نقش ویتامین ک در ساختار بدن

1617 بازدید
03 مرداد 97
سمانه

آیا می دانید نقش ویتامین ک در ساختار بدن چیست؟!

در سال 1935 دانشمند دانمارکی به نام هنریک دام متوجه وجود ماده ای در بدن مرغ شد که باعث انعقاد خون وی می شد. وی این ماده را ویتامین ک نام گذاری کرد. تاکنون دو نوع از این ویتامین شناخته شده اند که ویتامین ک یک و ویتامین ک دو نام دارند و تفاوت اندکی در ساختار مولکولی با یکدیگر دارند. ویتامین ک مانند ویتامین دی محلول در چربی است و بدن برای جذب آن نیاز به صفرا دارد. این ویتامین در برابر حرارت پایدار است اما در مقابل نور آفتاب و یخ زدگی از بین می رود. هر چه هوا گرمتر شود نیاز بدن به این ویتامین بیشتر می شود.

مهمترین فایده این ویتامین جلوگیری از خونریزی است. ویتامین ک در کنترل و درمان خونریزی ناشی از بیماری های کبد، زردی و زخم معده سودمند است و همچنین خونریزی های ناشی از استفاده طولانی مدت از آسپرین ها و آنتی بیوتیک ها را درمان می کند. همچنین این ویتامین در درمان خونریزی شدید در دوران قاعدگی مفید است. به نوزادان نارس که امکان خونریزی در آن ها زیاد است بعد از تولد ویتامین ک تزریق می کنند. همچنین این ویتامین در پیشگیری از سنگ کلیه و درمان پوسیدگی استخوان سودمند است. نوع مصنوعی آن که محلول در آب است در درمان زخم های پوستی مفید است.

کمبود ویتامین ک باعث می گردد افراد در گرما دچار خونریزی بینی شوند. وجود ویتامین ک برای انعقاد خون لازم است و بدون این ویتامین کبد نمی تواند پروترومبین که موجب انعقاد خون است را بسازد. همچنین کمبود این ویتامین در پوکی استخوان نیز موثر است. عواملی ممکن است باعث شوند کمبود ویتامین ک در بدن بروز کند مانند عدم جذب چربی ها در روده، بیماری های کبد یا در شرایطی که مصرف آنتی بیوتیک باعث از بین بردن باکتری هایی که در روده ویتامین ک تولید می کنند بشود. همچنین در کودکانی که فقط از شیر مادر تغذیه می کنند احتمال کمبود ویتامین ک وجود دارد.

اشعه ایکس و اشعه رادیو اکتیو و همچنین آلودگی هوا و آسپرین این ویتامین را در بدن از بین می برند. مصرف روزانه دوز بالای مکمل های ویتامین ک در پیشگیری از ترک خوردگی و شکستن استخوان ها در دوران سالمندی مفید است و به پیشگیری از سرطان ها کمک می کنند. در اکسیداسیون اسید گلوتامیک نیز نقش دارد. کمبود آن می تواند منجر به افزایش زمان پروترومبین و خونریزی، اکیموز و سلیاک و کولیت و اسپرو گردد. ویتامین ک مهمترین ویتامین برای انعقاد خون است.

نقش ویتامین ک در ساختار بدن

نقش ویتامین ک در ساختار بدن

مصرف بی خطر ویتامین ک

از آن جا که بدن تنها وقتی قادر به جذب ویتامین ک است که این ویتامین همراه با رژیم غذایی چرب مصرف شود لذا بهتر است سبزی های پر برگ را به همراه غذایی مصرف کرد که حداقل حاوی مقداری چربی است. ریختن مقداری سس سالاد حاوی روغن بر روی سبزی ها یا حتی مصرف کاهو همراه با غذای چرب به شما این اطمینان را می دهد که ویتامین ک مورد نیازتان را دریافت کنید.

منابع اصلی ویتامین ک

ویتامین ک برای آرایش پروتئین های مختلف در بدن استفاده می شود. بعضی از آن ها تولید فاکتورهایی می کنند که برای انعقاد خون ضروری است، جهت التیام و جلوگیری از خونریزی، ویتامین های وابسته به ویتامین ک برای حفظ سلامت استخوان ها و عدم انسداد شریان ها استفاده می شود. ویتامین ک باعث می شود که نوعی پروتئین به نام استئوکلسین به کلسیم استخوان ها بچسبد و همین امر به حفظ حجم و چگالی استخوان کمک می کند. همچنین مدارک اولیه حاکی است که پروتئین های وابسته به ویتامین ک مانع از سخت شدن شریان ها می شود و همین امر به جریان خون سالم و جلوگیری از حمله قلبی کمک موثری می کند.

هشدار : اگر از داروهای ضد انعقاد خون همچون وارافین استفاده می کنید باید از مصرف غذاهای سرشار از ویتامین ک اجتناب کنید زیرا باعث اختلال در عملکرد دارو می شود.

 

همچنین بخوانید:  نقش ویتامین آ در ساختار بدن

 

کمبود ویتامین ک و افزایش پوکی استخوان

کمبود ویتامین ک با ابتلا به پوکی استخوان مرتبط است. این ویتامین در ساختن یک پروتئین استخوان نقش مهمی دارد. کمبود ویتامین ک در رژیم غذایی زنان تاثیر زیادی در افزایش ابتلای آنان به پوکی استخوان دارد. محققان دریافته اند کاهش سطح استروژن به عملکرد ویتامین ک آسیب می رساند.

نقش ویتامین ک در ساختار بدن

باعث جذب شدن چربی ها به بدن می شود از خونریزی بعد از ادرار جلوگیری می کند، مانع خونریزی رحم و مقعد می شود. از ورم کبد و روده ها جلوگیری می کند از استفراغ جلوگیری می کند، کمک به لخته شدن خون و حفظ سلامتی استخوان ها می نماید.

منابع گیاهی ویتامین ک

نیمی از ویتامین ک مورد نیاز بدن توسط باکتری ها در روده انسان ساخته می شود. علاوه بر آن مواد غذایی شامل روغن کتان، جعفری، کلم، اسفنج، گل کلم، کاهو، چای سبز، گوجه فرنگی، مارچوبه، کرفس، لوبیا سبز، شاهی، شلغم، روغن سویا و برگ سبز، نخود سبز پخته و میوه جات به مقدار کم وجود دارد.

منابع حیوانی ویتامین ک

شیر، ماست، گوشت، زرده تخم مرغ و روغن کبد ماهی جز این منابع حیوانی هستند.

 

توجه: به خاطر داشته باشید بدن شما هرگز نمی تواند از طریق قرص، کپسول، دارو یا دیگر مکمل های شیمیایی هیچ نوع ماده معدنی یا ویتامینی را جذب کند، بدن فقط قادر است از طریق میوه، غذا و منابع طبیعی و به مقداری که لازم دارد کمبودهایش را جبران کند. مراقب تبلیغات کذب در مجلات، وب سایت ها و دیگر رسانه ها باشید و هرگز بصورت خودسرانه این مواد شیمیایی را مورد استفاده قرار ندهید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کیترا را با خواص تقویت و رشد مو، درمان ریزش مو و شوره سر، چاق کننده صورت، درمان سرفه، کمک به درمان دیابت، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0