topNotif

نکاتی در مورد آداب غذا خوردن و کم کردن وزن

2371 بازدید
18 اسفند 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

نکاتی در مورد آداب غذا خوردن و کم کردن وزن که بد نیست بدانیم !

در این مقاله برخی از آداب غذا خوردن و کم کردن وزن را با شما عزیزان در میان می گذارم.

قبل از غذا خوردن دست ها را خوب بشویید. غذا را آرام و به خوبی بجویید. غذا را باید در محیط آرام و به دور از دغدغه خاطر خورد بنابراین غذا خوردن در حال مطالعه و حرکت و یا دیدن یا شنیدن یا حرف زدن یا تماشای تلویزیون توصیه نمی شود. از آب خوردن وسط غذا خودداری کنید.

آشامیدن آب نباید در میان غذا صورت بگیرد چون باعث اختلال در کار هضم می شود و باعث اتساع معده و بزرگی شکم می شود تلیت کردن نان در چای، شیر و آبگوشت و غیره هم هضم آن ها را مشکل می کند پس سعی کنید در آبگوشت و شیر خود نان تلیت نکنید زیرا برای معده مضر است.

از خوردن غذاهای داغ خودداری کنید زیرا باعث سوزش معده و در صورت تکرار زیاد باعث ایجاد سرطان معده خواهد شد. حجم غذا کم و لقمه کوچک برداشته شود تا امکان تاثیر شیره هاضمه و جویدن به حد کفایت میسر باشد. خواب بلافاصله بعد از غذا توصیه نمی شود زیرا باعث می شود شما دچار بازگشت اسید معده شوید. بعد از غذا خوردن در حالی که غذا در معده است غذا، میوه و چای ننوشید و نخورید. خوردن بستنی و دسرهای سرد بعد از غذا توصیه نمی شود.

دیگر آداب درست غذا خوردن 

میوه را به خوبی بشویید و آن را با پوست بخورید میوه را در حالی که معده خالی است باید مصرف کرد اکثر مردم میوه را درست بعد از غذا مصرف می کنند که توصیه نمی شود، تا یک ساعت بعد از غذا میوه مصرف نکنید. ماست غذای بسیار مفید و مایه عمر طولانی است بنابراین بیشتر از آن مصرف کنید. اگر می توانید حداقل بعضی مواقع به جای گوشت از حبوبات هم استفاده کنید. آدامس جویدن در فواصل روز که موجب ترشح مقدار زیادی بزاق و تحریک ترشح اسید معده می شود کار درستی نیست مخصوصا در اوایل صبح با معده خالی به هیچ عنوان آدامس نجوید.

در برابر هر 9 کالری که از کالری غذای روزانه کم می کنید کمی بیشتر از یک گرم از وزن شما کم می شود. چای و قهوه دم کرده به علت داشتن تانن باعث یبوست می شود مصرف این نوشیدنی ها را مدیریت کنید. از توقف طولانی مدت در مستراح اجتناب کنید. موقع دفع سنگین، بدن را به طرف چپ متمایل کنید.

چند نکته درباره رژیم های غذایی :

در رژیم کم کالری، کم انرژی، حتما پروتئین کافی باید وجود داشته باشد و برای تخفیف احساس گرسنگی باید از سبزیجات بیشتری استفاده کرد. معمولا چاق شدن خیلی راحت تر از لاغر شدن صورت می گیرد معمولا به همان مدت زمان که باعث افزایش وزن شما شود به همان اندازه زمان باید وقت صرف کرد تا وزن ایده آل به دست آید چون رژیم صحیح لاغری هنگامی به لاغری ثابت می انجامد که در زمانی نسبتا طولانی و اندک اندک انجام پذیرد،

نکاتی در مورد آداب غذا خوردن و کم کردن وزن

نکاتی در مورد آداب غذا خوردن و کم کردن وزن

اکثر رژیم هایی که توسط بعضی از افراد داده می شود سخت و مشکل بوده بنابراین تعداد زیادی از افراد از این رژیم خسته شده آن را رها می کنند که باعث آسیب بیشتر به خود فرد می شود، برای جلوگیری از این وضعیت مقدار کالری مواد غذایی که مصرف می کنید را چک کنید و بعد غذای مد نظرتان را مصرف کنید تا کم کم با نحوه مدیریت غذای مصرفی خود خو بگیرید.

 

شروع رژیم لاغری :

در شروع رژیم لاغری باید مصمم باشید و به خود بقبولانید که تغییر و تحولی در نحوه تغذیه خود ایجاد می کنید و همیشه از آن تبعیت می کنید نه این که به طور موقتی انجام دهید. بر خلاف دیگران داشتن ترازو جز ضروریات نیست چون خود باعث اضطراب شده و کاهش وزن اندک برای شما قابل قبول نخواهد بود.

بنابراین وزن کردن در هر هفته به نظر مناسب است چون هم از اضطراب رهایی پیدا می کنید و هم مقدار کاهش وزن در طول یک هفته قابل لمس است. ورزش و تمرین های بدنی یکی از بهترین و مناسب ترین روش ها برای کاهش وزن است برای هر دقیقه ای که انسان پیاده روی می کند حدود 5 کیلو کالری انرژی می سوزاند، بعد اگر یک ساعت پیاده روی کنید حدود 300 کیلو کالری انرژی سوزاندید.

از دارو ها جهت کاهش اشتها در زمانی می توانید استفاده کنید که از تمام راه های دیگر بهره ای نبرده اید بنابراین سعی کنید از آن استفاده نکنید مگر بقیه مراحل برای کاهش وزن شما پاسخگو نباشند. مصرف آب روزانه 1 الی 2 لیتر بسیار مناسب می باشد و نوشیدن آب همراه با فعالیت ورزشی باعث سوزانده شدن هر چه سریع تر چربی ها خواهد شد. سعی کنید بعد از غذا نخوابید که باعث جذب زودتر غذا شده و بعد از بیداری دوباره احساس گرسنگی می کنید.

فراموش نکنیم :

سیگار باعث کاهش اشتها می گردد، میزان سوخت و ساز را افزایش می دهد و همچنین موجب افزایش ضربان قلب در حین دود کردن می شود افراد سیگاری به هنگام ترک آن به طور متوسط 8 کیلوگرم افزایش وزن پیدا می کنند.

چاقی در خانم ها باعث اختلال در وضعیت هورمونی آن می شود که به دنبال آن باعث بی نظمی قاعدگی می شود به علاوه خطر سرطان رحم افزایش پیدا می کند. چاقی باعث درد مفاصل، درد کمر، تنگی نفس و واریس می شود. یکی از علت های چاقی کم کاری تیروئید است. قرص ضد بارداری بیش از هر دارویی به عنوان چاق کننده معروف است که علت احتباس آب مربوط است داروی دیگر چاق کننده داروی ضد تیروئید (ضد پرکاری تیروئید) است.

داروی دیگر سیپر و هپتادین است که باعث تحریک اشتها می شود، تعداد زیادی از داروی ضد افسردگی باعث افزایش وزن می شود. گاهی اوقات افراد می کوشند پزشکان و غالبا خودشان را متقاعد کنند که قادرند با مقادیر بسیار کم انرژی به سر ببرند اما خود را فریب می دهند زیرا از آنچه می پندارند بیشتر غذا می خورند و یا پنهانی به غذا خوردن می پردازند. خوردن شیرینی و مواد قندی بعد از غذا شدیدا باعث چاقی می شود مراعات نمایید.

 

همچنین بخوانید: ۴ فایده‌ی رژیم گیاه‌خواری

 

درمان با رژیم های مختلف غذایی !

از میان انبوه رژیم های غذایی تایید شده موارد اندکی موفقیت آمیز بوده اند. علت بسیاری از این ناکامی ها نشناختن رژیم دراز مدتی است که برای کاهش چشمگیر چربی بدن لازم می باشد و همچنین رژیم های سخت باعث انصراف فرد می شود مسئله اصلی آن است که رفتار فرد باید برای همیشه تغییر کند. آن چنان که در نهایت یا انرژی بیشتری در بدن به سوزاند یا انرژی کمتری دریافت کند.

کاهش دائمی دریافت قند و چربی هم از نظر بهداشت پیشگیری منطقی است و هم آن که چون چاق ها با رژیم های پر چربی گرایش به افزایش وزن دارند کاهش چربی لازم است. تمام کسانی که در پی لاغری هستند لازم است صبحانه بخورند غذا به دفعات زیاد و به مقدار کم خورده شود نه بر عکس، بعضی از افراد مانند خانم های سالمند و خانم های قد کوتاه کاهش وزن شان کندتر صورت می گیرد پس صبور باشید.

برنامه های تغییر رفتار غذایی :

  • این برنامه به ویژه در ایالت متحده آمریکا معروف شده است، تا آنجایی که امکان دارد از خریدن غذاهای چاق کننده خودداری شود.
  • به تدریج وعده های غذایی به صورت جزیی در آید و فرد باید به آن ها به شکل یک وعده غذای کامل نگاه کند و نه غذای کوچک و محدود.
  • کسانی که در حالت ایستاده بین دفعات غذایی به غذا ناخنک می زنند و لقمه های کوچک می خورند به ندرت می توانند در دراز مدت کاهش وزن داشته باشند.
  • وسواس بیماران برای وزن کردن فرد اغلب با برداشتن ترازوها از منزل و تمرکز روی تغییر رفتار به بهترین وجهه اصلاح پذیر است.
  • کم کردن دریافت انرژی، ضمن لاغر شدن نیاز به پروتئین را افزایش می دهد.
  • از رژیم گرفتن در برابر دیگران خجالت نکشید و از مصرف غذاهای غیر ضروری و چاق کننده خودداری کنید.
نکاتی در مورد آداب غذا خوردن و کم کردن وزن

نکاتی در مورد آداب غذا خوردن و کم کردن وزن

اقدامات شدید کاهش وزن یعنی تقریبا محرومیت کامل غذایی روش اصلا مناسبی نیست که متاسفانه هنوز در بعضی جاها به چشم می خورد این عمل نه تنها باعث آسیب شدید به بدن می شود بلکه این روش تقریبا همیشه با بازگشت سریع وزن به مرحله قبل از شروع رژیم غذایی همراه است چون فرد بعد از مدتی خسته شده از ادامه آن منصرف می شود.

پر اشتهایی عصبی !

بیمار از افکار همیشگی درباره غذا به ستوه می آید، بیشتر اوقات می کوشد از خوردن غذاهای چاق کننده خودداری کند اما مجددا تسلیم حالت پر خوری می شود ممکن است مقادیر زیادی غذا مانند یک برش نان چند بسته بیسکوییت، چندین شیرینی و مقدار زیادی پنیر را در یک وعده بخورد که این مقدار خیلی بیشتر از نیاز بدن به مصرف رساند.

فرد به علت مشغول شدن ذهنش غذا و میل مقاومت به پر خوری در زحمت بسیاری است. عوارض افسردگی شامل دلتنگی، تحریک پذیری، اختلال در تمرکز حواس است، افراد پر خور عصبی از چاقی نفرت دارند و برای جلوگیری آن باید تغییر رفتار بدهد (رفتار درمانی) این کار به فرد کمک می کند تا غیر منطقی بودن اساس برخی از افکارش را دریابد بنابراین بهترین روش بهبود بخشیدن رفتار است.

کلام آخر :

سعی کنید با رفتار رژیمی خود روی دیگران اثر مثبت بگذارید نه اینکه دیگران روی شما اثر منفی بگذارند و از ادامه رفتار رژیمی منصرف شوید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر آب پنیر را با خواص هضم بهتر غذا و کاهش وزن، ضد یبوست، درمان سلولیت، تنظیم فشارخون بالا، بهترین مکمل غذایی برای ورزشکاران، پیشگیری و درمان بواسیر و هموروئید، تقویت استخوان، تقویت سیستم ایمنی بدن، دفع مواد زائد بدن، دفع سنگ کلیه و صفرا، ضدالتهاب، کاهش علائم استرس و افسردگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0