نکاتی برای شیردهی و بایدها و نبایدهای این دوران

2028 بازدید
05 فروردین 97
سمانه

نکاتی برای شیردهی و بایدها و نبایدهای این دوران

آموختن روش صحیح مراقبت از کودک پیش از آن که او را در بغل بگیرید، راه مناسب در پیشگیری از بروز مشکلات است. در اینجا نکاتی هست که توجه شما را با آن جلب می کنیم :

نوزاد را پس از تولد در آغوش بگیرید :

یک مطالعه نشان داده است نوزادانی که در بیست دقیقه اول تولد به منظور وزن کردن و لباس پوشاندن از مادر دور بوده اند، به خوبی نوزادانی که بلافاصله به مدت یک ساعت در بغل مادر آرمیده اند، نوک سینه را به دهان نمی گیرند. بنابراین از کارکنان اتاق زایمان بخواهید تا اجازه دهند، نوزاد را برای مدتی پس از تولد در آغوش بگیرید.

نکاتی برای شیردهی و بایدها و نبایدهای این دوران

نکاتی برای شیردهی و بایدها و نبایدهای این دوران

در وضعیت مناسب به نوزاد شیر بدهید :

نوزاد باید کاملا رو به روی سینه قرار گیرد، در حالی که شکمش با شما در تماس است. با انگشتان خود مقداری نوک سینه ها را بالا بیاورید (چنانچه نوک پستان ها سفت شده است، با دست مقداری شیر از آن بیرون بریزید تا نرم شود). مقداری گونه ها و چانه نوزاد را نوازش دهید و او را مجبور کنید تا دهان خود را باز کند، سپس تمامی نوک سینه و حدود یک تا دو سانتی متر از ناحیه تیره رنگ اطراف آن را درون دهان نوزاد نگه دارید.

مکش :

هنگامی که شیر خوردن نوزاد پایان یافت، انگشت خود را به گوشه ی دهان فرو ببرید. این کار باعث قطع مکش کودک و جلوگیری از درد سینه خواهد شد. طی یک روز یا مدتی پس از تولد، شیر وارد سینه خواهد شد و جایگزین ترشحات زرد رنگ اولیه می شود. به عنوان یک قانون، کودک را از هر دو پستان شیر بنوشانید و به وی اجازه دهید کم یا زیاد به مقداری که می خواهد شیر بخورد. در این مرحله نگران کم خوردن وی نباشید. این نگرانی می تواند موجب کاهش شیر شود.

شیردهـی پدیده ای است که توسط نوزاد هدایت می شود. پستان ها به مقداری شیر تولید می کنند که کودک مصرف می کند. چنانچه نوزاد در طی چند هفته نخست پس از زایمان، روزانه در حدود شش پوشک خیس می کند و در همین زمان وزن اضافه می کند، بدین معنی است که شیر شما به مقدار کافی تولید می شود.

 

همچنین بخوانید:  نسخه های گیاهی زیاد کننده شیر مادران

 

روشی برای رفع احساس درد :

بسیاری از خانم ها در اوایل شیردهی دچار زخم یا ترک نوک پستان می گردند که باید قبل از اینکه زخم تبدیل به ترک یا شقاق نوک سینه گردد، آنرا کنترل نمایید. شیردهی در دیگر وضعیت ها نظیر مواقعی که به پهلو دراز کشیده و نوزاد در حالی که در بستر خوابیده است شیر می نوشد، فشار بر روی نوک سینه را کاهش داده و موجب برطرف شدن درد می شود.

برای پیشگیری و درمان، بعد از پایان شیردهی، نوک پستان را پاک نکنید و اجازه دهید، سینه با مقدار کمی شیر که روی نوک آن است در تماس با جریان هوا خشک شود زیرا شیر مادر به علت دارا بودن چربی و آنتی بیوتیک و آنتی باکتریال باعث التیام زخم و تمیزی نوک سینه می گردد. در صورتی که از پدهای سینه، زیر لباس استفاده می کنید، در صورت مرطوب شدن آن را عوض نمایید.

چندین بار در روز نوک سینه ها را کمپرس گرم و خشک (نه داغ و مرطوب) نمایید.به عنوان مثال می توانید از یک بطری آب ولرم استفاده نمایید. و حتی المقدور از سایش نوک سینه با لباس جلوگیری نمایید.

با توجه به این نکات می توانید شیرخوار را از اثرات مفید شیر مادر بهره مند کنید، مهمترین نگرانی این است که شیردهی باید با آرامش خاطر و به صورت لذت بخش برای مادر و فرزند صورت گیرد. با به کارگیری موارد ذکر شده به این امر دست یابید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون شیرافزا را با خواص زیاد کننده شیر مادران، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0