 200 میکروگرم بیش از زمان غیر بارداری یعنی حدود 600 میکروم گرم توصیه شده است.

کمبود اسید فولیک علاوه بر کاهش سنتز DNA و اختلال در تقسیمات میتوزی باعث بروز کم خونی مگالوبلاستیک نیز می شود گکه علایم کم خونی گاهی تا 3 ماه آخر بارداری بروز می نمایند. ضمنا کمبود این ویتامین باعث عوارض می شود از جمله:

  • کنده شدن زود هنگام جفت
  • سقط خود به خودی
  • زایمان زود هنگام
  • پره اکلامپسی (فشار خون بالا)
  • تولد نوزاد نارس یا کم وزن
  • تشکیل جنین غیر طبیعی

مهمترین عمل اسید فولیک پیشگیری از بروز نقایص لوله عصبی مثل اسپانابیفیدا و آنسفالی (ناهنجاری در تکامل مغز جنین که جمجمه فاقد بافت عصبی است) در جنین است. ضمنا به دلیل آنکه تشکیل لوله عصبی در هفته هفتم بارداری انجام می گردد مصرف اسید فولیک باید قبل از دوران بارداری شروع شود (میزان مکمل در قبل از بارداری حدود 400 تا 800 میکروگرم است)

مکمل قبل از بارداری در زنانی که به سیگار، الکل و مواد مخدر اعتیاد دارند و یا زنانی که از قرص ضد بارداری یا ضد صرع (ضد تشنج) استفاده می نمایند ضروری است.

منابع غذایی اسید فولیک عبارتند از: بادام، بادام زمینی، سویا، گندم، لوبیا، سبزی ها، آب پرتقال.

نکته: آب پرتقال در زنانی که داروهای آنتاگونیست فولات مثل متوتروکسات و اسید والپروئیک استفاده می نمایند ناهنجاری هایی در جنین ایجاد می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر میوه سنجد را با خواص ترمیم شکستگی و ترک استخوان، درمان پوکی استخوان، غضروف‌ساز، ترمیم مفاصل، درمان کمردرد، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0