نقش پدر و مادر بزرگ ها در پرورش كودكان

1537 بازدید
17 اسفند 97
بهاره
,

نقش پدر و مادر بزرگ ها در پرورش كودكان تک سرپرست یا بی سرپرست

با افزايش طول عمر انسان امروزه اكثر افراد، پدر بزرگ و مادر بزرگ شدن را تجربه مي كنند. پدر و مادر بزرگ ها ممكن است دو نقش در زندگي نوه هايشان ايفا كنند: نقش پدري يا مادري و نقش مادر بزرگي و پدربزرگي. به دلايلي همچون طلاق، مشكلات اقتصادي (و اشتغال پدر و مادر) و يا فوت والدين، برخي از پدر و مادربزرگ ها به طور نيمه وقت يا تمام وقت نقش و جايگاه پدر و مادر را بر عهده مي گيرند كه هم مي تواند بسيار سخت و مشكل آفرين و هم بسيار دلنشين و شادي بخش باشد. اما رعایت برخی نکات ساده از اهمیت بسزایی برخوردار است. لذا در این مقاله به بررسی نقش پدر و مادر بزرگ ها در پرورش كودكان تک سرپرست یا بی سرپرست می پردازم.

 

نقش پدر و مادر بزرگ ها در پرورش كودكان

نقش پدر و مادر بزرگ ها در پرورش كودكان

 

نقش پدر و مادر بزرگ ها در پرورش كودكان تک سرپرست یا بی سرپرست

همان طور که اشاره شد برخی از فرزندان به دلایل مختلفی چون جدایی والدین، فوت پدر یا مادر (یا هر دو آن ها) و مشغله کاری مجبور به زندگی کردن یا گذراندن بیشتر وقت خود با پدر بزرگ و مادر بزرگ هستند. در این صورت، بسیاری از پدر و مادر بزرگ ها نقش اساسی در تربیت این فرزندان ایفا می کنند. به همین علت توجه به نكات زير مي تواند در ايفا بهتر اين نقش كمك كننده باشد:

  • شما مجاز هستيد چنين نقش و مسئوليتي را بپذيريد يا نه. ولي در صورت موافقت، مسئوليت تمام و عيار آن را بپذيريد.
  • شما ممكن است احساس ياس، غم، گناه و يا خشم كنيد. اين يك مسئله طبيعي است و در مورد حس تان با دوستي نزديك و صميمي و يا مشاور صحبت كنيد.
  • ياس و ناراحتي تان را با نوه تان در ميان نگذاريد و در مورد پدر يا مادرش هيچ نكته منفي به زبان نياوريد ولي گوش شنوا براي احساسات او داشته باشيد.
  • احتياجات، سلامت و روابط زناشويي خود را فراموش نكنيد (شما در صورتي مي توانيد از نوه هايتان مراقبت كنيد كه خود از سلامت فيزيكي و روان خوبي برخوردار باشيد).
  • در حضور نوه هايتان با فرزند خود جر و بحث نكنيد.

اهمیت نقش پدر و مادر بزرگ ها در پرورش كودكان تک سرپرست یا بی سرپرست

وظيفه پدر و مادري در اين حالت بسيار سخت تر از مسئوليت شما در پرورش فرزندتان خواهد بود، زيرا

١-حدود نيم قرن از آن دوران گذشته است.

٢- توان شما محدودتر شده است.

٣-نوه هايتان كمي با كودكان طبيعي متفاوت هستند.

٤-تقريبا اكثر چنين كودكاني دچار مجموعه اي از احساسات و يا مشكلات روحي رواني و رفتاري هستند.

مشكلات كودكان تک سرپرست یا بی سرپرست

بسیاری از کودکان تک سر پرست یا بی سر پرست با مشکلات عدیده روحی، روانی و رفتاری مواجه هستند که شناسایی این مشکلات برای پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها بسیار ضروری و مفید می باشد. اين مشكلات عبارتند از:

احساس غم، اندوه، طرد و رهاشدگي

شما بايستي اطمينان خاطر آن ها را جلب كنيد كه شما حامي او بوده و او را رها نمي كنيد.

احساس گناه

بسياري از كودكان (خصوصا كم سن و سال) خود را مسئول و مقصر موقعيت پيش آمده مي دانند (دنياي آن ها بسيار محدود و كوچك و تا حدي تخيلي است) و بسيار مهم است كه به آن ها كمك كرد اين حس را از خود دور كند.

احساس خشم

مهمترين احساس اين گروه از كودكان است كه به صورت نهفته يا آشكار خود را نشان مي دهد و معمولا نياز به كمك تخصصي دارد.

 

همچنین بخوانید:  مشکلات خانواده های تک فرزند

 

احساس ترس، اضطراب و عدم امنيت

به دست آوردن حس اعتماد و امنيت منوط به صبر و شكيبايي و مهرباني است. ترس و اضطراب شديد معمولا نياز به مشاور تخصصي دارد.

اميد و آرزو و خيال پردازي

در مورد كودكان طلاق تقريبا تمامي آن ها (حتي تا دوران نوجواني) اميدوارند و خيال مي كنند كه روزي پدر و مادرشان به هم بر مي گردند و زندگي دوباره شيرين مي شود. احساس آن ها را درك كنيد و ابراز كنيد كه شما هميشه براي آن ها خواهيد بود.

احساس خجالت

برخي از كودكان (خصوصا درمواجه با ساير كودكان) از چنين موقعيت جديدي احساس خجالت و شرم مي كنند، مراقب و صبور باشيد.

احساس رهايی

در مواردي كه كودك در شرايط و محيطي استرس زا و سخت بوده باشد (خصوصا اذيت و آزار) احساس رهايي و خلاص شدن و خوشحالي مي كند و به همين دليل ممكن است بخاطر داشتن چنين احساسي خود را سرزنش كند.

پرحرفي و پر توقعی

اكثر اين كودكان به دليل شرايطي كه داشته اند موقعيت مناسبي مي يابند تا فشارهاي دروني خود را تخليه كنند. آن ها را درك كنيد و صبور باشيد.

اختلال در خوابیدن

مشكلات خواب در اين كودكان نسبتا شايع خواهد بود (خصوصا اوايل). در ضمن پيروي از اصول خواباندن كودك، كمي بيشتر انعطاف پذير و تسامح بخرج دهيد و تغييرات ناگهاني و شديد به وجود نياوريد.

اختلال تغذيه

برحسب شرايط كودك در گذشته، كودك ممكن است با خوردن غذا مشكلات گوناگونی پيدا كند و اصلاح آن مستلزم صبر و تغيير و تحول تدريجی است.

رفتار كودكانه

اصولا كودكان كم سن و سال (حتي تا نوجواني) در شرايط استرس شديد ممكن است به عقب بازگردند و مجددا برخي از خصوصيات و رفتارهاي بچه گانه در آن ها ظاهر شود (نظير طرز صحبت كردن، شب ادراری و …). صبر، محبت، حمايت و دادن اطمينان مشكل گشا خواهد بود.

تا آنجا كه مي توانيد فرصت ها و زمان هاي شادي بخش با هم به وجود آوريد و محيطي ايجاد كنيد كه آن ها بتوانند حرف ها و احساسات خود را به راحتي بزنند (حتي ممكن است موجب شگفتي و ناراحتي شما شوند). محبت، صبر و درك احساساتشان به آن ها اطمينان، امنيت و آرامش مي دهد. با توجه به مطالب فوق الذكر به نظر مي رسد تا با مطالعه، اصول پرورشي را كه قبلا در مورد فرزندانتان بكار بسته ايد، تعديل و يا تغيير دهيد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

دانه چیا را با خواص کاهش اشتها و کاهش وزن، درمان کم خونی در دوران بارداری، کاهش کلسترول و فشار خون بالا، تنظیم قند خون، کمک به سلامت معده و دستگاه گوارش، پیشگیری از یبوست، درمان سرطان سینه، درمان افسردگی، درمان و پیشگیری از آلزایمر، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0